• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5202 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۹ ارديبهشت

با حضور وزراي كشاورزي و اقتصاد انجام شد

بحث داغ نان در صحن مجلس

قاليباف: قيمت‌ها نبايد از شهريور 1400 گران‌تر شوند
روز گذشته، بحث نان، بحث داغ صحن علني مجلس شوراي اسلامي بود. در جلسه ديروز مجلس، وزراي اقتصاد و كشاورزي در صحن علني حضور يافته بودند تا توضيحاتي را درباره طرح دولت در هوشمند كردن توزيع يارانه‌ها ارايه كنند. البته قبل از نشست علني نيز نمايندگان در نشستي غيرعلني هم با حضور مسوولان مربوطه به بررسي گراني‌هاي اخير پرداختند.
محمدباقر قاليباف، رييس مجلس در نطق پيش از دستور خود نسبت به گراني‌هاي اخير و موضوع ارز ترجيحي واكنش نشان داد و تاكيد كرد: ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجيحي قبل از اجرا شدن كالابرگ الكترونيكي مخالفيم. بايد كالابرگ الكترونيكي اجرايي شود و اين نظر دولت و رييس‌جمهور است و قيمت هم همان قيمت‌هاي شهريور ۱۴۰۰ باشد و اين موضع دولت و مجلس است. محمدباقر قاليباف خاطرنشان كرد: مساله اصلي كه باعث نگراني بيشتر مردم شده اين است كه گراني اخير شروع گراني‌هاي كالاهاي اساسي باشد كه معيشت مردم به آن گره خورده است. ريشه اين نگراني‌هاي مردم به اين برمي‌گردد كه اگر قرار است ارز ترجيحي مربوط به كالاهاي اساسي هدفمند شود، گراني‌هاي شديدي در ديگر كالاها كه مرتبط با آن هستند ايجاد خواهد شد و دولت در موضوع ماكاروني و آرد صنعتي به گونه‌اي عمل كرد كه باعث نگراني بيشتر مردم شد. سيداحسان خاندوزي وزير امور اقتصادي و دارايي گفت كه سامانه‌اي طراحي شده كه براساس آن قيمت خريد نان براي مصرف‌كنندگان متعارف و عادي تفاوتي نمي‌كند، اما از طرفي انگيزه‌اي هم براي قاچاق باقي نمي‌ماند همچنين با اين سامانه اتباع خارجي و ايرانيان فاقد هويت و كارت بانكي شناسايي مي‌شوند.
در ادامه برخي از نمايندگان مجلس در سخناني به انتقاد ار طرح اخير دولت در آزادسازي قيمت آرد پرداختند. رحيمي نماينده مردم بجنورد با انتقاد از عملكرد دولت در اصلاح نظام يارانه‌اي در حوزه نان گفت: سوال ما از دولت اين است كه چرا اصلاح نظام پرداخت يارانه را از حوزه‌اي پرالتهاب نظير نان آغاز كرد؟ زماني كه قيمت نان آزادپز از ۲ هزار و ۲۰۰ به ۷ هزار تومان مي‌رسد آثار خود را در كمبود و نبود نان در روستاها و نقاط حاشيه‌اي نشان مي‌دهد. حجت‌الله فيروزي عضو كميسيون صنايع و معادن هم تاكيد كرد: بر اساس قانون مصوب مجلس، دولت مي‌تواند نظام پرداخت يارانه‌ها را اصلاح كند اما قيمت كالاها نبايد هيچ‌گونه افزايشي نسبت به شهريور ۱۴۰۰ داشته باشد. همچنين ابراهيم عزيزي نماينده مردم شيراز معتقد است كه بي‌توجهي به اقناع‌سازي مردم در كنار تصميمات خلق‌الساعه مردم را نگران كرده است. لازم است كه مجلس و دولت تمركز بيشتري روي معيشت مردم داشته باشند. اگر مجلس از قانون خود به خوبي پاسداري كند به درستي نيز اجرايي مي‌شود.
مجتبي يوسفي نيز در رابطه با توضيحات گزارش وزراي امور اقتصاد و دارايي و جهاد كشاورزي در رابطه با گراني نان و كالاهاي اساسي خطاب به دولتمردان گفت: حرف زدن با مردم در خصوص مشكلات و راه‌حل‌ها يكي از جلوه‌هاي مردمي بودن است، در بخش‌هايي كه اشتباهي رخ مي‌دهد از مردم عذرخواهي كنيد و بگوييد اين اشتباه بود و عذرخواهي مي‌كنيم.
نماينده مردم آبادان نيز گفت: اين غائله نان را جمع كنيد و همچون گذشته نان را براي مردم بگذاريد تا در دامِ آقازاده‌هاي فالوده‌خور و محتكران پيشاني سوخته ماكاروني فروش نيفتيد! سيد مجتبي محفوظي خطاب به رييس‌جمهوري گفت: «حالا سه سال بعد از آن روزها، سيدِ محرومان به عنوان رييس‌ دولت سيزدهم كه دولت مردمي خوانده مي‌شود در ماجراي «افزايش قيمت آرد» كاري مشابه كار دولت قبل را انجام داد و به مانند دولت او تا اين لحظه هيچ توضيح روشن، شفاف و دقيقي براي مردم نداده است.» 
مجيد ناصري‌نژاد نماينده مردم شادگان نيز گفت: قرار بود دولت جلوي تورم را بگيرد و ارزاني بياورد، آقاي رييس‌جمهور ارزاني نمي‌خواهيم، فقط جلوي گراني گرفته شود. ديگر مردم تحمل گراني را ندارند و مساله، مساله امنيتي است و بايد جلوي آن گرفته شود. همچنين بايد توجه كرد ريزگردها در خوزستان نفس مردم را بريده و زندگي‌ها را از بين برده است و امنيت و سلامت مردم نابود شده است.
همچنين صديف بدري نماينده مردم اردبيل خطاب به رييس‌جمهور پرسيد چرا از بين اين همه يارانه پنهان سراغ يارانه نان، معيشت و امنيت غذايي مردم رفته‌ايد؟ تاكيد كرد: متاسفانه دولت براي اصلاح نظام يارانه سراغ حوزه‌اي رفته است كه چالش آن از همه بيشتر است و قبول مسووليت هم نمي‌كند و هر جا به مشكل مي‌خورد توپ را به زمين مجلس مي‌اندازد. پس از ارايه گزارش وزراي اقتصاد و جهاد كشاورزي در مورد حذف ارز آرد صنف و صنعت، عزت‌الله اكبري تالارپشتي رييس كميسيون صنايع و معادن گفت: تصميمات خلق‌الساعه از سوي وزرا موجب نگراني مردم شده و ما نيز به عنوان وكلاي مردم بايد از آنها دفاع كنيم. همچنين محمدرضا پورابراهيمي رييس كميسيون اقتصادي با انتقاد از اقدام دولت در آغاز حذف يارانه‌ها با حذف يارانه نان تاكيد كرد: در بودجه اختيارات را به‌طور كامل در مورد حذف ارز ترجيحي به دولت داديم يعني هم به دولت اجازه داديم روش سابق را براي واردات كالا و تخصيص منابع واردات استمرار دهد و از سويي اجازه داديم در صورتي كه مي‌خواهد سياست‌ها را تغيير دهد. حميدرضا حاجي بابايي رييس كميسيون برنامه و بودجه هم گفت: اراده مجلس و نمايندگان در سال ۱۴۰۱ اين است كه معيشت مردم به خطر نيفتد و مصوبه مجلس نيز بدين معني است كه براي مردم ارز ۴۲۰۰ وجود داشته، اما اين ارز براي دولت وجود ندارد، يعني مقرر شد در سال ۱۴۰۱ همان روالي كه در سال ۱۴۰۰ انجام شده، اجرايي شود، با اين تفاوت كه ۲۰ هزار ميليارد تومان مابه‌التفاوت يك دلار را به جاي آنكه از بانك مركزي برداشته، از بيرون و صادركنندگان اين ارز را تهيه كرده تا تورم كنترل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون