• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

ويژه

طرح جديد وزارت صمت 

انحصار كامل واردات و توليد خودرو ارزان‌قيمت به توليد‌كننده دولتي بي‌كيفيت

گويا وزارت صمت به دنبال اجراي طرح جديدي است تا بتواند واردات خودرو را انحصاري كرده و آن را در اختيار برخي شركت‌هاي خودروساز دولتي قرار دهد. در اين طرح دولت مي‌خواهد براي واردات خودروهاي زير 9000 دلار، براي خودروساز با تصدي‌گري خود انحصار ايجاد كند. به اميد اينكه با ايجاد اين رانت، گوشه كوچكي از مديريت بسيار ضعيف خود بر صنعت خودرو را پوشش دهد. قرار است خودروسازان دولتي اين خودرو را با تعرفه 10 درصد وارد كشور كنند در صورتي كه اگر بخواهند آن را توليد كنند تعرفه واردات قطعات آن 20 درصد خواهد بود. علاوه بر آن براي واردات اين‌گونه خودروها لازم نيست خودرو فرسوده‌اي از رده خارج شود. عملا با اين اقدام دولت با سياست‌هاي خود، قيمت خودروي وارداتي را از قيمت همان محصول در صورتي كه در داخل كشور توليد شود، ارزان‌تر خواهد كرد.  گويا مشاوره‌دهندگان بخش خودرويي وزير صمت، فراموش كرده‌اند كه مقام معظم رهبري در سخنراني‌شان در ديدار جمعي از كارگران فرمودند: يك ميليارد دلار واردات مساوي با از دست رفتن 100 هزار شغل. البته شايد وزارت صمت به يقين رسيده كه خودروسازان دولتي توان توليد محصول باكيفيت و قيمت مناسب را ندارند. لذا تصميم گرفته تعرفه واردات را براي اين خودروسازان كمتر از واردات قطعات براي توليد خودرو در نظر بگيرد و انحصار واردات را در اختيار آنها قرار دهد. هر چند با ترفند توليد محصول در داخل كشور در آينده! همگان از استراتژي تحريم‌كنندگان مطلع هستند، يعني واردات خودروي كامل آزاد ولي واردات قطعه براي توليد تحريم. نتيجه آنكه در آينده توليدي در كار نخواهد بود و خودروساز دولتي به دنبال واردات است.  بر همگان آشكار است كه شركت‌هاي با تصدي‌گري دولتي، محصولات قديمي بي‌كيفيت را به قيمت بالا توليد مي‌كنند. در صورتي كه به فرض محال پس از واردات خودرو، امكان توليد آن محصول در داخل كشور توسط شركت دولتي ميسر شود، ‌بايد منتظر باشيم با سياست‌هاي وزارت صمت، قشر ضعيف جامعه خودروي ارزان را به قيمت بالا و كيفيت پايين خريداري كنند. همچنين شنيده شده اين ماشين ساخت برزيل است و 70 اسب بخار بيشتر قدرت ندارد و شايد دولت براي نجات يكي از شركت‌هاي تحت تصدي‌گري خود مجبور شود از برخي استاندارد ايمني 85گانه چشم‌پوشي كند. در اين صورت بايد مطمئن شد هياهوي ايجاد شده در مورد ايمني خودرو سناريويي براي واردات خودرو بوده نه بهبود ايمني آن. البته كه چشم اميد همه به سازمان ملي استاندارد جهت اطمينان از رعايت كامل استانداردهاي ايمني در راستاي محافظت از جان مصرف‌كنندگان است.  حال اگر دولت قصد داشت خودرو ارزان را به دست مردم برساند شرايط واردات خودروي ارزان را براي همگان مهيا مي‌كرد نه در اختيار خودروسازان دولتي قرار دهد. به نظر مي‌رسد وزارت صمت تمام تلاش خود را براي جلوگيري از خصوصي‌سازي و توسعه صنعت به دست شايستگان به كار گرفته است.


راه‌اندازي شبكه 5G همراه اول در جزيره كيش همزمان با كيتكس 2022

هشتمين سايت 5G همراه اول به عنوان سريع‌ترين شبكه اينترنتي كشور، در جزيره كيش به بهره‌برداري رسيد و از امروز براي كيشوندان قابل استفاده است. اپراتور اول تلفن همراه با استفاده از توان داخلي شامل تيم‌هاي فني اپراتور و شركت‌هاي ايراني، فرآيند بومي‌سازي فناوري نسل پنج را پيش برده و تاكنون هفت سايت 5G را در شهرهاي تهران، مشهد و قم راه‌اندازي كرده است. از امروز كيشوندان نيز مي‌توانند از سرويس‌ جديدترين فناوري ارتباطي (5G) كه تمامي مراحل نصب، راه‌اندازي و بهينه‌سازي آن در جزيره كيش با تلاش و همت متخصصان و نخبگان كشورمان در همراه اول صورت گرفته است، در محوطه فرودگاه و محل برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كيش بهره‌مند شوند.


 تشريح فعاليت‌هاي همراه اول در شبكه 5G

معاون فني و توسعه شبكه همراه اول در سمينار تخصصي نسل پنجم ارتباطات كه در كيش برگزار شد، ضمن تشريح فعاليت‌هاي اين اپراتور براي راه‌اندازي شبكه 5G، در حضور مديران ارتباطي كشور و رگولاتور ارتباطي به ظرفيت‌ها و چالش‌هاي پيش ‌روي توسعه اين فناوري به شكل تجاري تا افق 2025 پرداخت. مرتضي طاهري‌بخش با اشاره به برنامه توسعه امسال اپراتور اول گفت: براي امسال نقاط پرترافيك شهرهاي بزرگ را به شكل هات‌اسپات، سرويس 5G مي‌دهيم؛ اما براي توسعه و ايجاد پوشش بيشتر، نيازمند افزايش درآمد هستيم. وي يادآور شد: مركز تحقيق و توسعه همراه اول، مطالعات و شناخت فناوري 6G را نيز شروع كرده كه مانند رويه مواجهه با فناوري 5G بتوانيم خودمان آن فناوري را در كشور بومي كنيم. در جريان اين سمينار صادق عباسي شاهكوه، رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز اظهار كرد: در حال حاضر درآمد اپراتورهاي تلفن همراه براي سرمايه‌گذاري در نسل پنجم ارتباطي كافي نيست و ما به اين موضوع واقف هستيم.


تكميل دو تصفيه‌خانه فاضلاب در استان مركزي در صورت تامين اعتبار
در صورت تامين اعتبار، استريم چهارم تصفيه‌خانه لجن فعال فاضلاب شهر اراك و مدول دوم تصفيه‌خانه فاضلاب شهر خمين تا پايان سال 1401 به بهره‌برداري مي‌رسد. به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي، جمشيد حسن‌بيگي، معاون بهره‌برداري و توسعه فاضلاب شركت آب و فاضلاب استان مركزي با اعلام اين خبر اظهار داشت: ظرفيت تصفيه‌خانه فاضلاب لجن فعال شهر اراك با بهره‌برداري از استريم چهارم اين تصفيه‌خانه به 77 هزار متر مكعب فاضلاب در شبانه‌روز و با بهره‌برداري از مدول دوم تصفيه‌خانه فاضلاب در شهر خمين، ظرفيت اين تصفيه‌خانه به 14 هزار و 600 متر مكعب در شبانه‌روز افزايش خواهد يافت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون