• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

«مريم كارگر دستجردي»، فعال اجتماعي در خصوص پرونده يك محكوم به قصاص كه طي ۲ هفته ديگر اعدام مي‌شود در گفت‌وگو با «اعتماد»:

كمك كنيم تا زنده بماند

برخي هنرمندان: با كمك خيرين كشور، دست به دست هم دهيم تا اين زنداني آزاد شود

بهاره  شبانكارئيان

«وصف خوب شنيدم. چندين نفر در جاهاي مختلف گفتند يك خانمي هست كه دلسوزانه براي زندانيان محكوم به قصاص قدم برمي‌دارد. گفتم شماره‌اش را بدهيد كه بعد متوجه شدم «بي‌بي ‌مريم» را مي‌گويند.»

 اينها صحبت‌هاي «محمد.بلاغي»؛ زنداني محكوم به قصاصي است كه ۶ سال است در زندان مركزي اصفهان به سر مي‌برد و تنها دو هفته ديگر فرصت دارد مبلغي را براي رضايت به اولياي دم پرداخت كند تا زنده بماند. 
اولياي دم؛ مبلغ ۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان از خانواده محمد درخواست كرده‌اند و اين مبلغ را صرفا به عنوان خسارتي كه در اين چند سال متحمل شده‌اند طلب كردند، نه مبلغي به عنوان ديه. آنها معتقدند خون پسرشان با گرفتن مبلغ خاصي جبران نمي‌شود. 
مرداد ماه سال ۱۳۸۹ بود كه در پي گزارشي به ماموران انتظامي «فولادشهر» اصفهان؛ مشخص مي‌شود فردي كه نزديك ۲۰ سال داشته ‌از ناحيه سمت راست كنار ستون فقرات به وسيله جسم برنده ضربه خورده است و او پس از رساندن به بيمارستان براي مداوا، جانش را از دست مي‌دهد.  «يونس»؛ يكي از همكلاسي‌هاي متوفي كه در بيمارستان حضور داشته است به ماموران انتظامي اظهار كرده بود كه اين حادثه توسط راننده يك دستگاه پرايد رخ داده است و ضارب پس از اين اتفاق هنگامي كه دو نفر از دوستان ما از راه مي‌رسند، متواري مي‌شود. يكي از دوستان متوفي نيز در اظهارات خود عنوان كرده بود كه دو نفر با يك پرايد آمدند و با او درگير شدند و يك دفعه راننده پرايد با چاقو به سمت متوفي حمله كرده كه ما سنگ به سمت آنها پرتاب كرديم.  بررسي‌ها و تحقيقات از سوي ماموران انتظامي ادامه پيدا مي‌كند و حتي دو نفر به عنوان مظنون دستگير مي‌شوند، اما چون مدركي دال بر به اثبات رسيدن اتهام مظنونان از سوي پليس وجود نداشت، آنها آزاد مي‌شوند تا اينكه سرانجام محمد مظنون اين پرونده پس از گذشت هفت سال از آن اتفاق شناسايي و در سال ۱۳۹۶ در شهرستان شيراز دستگير مي‌شود. خانواده محمد چند سال پيش خانه‌اي كه تنها دارايي‌شان بود را فروختند و حدود ۸۰۰ ميليون تومان در ازاي فروش خانه دريافت كردند، اما مابقي مبلغ درخواست شده را نتوانستند جمع‌آوري كنند. 
حدود ۵ ماه پيش خانواده محمد وقتي تمام درها را به روي خودشان بسته ديدند، با يكي از خيرين و فعالان اجتماعي به نام «مريم كارگردستجردي» معروف به «بي‌بي ‌مريم» تماس گرفتند تا شايد بتوانند به واسطه خيرين ديگر مبلغ درخواست شده كه از سوي خانواده متوفي اعلام شده است را جمع‌آوري كنند. آنها به كمك اين بانوي خير ۵۰۰ ميليون تومان نيز جمع‌آوري كردند. حالا تا مهلتي كه از طرف اولياي دم تعيين شده تنها دو هفته باقي مانده است و اما ماجراي آن شب حادثه كه به ۱۲ سال پيش برمي‌گردد و به راحتي نيز نمي‌توان درباره آن گزارش نوشت و تا ارديبهشت ماه سال جاري ادامه پيدا كرده است چه بوده؟ مريم كارگردستجردي فعال اجتماعي و برادر «محمد بلاغي» در خصوص ماجراي اين پرونده براي «اعتماد» شرح مي‌دهند. 
يك ميليارد و 200 ميليون تومان از مبلغ درخواستي باقي مانده
«مريم كارگردستجردي» معروف به «بي‌بي ‌مريم» كه حدود 7 سال است در راه آزادي و نجات زندانيان محكوم به قصاص قدم برمي‌دارد، در ابتدا در پاسخ به اين سوال كه چرا نام بي‌بي مريم براي او در نظر گرفته شده است، توضيح مي‌دهد: «اكثر پرونده‌هايي كه براي صلح و سازش و تامين ديه به آن ورود كردم مربوط به بختياري‌ها بوده براي همين اين لقب را بختياري‌ها به من داده‌اند.» 
او در خصوص پرونده محمد بلاغي مي‌گويد: «شخصا به اين پرونده ورود نكردم و ريش سفيدان و بزرگان شهري كه محمد زندگي مي‌كند در ابتدا اقدامات لازم را انجام دادند. اولياي دم در اين پرونده با لطفي كه به محكوم به قصاص داشتند فرصتي را براي جمع‌آوري مبلغ ديه در نظر گرفتند كه خدا را شكر مبلغ 500 ميليون تومان توسط كمك خيرين جمع‌آوري شده است. مبلغي كه اين خانواده از محكوم به قصاص درخواست كردند به ديه ربطي ندارد و آنها عنوان ديه را براي اين مبلغ درست نمي‌دانند، بلكه هزينه‌هايي كه در اين مدت براي گرفتن وكيل و مسائل مربوط به اين پرونده انجام داده‌اند را درخواست كرده‌اند كه مبلغ 3 ميليارد و 500 ميليون تومان است. اولياي دم معتقد هستند كه از دست دادن پسرشان با پرداخت ميليارد ميليارد تومان از سوي خانواده محكوم به قصاص جبران نخواهد شد.»
اين فعال اجتماعي در ادامه توضيح مي‌دهد: «وقتي از زندان براي پرس‌وجو از محمد بلاغي جويا شدم نامه حسن اخلاقش را نيز تاييد كردند. بايد بگويم كه خانواده محمد چند سال پيش خانه‌شان را حدود 800 ميليون تومان فروختند و در اين 5 ماه كه با من در ارتباط بودند حدود 500 ميليون تومان توسط خيريني كه در يك گروه به نام «زندانيان نيازمند» با آنها در ارتباط هستم، جمع‌آوري شد. نزديك يك ميليارد و دويست ميليون تومان باقي مانده است. دو نفر از هنرمندان كشور «محمدرضا هدايتي» و «محمد حاتمي» نيز براي نجات محمد بلاغي بسيار تلاش كردند. از خيرين كشور تقاضا دارم براي كمك به آزادي محمد، جوان محكوم به قصاصي كه تنها دو هفته ديگر براي زنده ماندنش فرصت باقي مانده است ما را ياري دهند.»
برادر اين محكوم به قصاص در خصوص زندگي محمد و شب حادثه مي‌گويد: «محمد قبل از سال 89 براي كار به شيراز سفر كرده بود. آنجا زندگي مي‌كرد و مشغول كار كردن شده بود. برادرم اهل دعوا نبود. حتي قبل از اينكه به شيراز برود يك روز در خيابان مقداري پول پيدا مي‌كند. سريع تلاش مي‌كند تا صاحب اين مبلغ گم شده را شناسايي كند كه موفق هم مي‌شود و پول را به صاحب آن برمي‌گرداند. محمد هميشه در جايي‌هايي كه كار مي‌كرد قابل اعتماد بود. شب حادثه هم يك درگيري خياباني بوده است كه منجر به فوت آن خدا بيامرز مي‌شود. پس از آن اتفاق هم برادرم به ما در اصفهان سر مي‌زد. مي‌رفت، مي‌آمد تا اينكه يك روز در شيراز به عنوان مظنون توسط ماموران انتظامي دستگير مي‌شود. اولياي دم تا الان به ما بسيار لطف داشتند و برادرم را بخشيدند. فقط مبلغي را درخواست كردند كه اگر خيرين كمك كنند آن را جمع‌آوري و پرداخت مي‌كنيم تا برادرم از زندان آزاد شود.»
«محمدرضا هدايتي» و «محمد حاتمي» دو نفر از هنرمندان كشور نيز در خصوص كمك به اين زنداني محكوم به قصاص ويديويي منتشر و از خيرين درخواست كمك كردند و گفتند كه اولياي دم؛ محمد بلاغي را مورد عفو قرار دادند و اما مبلغي از سوي آنها تعيين شده است كه مي‌توانيم با كمك خيرين كشور، دست به دست هم دهيم تا اين زنداني آزاد شود.
قابل توجه خيرين: «مجوز شماره حساب صرفا به جهت واريز مبلغ كسري از سوي دادگاه براي كمك به «محمد بلاغي» تاييد شده است.»
 (شماره تماس خانواده محكوم به قصاص و شماره حساب جهت واريز مبلغ، نزد روزنامه اعتماد محفوظ است.) 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون