• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5202 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۹ ارديبهشت

تامين نان شب مردم وظيفه دولت‌هاست

سهيلا جلودارزاده

با توجه به اينكه اولين‌بار نيست كه گراني نان غائله به پا مي‌كند، به آقاي رييسي مشاوره غلط داده شده است. يعني مجموعه تصميم‌گيرنده راه غلطي را طي مي‌كند. چيزي كه از اول انقلاب همواره مورد توجه بود، اين بود كه مردم در تهيه مايحتاج اساسي خود تحت فشار نباشند و بتوانند اين اقلام را به راحتي تهيه كنند. حتي در زمان جنگ نيز وقتي كه حتي ته سيلوها را جارو كردند، باز هم دچار اين مسائل نشديم و مردم دسترسي كافي به مايحتاج ضروري خود داشتند و توزيع عادلانه‌اي هم در خصوص اين اقلام صورت مي‌گرفت. هر دولتي كه بخواهد حداقل مسائل را درست حل كند بايد بداند موضوعاتي نظير نان تابو هستند و نبايد به آن نزديك شود. 
البته اين مشاوره‌ها در دو بعد انجام شده است؛ يكي اثري كه روي مردم مي‌گذارد و ديگري اعتماد به نفسي است كه در مجريان ايجاد مي‌كند. ما در گذشته ديده‌ايم كه حتي در مقاطعي كه مردم اعتراض كردند برخوردهاي قاطع و محكمي با مردم انجام و صداي مردم بسته شد و شايد در خصوص موضوع نان هم بگويند كه حالا اين موضوع براي مدتي مطرح خواهد شد و بعد عادي مي‌شود. اما من فكر مي‌كنم كه اين موضوع از آن موضوعاتي نيست كه عادي شود. مردم به ‌شدت تحت فشار هستند. همان‌طور كه در بيماري كرونا خيلي‌ها به واسطه نداشتن هزينه تهيه داروهاي خاص اين بيماري تحت فشار بودند، در موضوع نان نيز اين فشار روي مردم سنگيني خواهد كرد. ممكن است كه مردم ديگر رمقي براي اعتراض نداشته باشند اما بايد از حكمراني بد پرهيز كرد. به صرف اينكه فرض كنيم اعتراضي ايجاد نخواهد شد نبايد مردم را تحت فشار قرار داد. اگر اين‌طور بود كه حضرت علي(ع) نيمه شب آذوقه به در خانه فقرا نمي‌برد. ايشان اين كار را مي‌كردند چون بعد ديگري را مي‌ديدند و مي‌دانستند كه اگر خانواده مسلمان به لحاظ آذوقه تحت فشار باشد، هم به اسلام بدبين مي‌شود و هم به حكومت اسلامي. بنابراين در خصوص موضوع نان، ممكن است كه شاهد اعتراضي از سوي مردم نباشيم اما مسوولان بايد متوجه فشار وارد شده بر مردم باشند. گاهي اوقات كه به نانوايي مي‌روم، مي‌بينم كه كساني مي‌آيند و قيمت نان را مي‌پرسند و مي‌روند. معنايش اين است كه برخي همين قيمت فعلي نان را نيز نمي‌توانند پرداخت كنند. 
البته دولت با مشكل كمبود ارز مواجه است، اما در عين حال بايد توجه داشته باشد كه به هر شكلي كه شده وظيفه دارد نان شب مردم را تامين كند. در خصوص تامين ارز و افزايش درآمدهاي ارزي دو نظر وجود دارد. برخي معتقدند كه بايد از در گفت‌وگو با دنيا وارد شويم تا مشكلات درآمدهاي ارزي برطرف شود و برخي ديگر نيز ضرورتي در گفت‌وگو با جهان نمي‌بينند. زماني آقاي علي لاريجاني جمله‌اي گفتند و آن اينكه «اين ام‌القري را بايد حفظ كرد.» بايد همان راهي را طي كرد كه بعد از هشت سال دفاع مقدس طي كرديم و موفق هم خواهيم شد. ما در مجلس‌هاي مختلف هميشه بحث‌هاي مربوط به مايحتاج ضروري مردم را دنبال مي‌كرديم تا از منابع آن از سازمان برنامه وصول شده و تخصيص داده شود، چراكه مردم به حداقل آرامش و امنيت غذايي نياز مبرم دارند.
فعال سياسي  اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون