• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5204 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت

گران‌ترين نقل‌ و انتقالات تاريخ فوتبال

نيمار گران‌ترين، رونالدو بهترين و كوتينيو بدترين خريد

گروه ورزش

 

ارزش‌گذاري بازيكنان فوتبال در سال‌هاي اخير سر به فلك كشيده است، به‌ طوري كه نقل و انتقالات بازيكنان سرشناس در هر سال به مبالغ چشمگيري نياز دارد كه حتي در 10 سال پيش غير قابل تصور بود.  تنها دو مورد از ۲۰ گران‌ترين نقل و انتقال تاريخ متعلق به قبل از سال ۲۰۱۹ بوده و نيمي از معاملات در سه سال گذشته انجام شده است. ارزش بازيكنان براساس پوند در زمان انتقال محاسبه شده است.

۲۰- نيكلاس پپه (ليل به آرسنال: ۷۲ ميليون پوند در سال ۲۰۱۹) 
گران‌ترين خريد تاريخ آرسنال چهارمين خريد گران‌قيمت تاريخ ليگ برتر بود كه در سال ۲۰۱۹ رقم خورد و پپه از ليل راهي ورزشگاه امارات شد. اما اين بازيكن ۲۶ ساله هنوز سطحي كه در فرانسه نشان داده است را در آرسنال نشان نداده. او در اين فصل يك گل زده و تنها در پنج بازي از ابتدا در تركيب ثابت حضور پيدا كرده است. 

۱۹- جيدون سانچو (بوروسيا دورتموند به منچستريونايتد: ۷۳ ميليون پوند در سال ۲۰۲۱) 
سانچو سرانجام پس از گمانه‌زني‌هاي بي‌پايان تابستان گذشته در اولدترافورد قرارداد امضا كرد و پس از هم‌تيمي ديگرش هري مگواير تبديل به دومين بازيكن گران‌قيمت انگليسي تمام دوران شد تا اينكه دو هفته بعد جك گريليش ركورد او را شكست. فرم اين بازيكن جوان زماني كه در آلمان بازي مي‌كرد رو به پيشرفت بود اما او در اولين فصلي كه در منچستر بوده تبديل به بازيكن ديگري شده است. او اميدوار است با آمدن اريك تن‌هاگ كه از فصل آينده هدايت يونايتد را برعهده مي‌گيرد شكوفا شود. 

۱۸- روملو لوكاكو (منچستريونايتد به اينترميلان: ۷۴ ميليون پوند در سال ۲۰۱۹) 
انتقال لوكاكو به ايتاليا در سال ۲۰۱۹ يكي از سه موردي است كه اين بازيكن بلژيكي را در اين ليست بيست نفره قرار داده. او پس از دو سال حضور در اولدترافورد به تيم آنتونيو كونته پيوست و در سري ‌آ عالي بود و در دومين فصل حضورش عنوان قهرماني را به دست آورد.

۱۷- ويرجيل فن‌دايك (ساوتهمپتون به ليورپول: ۷۵ ميليون پوند در سال ۲۰۱۸) 
زماني كه ليورپول ويرجيل فن‌دايك را به عنوان گران‌ترين مدافع جهان در اواسط فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ خريد ابروها بالا رفت و تمسخرها بر زبان جاري شد. اما آنهايي كه شك كردند چقدر در اشتباه بودند، ورود اين بازيكن هلندي تبديل به كاتاليزوري شد كه قهرماني ليورپول در ليگ و ليگ قهرمانان را سرعت بخشيد. او يكي از بهترين خريدهايي است كه اين باشگاه در دوران يورگن كلوپ انجام داده است. 

۱۶- روملو لوكاكو (اورتون به منچستريونايتد: ۷۵ ميليون پوند در سال ۲۰۱۷) 
يونايتد در سال ۲۰۱۷ پس از اينكه لوكاكو از چلسي به اورتون رفت و آنجا تبديل به يكي از محبوب‌ترين مهاجمان ليگ برتر شد او را به خدمت گرفت. لوكاكو دو فصل در يونايتد بود ۲۸ گل به ثمر رساند تا اينكه با مبلغي مشابه به اينترميلان پيوست.

۱۵- گونزالو هيگواين (ناپولي به يوونتوس: ۷۵،۳ ميليون پوند سال ۲۰۱۶) 
هيگواين هرگز در ناپل به خاطر انتقال به سرسخت‌ترين رقبايش بخشيده نشد به ويژه كه ركورد آن زمان در سري آ پس از به ثمر رساندن ۳۶ گل به نام اين بازيكن آرژانتيني در لباس ناپولي به ثبت رسيده بود. ناپولي در آن فصل بعد از يووه دوم شد. اين مهاجم با وجود داشتن دو بازي پرگل در بدو كار با پيراهن يووه هرگز در تورين به آن ارتفاع نرسيد و در سال ۲۰۲۰ پس از انتقال قرضي به ميلان و چلسي راهي اينتر ميامي شد. 

۱۴- هري مگواير (لستر به منچستريونايتد: ۸۰ ميليون پوند سال ۲۰۱۹) 
برچسب قيمت مگواير اغلب به عنوان چماقي براي زدن به سر او در روزهاي ضعيفش استفاده مي‌شود زيرا اين ملي‌پوش انگليسي گران‌ترين مدافع تمام دوران بود و همچنان هم باقي مي‌ماند. اين مدافع مياني در ژانويه ۲۰۲۰ كاپيتاني يونايتد را برعهده گرفت اما انتظار او براي اولين قهرماني با شياطين سرخ ادامه دارد. 

۱۳- كريستيانو رونالدو (منچستريونايتد به رئال‌مادريد: ۸۰ ميليون پوند در سال ۲۰۰۹) 
بهترين پولي كه رئال‌مادريد تا به حال خرج كرده است؟ شايد! انتقال رونالدو در آن زمان مستلزم شكستن يك ركورد جهاني بود اما تيم اسپانيايي مي‌دانست او ارزشش را دارد. رونالدو در سال ۲۰۱۸ به عنوان بهترين گلزن تاريخ باشگاه و برنده ۵ توپ  طلا و با چهار عنوان قهرماني ليگ قهرمانان و دو عنوان قهرماني لاليگا از اين تيم جدا شد. 

۱۲- گرت بيل (از تاتنهام به رئال‌مادريد: ۸۵،۳ ميليون پوند در سال ۲۰۱۳) 
انتقال بيل به مادريد  ركورد نقل‌ و انتقالات جهاني را شكست و در آن زمان از انتقال رونالدو به پايتخت اسپانيا هم پيشي گرفت. اگرچه روابط اين بازيكن ولزي در فصول آخر تيره شده است اما او گل‌هاي بزرگي براي رئال در لاليگا به ثمر رسانده است. از جمله گل دوم و سوم در فينال ليگ قهرمانان اروپا مقابل ليورپول در سال ۲۰۱۸ كه يكي از چهار عنوان قهرماني او در ليگ قهرمانان اروپا با مادريد بود. 

۱۱- كريستيانو رونالدو (از رئال‌مادريد به يوونتوس: ۸۸ ميليون پوند در سال ۲۰۱۸) 
درباره اين انتقال مي‌توان گفت از انتقال قبلي‌اش گران‌تر و مطمئنا تكان‌دهنده‌تر بود. هنگامي كه بهترين گلزن تاريخ رئال در سال ۲۰۱۸ به‌ طور غيرمنتظره‌اي با مبلغي ركورددار به تورين رفت دنياي فوتبال از نفس افتاد. رونالدو در طول ۳ سال در ايتاليا دو عنوان قهرماني سري ‌آ  را به دست آورد قبل از اينكه تابستان سال گذشته از تيم رو به افول آندره‌آ پييرلو كه چهارم شد به يونايتد بازگردد. 

۱۰- ادان هازارد (چلسي به رئال‌مادريد: ۸۹ ميليون پوند سال ۲۰۱۹) 
رئال سه سال پيش مبلغ ۸۹ ميليون پوند به عنوان پرداخت اوليه به چلسي اختصاص داد اما توافق شد كه هزينه كل بالقوه بيش از ۱۵۰ ميليون پوند خواهد بود. معلوم نيست كه آنها چقدر از اين تصميم پشيمان شده‌اند چون بازيكن بلژيكي نتوانسته فرم خيره‌كننده‌اش با آبي‌ها را در مادريد تكرار كند و مشكلات تناسب اندام دوران او را در آنجا دچار مشكل كرده است. اين بازيكن ۳۱ ساله تاكنون تنها ۶ گل براي رئال به ثمر رسانده است. 

۹- پل پوگبا (يوونتوس به منچستريونايتد: ۸۹ ميليون پوند سال ۲۰۱۶) 
يونايتد در سال ۲۰۱۶ چهار سال پس از اينكه پوگبا را با تنها ۱.۵ ميليون پوند به يوونتوس فروخته بود براي بازگرداندن او به اولدترافورد مبلغي كه در آن زمان ركورد نقل ‌و انتقالات بود هزينه كرد. همه ‌چيز آن‌طور كه ژوزه مورينيو اميدوار بود خوب پيش نرفت. سرمربي پرتغالي گفت كه پوگبا مي‌تواند براي يك دهه قلب باشگاه باشد اما اين بازيكن فرانسوي در اين سال‌ها تنها براي يافتن فرم ثابت تلاش كرده است و اكنون به نظر مي‌رسد زماني كه قراردادش در تابستان منقضي شود اين تيم را ترك خواهد كرد. 

۸- عثمان دمبله (بوروسيا دورتموند به بارسلونا: ۹۶،۸ ميليون پوند سال ۲۰۱۷) 
انتقال عثمان دمبله در ليست‌ها در جاي بالاتري قرار دارد اما اين مبلغ ۹۶.۸ ميليون پوند رقم اوليه‌اي است كه بارسا براي اين وينگر فرانسوي پرداخت كرده است. رقمي كه اين پتانسيل را داشت كه تا ۱۳۵.۵ ميليون پوند بالا برود. اين مهاجم به پشتوانه فرم عالي خود در آلمان حركت خود را در نيوكمپ آغاز كرد اما او تا همين چند وقت پيش كه تحت هدايت ژاوي قرار گرفت، نتوانست فرم خوب خود را ثابت نگه دارد.

۷- روملو لوكاكو (اينترميلان به چلسي: ۹۷،۵ ميليون پوند در سال ۲۰۲۱) 
لوكاكو تابستان سال گذشته پس از دو سال فوق‌العاده در ايتاليا با اينترميلان با مبلغي هنگفت دوباره به چلسي پيوست. اما اين بازيكن تاكنون در برآورده كردن انتظارات موفق نبوده است. مبلغ ۹۷.۵ ميليون پوند كمتر از ركورد نقل و انتقالات بريتانيا بود اما اين مهاجم را به بازيكني تبديل كرد كه بيشترين ارزش نقل‌ و انتقالات در تمام دوران را دارد زيرا مجموع ۲۹۰ ميليون پوند توسط باشگاه‌هاي مختلف در طول اين سال‌ها براي او هزينه شده است. 

۶- جك گريليش (استون ويلا به منچسترسيتي: ۱۰۰ ميليون پونددر سال ۲۰۲۱) 
انتقال ۱۰۰ ميليون پوندي گريليش از استون‌ويلا به سيتي در تابستان گذشته يك ركورد نقل ‌و انتقالاتي براي بريتانيا بود و از قرارداد ۸۹ ميليون پوندي پوگبا در سال ۲۰۱۶ براي پيوستن به منچستر پيشي گرفت. او همچنين گران‌ترين بازيكن انگليسي تاريخ شد و نام هري مگواير را دو سال پس از انتقال به منچستر از صدر ليست گران‌ترين‌ها حذف كرد.

۵- فيليپه كوتينيو (ليورپول به بارسلونا: ۱۰۵ ميليون پوند در سال ۲۰۱۸) 
خريد كوتينيو يكي ديگر از لحظات تماشايي قضاوت‌هاي نادرست در بازار نقل ‌و انتقالات از سوي بارسلونا بود كه درنهايت به مشكلات مالي فلج‌كننده و جدايي مسي در تابستان گذشته انجاميد. اين برزيلي در ماه ژانويه با قراردادي قرضي راهي استون‌ويلا شد. او اغلب به عنوان سومين معامله بزرگ تاريخ فوتبال رتبه‌بندي مي‌شود، زيرا رقم كل قرارداد او با آپشن‌ها به بيش از ۱۴۲ ميليون پوند مي‌رسد. 

۴- آنتوان گريزمان (اتلتيكو مادريد به بارسلونا: ۱۰۷ ميليون پوند در سال ۲۰۱۹) 
بارسا در تابستان سال ۲۰۱۹ پس از يك دوره طولاني در نقل‌ و انتقالات بالاخره با بند خريد سنگين گريزمان را به خدمت گرفت اما ثابت شد اين يك اشتباه گران‌قيمت است. مهاجم فرانسوي تنها دو فصل در نيوكمپ بود و در تابستان گذشته به صورت قرضي به اتلتيكو بازگشت، آن‌هم با قراردادي كه شامل تعهد خريد به مبلغ ۴۰ ميليون يورو بود. 

۳- ژائو فليكس (بنفيكا به اتلتيكو مادريد: ۱۱۲،۹ ميليون پوند سال ۲۰۱۹) 
هزينه هنگفت اتلتي براي اين بازيكن پرتغالي آزمايش نشده در جولاي سال ۲۰۱۹ عده‌اي را غافلگير كرد اما اسپانيايي‌ها معتقد بودند او در درازمدت پول خود را به دست خواهد آورد. انتقال فليكس در مجموع پنجمين گران‌ترين خريد تاريخ است. اما مبلغ اوليه جابه‌جايي او، اين بازيكن را در رده سوم گران‌ترين‌ها قرار مي‌دهد. 

۲- كيليان امباپه (موناكو به پاري‌سن‌ژرمن: ۱۶۳ ميليون پوند سال ۲۰۱۸) 
انتقال امباپه از موناكو در سال ۲۰۱۸ زماني كه اين مهاجم نوجوان تازه در حال لذت بردن از قهرماني جهان با فرانسه بود، دايمي شد. اين انتقال به سرعت تحت‌الشعاع خريد خيره‌كننده نيمار توسط باشگاه مورد حمايت قطري‌ها قرار گرفت، به شكلي كه دوره قرضي انتقال يك‌ساله او قبل از تبديل شدن به دايمي تلاشي آشكار براي هماهنگ شدن با قوانين فيرپلي مالي لقب گرفت. 
۱- نيمار (بارسلونا به پاري‌سن‌ژرمن: ۱۹۸ ميليون پوند سال ۲۰۱۷) 
قرارداد خيره‌كننده پاري‌سن‌ژرمن براي نيمار در سال ۲۰۱۷ تنها بزرگ‌ترين اقدام مالكان قطري آنها نبود بلكه لحظه‌اي بود كه بازار نقل ‌و انتقالات را براي هميشه تغيير داد. اين تصور كه يك فوتباليست مي‌تواند ۱۹۸ ميليون پوند (۲۲۲ ميليون يورو) ارزش داشته باشد در زماني كه ركورد قبلي جهان ۸۹ ميليون پوند بود نحوه ارزش‌گذاري باشگاه‌ها براي بازيكنان را تغيير داد و راه را براي پنج معامله ديگر (تا به امروز) هموار كرد. منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون