• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5201 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ ارديبهشت

معلمان و نظام آموزشي

محمد داوري

شايد كمترين زماني بوده است كه همانند يك سال اخير موضوع معلمان و نظام آموزشي در افكار عمومي و سطوح مختلف و اقشار و طبقات گوناگون مورد توجه قرار گرفته باشد لذا اين سطح و گستردگي كه بيش از همه متاثر از كنشگري‌هاي معلمان است را بايد به فال نيك گرفت و ابراز خرسندي نمود كه اين حوزه مهم نيز وارد افكار عمومي شده است و تن جامعه نسبت به يكي از دردهاي مهم و تاريخي خود حساسيت نشان داده است.
بي‌ترديد در واكنش به شرايط نظام آموزشي كه سرنوشت كودكان و نوجوانان كشور در گرو كارآمدي آن است بيش از همه ورود نخبگان به خصوص اساتيد دانشگاه و به‌ويژه اساتيد حوزه علوم تربيتي و علوم انساني را بايد قدر دانست و ابراز اميداري نمود كه اين نقش آفريني‌ها استمرار داشته باشد و مدرسه و دانشگاه روز به روز به هم نزديك شده و پيوستگي اين دو نهاد مهم كه يكي مسووليت تربيت عمومي و ديگري مسووليت تربيت تخصصي را برعهده دارد به صورت معناداري تقويت شود.
واكنش ساير اقشار و اصناف و نهادها و شخصيت‌ها به حوزه آموزش و پرورش و جنبش فرهنگيان نيز قابل توجه و شايسته تحسين است و نشان از اين دارد كه افراد فعال در ساير حوزه‌ها نيز متوجه اهميت تاثيرات مخرب و عميق و گسترده ناكارآمدي نظام آموزشي در ساير حوزه‌ها نيز هستند و لذا سوراخ شدن كشتي مشتركي كه همه در آن نشسته‌اند را تهديدي براي همه جامعه مي‌دانند و نگران استمرار ناكارآمدي نظام آموزشي و نارضايتي معلمان به عنوان محور اين نظام هستند.
نبايد از واكنش‌هاي احزاب و نهادها و شخصيت‌هاي سياسي به كنش‌هاي معلمان و صداي نارضايتي از نظام آموزشي هم غافل بود، چراكه فعالان سياسي بايد زودتر و بيشتر متوجه اين مهم مي‌شدند كه ناكارآمدي نظام آموزشي تهديد‌كننده همه ساختارها و فرآيندهاي توسعه است و اگر سياست‌ورزي احزاب و نهادها و شخصيت‌هاي سياسي بدون توجه به اين مهم پي گرفته شود ترديدي نيست كه بحران‌ها و بن‌بست‌هاي مديريتي و اجرايي نتيجه‌اي جز فروپاشي تمام ساختارها را به دنبال نخواهد داشت و طوفان‌هاي شكل گرفته همه را غرق خواهد كرد نه فقط معلم و دانش‌آموز را.
در اين ميان با كمال تاسف بايد گفت واكنش نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي و قضايي به مسائل و مشكلات نظام آموزشي و كنشگري معلمان مغاير با واكنش عمومي بوده است و ارزيابي امنيتي و نيت‌خواني‌هاي اطلاعاتي نشان از همان رويكردهاي قديمي و سنتي كه ريشه در تحليل‌هاي كليشه‌اي داشته، دارد و اين واكنش كه منجر به تحقير و تهديد و بازداشت و زنداني نمودن فعالان شده است نه تنها معطوف به حل مساله نيست بلكه مساله‌ساز بوده و نظام آموزشي را بيش از گذشته ناكارآمدتر و معلمان را نااميد و بي‌انگيزه‌تر خواهد نمود.
لذا به نظر مي‌رسد هر نهاد و دستگاه و شخصي كه نسبت به معلمان واكنشي نشان مي‌دهد و نقشي را در واكنش به فعاليت‌هاي صنفي و مدني ايفا مي‌كند بايد به اين پرسش پاسخ بدهد كه آيا نسبت معلمان با نظام آموزشي را درك كرده است؟ و پرسش بعدي پيش روي او اين است كه آيا برخورد او در قبال اعتراضات و فعاليت‌هاي معلمان رفع‌كننده ناكارآمدي نظام آموزشي است تا تشديد‌كننده آن؟ چراكه موضوع نظام آموزشي امروز يك موضوع صنفي و قشري نيست بلكه يك مقوله ملي است كه همه شهروندان بايد نسبت به آن احساس مسووليت كنند نه فقط معلمان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون