• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

درباره دلايل به حاشيه راندن آتش‌نشاني از حوزه ايمني ساختمان‌ها

سكوت شهرداري تهران

يك متخصص ايمني و مهندسي حريق گفت: هرساله به دليل خلأ قوانين بازدارنده در حوزه ايمني و آتش‌نشاني ميليارد‌ها ريال به كشور خسارت وارد مي‌شود و هزاران نفر تحت تاثير تبعات منفي مستقيم و غير مستقيم آن قرار مي‌گيرند. اخيرا عليرضا زاكاني، شهردار تهران با صدور بخشنامه‌اي، تاييديه ايمني ساختمان را كه پيشتر توسط سازمان آتش‌نشاني انجام مي‌شد به دفاتر خدمات الكترونيك شهر منتقل كرد. بر اساس اين بخشنامه، از اين پس تاييديه نقشه‌هاي معماري ساختمان‌هاي مسكوني تا ۱۱ طبقه و ساختمان‌هاي تجاري و اداري تا ۷ طبقه، منطبق با مبحث سوم مقررات ملي ساختمان به مسووليت طراحان و با كنترل دفاتر خدمات الكترونيك شهر انجام مي‌شود. از آنجايي كه قبلا فرآيند ايمني سنجي از جمله تست تاب‌آوري تجهيزات در آتش يا تخليه دود توسط سازمان آتش‌نشاني انجام مي‌پذيرفت، هنوز مشخص نيست با انتقال آن به مهندسان ناظر، اين آزمايش‌ها چگونه انجام مي‌شود تا ايمني ساختمان‌ها و حفاظت از جان شهروندان را به دنبال داشته باشد. اين بخشنامه اعتراضات فراواني را تاكنون موجب شده و كارشناسان حوزه ايمني و مهندسي حريق را نيز نگران كرده كه چرا يك امر تخصصي كه مربوط به سازمان آتش‌نشاني است و صرفا تجهيزات اين سازمان امكان بررسي كامل ايمني ساختمان را دارد به يك‌باره به دفاتر الكترونيك شهر واگذار شده؛ امري كه ممكن است صدمات زيانباري را در آينده متوجه شهر كند. در اين ميان شهرداري تهران تاكنون موضع سكوت را در پيش گرفته است.

جزييات موضوع براي شوراي شهر آشكار نيست
مهدي عباسي، عضو شوراي شهر ششم در واكنش به كنار گذاشتن سازمان آتش‌نشاني از حوزه ايمني ساختمان گفت: در حال حاضر موضوع مهمي كه بايد به آن توجه شود، دقت رسيدگي به اين موضوع است و اينكه كيفيت اين ماموريت در حين واگذاري مخدوش نشود. بايد ديد كه استدلال شهرداري براي انجام اين كار و واگذاري اين پروژه از آتش‌نشاني به دفاتر خدمات شهرداري چه بوده است؟ آيا صرفا به علت سرعت بخشيدن به صدور پروانه ساخت بوده يا نگاه كيفيت بخشي به اين ماموريت هم داشته است؟ وي اظهار كرد: ايمني در شهر تهران و احداث ساختمان‌هاي ايمن بسيار مهم و خط قرمز شوراي شهر است و به نظر من خط قرمز شهرداري هم خواهد بود. عباسي عنوان كرد: به علت اينكه شهرداري ابعاد اين موضوع را تشريح نكرده است و مشخص نشده كه اين ماموريت به چه شكل توسط دفاتر انجام خواهد شد و نيرو‌هاي متخصص اين كار چگونه در دفاتر تامين خواهند شد و اين موضوع را كنترل خواهند كرد منتظر هستيم تا جزييات اين طرح از طرف شهرداري براي ما آشكارتر شود و نظرات‌مان را موكول مي‌كنيم به زماني كه شهرداري تمام جنبه‌هاي موضوع را براي شورا تشريح كند. اين عضو شوراي شهر تهران در خصوص اينكه شهرداري چه زماني اقدام به تشريح جزييات موضوع مي‌كند؟ گفت: ما از شهرداري درخواست كرده‌ايم و منتظريم تا آنها پاسخ بدهند. سلامت و كيفيت اجراي اين ماموريت براي ما بسيار اهميت دارد و مهم است دفتر يا مجموعه‌اي كه مي‌خواهد اين مسووليت را بر عهده بگيرد صلاحيت فني و... براي اجراي اين كار را داشته باشد، لذا همه ابعاد موضوع بايد در نظر گرفته شود.

مقوله ايمني در مديريت شهري 
مغفول مانده است
بهداد آهنگري، متخصص ايمني و مهندسي حريق نيز در خصوص بخشنامه صادر شده از طرف شهرداري تهران گفت: اگر به پشت پرده آراسته و فريبنده شهر تهران، نگاهي دقيق و كارشناسانه داشته باشيم شاهد خواهيم بود كه مسائل بسياري در حوزه‌هاي مختلف مديريت شهري مغفول مانده كه يكي از مهم‌ترين آنها مقوله ايمني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون