• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5208 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت

پيشخوان

رييس‌جمهوري: 

 پرداخت ماهيانه ۴۰۰ هزار تومان به هر فرد كار سختي است

سيد ابراهيم رييسي در ديدار با جمعي از علما و روحانيون اهل سنت با اشاره به تلاش‌هاي جدي دولت براي رفع مشكلات معيشتي مردم تصريح كرد: دولت به دغدغه‌هاي مردم كه به روحانيون منتقل مي‌شود، توجه و براي رفع اين مشكلات تلاش مي‌كند. رييسي با تشريح وضعيت كشور در زمان آغاز به‌كار دولت سيزدهم، گفت: كسري بودجه نزديك به ۵۰۰ هزار ميلياردي، باقي ماندن بدهي ماهانه ۱۰ هزار ميلياردي، فوت قريب به ۷۰۰ نفر در روز با ويروس منحوس كرونا، وجود تورم بي‌سابقه، تزريق رانتي ارز ۴۲۰۰ توماني به بازار و وضعيت نامطلوب ذخاير كالاي اساسي در كشور از موضوعاتي بود كه دولت در روزهاي آغاز به‌كار خود با آنها درگير بود. رييسي يكي از مشكلات كشور را نحوه پرداخت ارز ۴۲۰۰ توماني دانست و اظهار داشت: عملا بخش‌عمده‌اي از آنچه تحت عنوان ارز ترجيحي پرداخت مي‌شد، در خدمت جريان فساد و رانت بود. در واقع هم هدررفت منابع كشور را داشتيم هم يارانه‌ها به مردم نمي‌رسيد لذا به منظور جلوگيري از ادامه اين وضعيت تصميم گرفته شد اين مبلغ به‌جاي پرداخت به حلقه اول تامين كالا يعني واردكننده‌ها به حلقه آخر و ذينفع اصلي يعني خود مردم و مصرف‌كنندگان داده شود. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه پرداخت ۴۰۰ هزار تومان به‌صورت ماهيانه به هر فرد كار سختي است اما كارشناسان اين روش را گامي براي نزديك شدن به عدالت و رفع فقر مطلق مي‌دانند گفت: اين اقدام همه عدالت نيست بلكه يك گام براي عادلانه‌تر شدن وضعيت اقتصادي است.

 

رضاخواه در نطق ميان دستور: 

تورم و گراني با اينفوگرافي  و شعار قابل كنترل نيست

ايلنا| عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاكيد كرد: تورم و گراني را نمي‌توان با اينفوگرافيك، شعار و سخنراني توجيه كرد؛ امروز مردم گراني‌ها را با جيب، گوشت، پوست و استخوان خود احساس مي‌كنند نه با عكس، خبر و مصاحبه مسوولان؛ بيم آن برود كه مسوولان مربوطه فريب مصاحبه‌هاي اينچنيني را بخورند و از كنترل قيمت‌ها در كف بازار غافل شودند. مجتبي رضا خواه در نشست علني صبح ديروز مجلس در نطق ميان دستور خود گفت: از عملكرد جناب آقاي رييسي مبني بر تغيير نظام پرداخت رايانه‌ها كمال تشكر و قدرداني را دارم؛ اما براي اجراي بهتر اين تصميم نكاتي را گوشزد مي‌كنم؛ در مرحله نخست دولت بايد ستاد هدفمندي يارانه‌ها را با رياست يكنفر براي هماهنگي بين دستگاه‌ها و محل رجوع فعالان اقتصادي براي حل مشكلات مردم به‌طور واقعي فعال كند؛ هماهنگي بين وزارتخانه‌هاي اقتصاد، جهاد كشاورزي و صمت بايد به بالاترين حد ممكن خود برسد.وي بيان كرد: در شرايط كنوني كشور، فرصتي براي آزمون و خطا نيست؛ برخي از خبرگزاري‌ها با انتشار اينفوگرافيك‌ها مبني بر بالاتر بودن يارانه‌هاي پرداختي به مردم نسبت به افزايش قيمت ۵ قلم كالاي اساسي مرغ، تخم مرغ، روغن، شير و پنير مانور مي‌دهند؛ آيا در بين مردم و سطح جامعه زندگي نمي‌كنند و متوجه نيستند با گران شدن روغن اكثر كالاها و مواد غذايي نظير كنسروها، نان شيريني‌ها و... كه براي تهيه آنها از روغن استفاده مي‌شود گران خواهد شد يا در جريان اين موضوع بديهي نيستند كه با گران شدن شير شاهد تغيير قيمت ماست و لبنيات خواهيم بود.

 

نماينده دزفول: 

هيچ تأييدي درباره تلفات يا كشته شدن شهروند يا معترضي نداشتم

تسنيم| سيد احمد آوايي نماينده دزفول گفت: بنده در اين مصاحبه هيچ تأييدي درباره تلفات يا كشته شدن شهروند يا معترضي نداشتم و فقط با اشاره به برخي مدعيات كه در فضاي مجازي مطرح مي‌شود، تاكيد كردم كه بايد ابهامات مطرح رفع شود. سيد احمد آوايي درباره مصاحبه‌اي از او كه در يكي از رسانه‌ها با تيتر «يك نفر در انديمشك كشته شد» منتشر شده، اظهار داشت كه سخنان او در اين مصاحبه به صورت تحريف شده و نادقيق مخابره شده است. آوايي ادامه داد: بر اين نكته تأكيد دارم كه اگر اعتراضاتي درباره شرايط جديد اقتصادي هست بايد از مسير قانوني، با هوشياري مردم، پاسخگويي مسوولان و همچنين خويشتن داري شهروندان و نيروهاي امنيتي رفع شود تا موجب سوءاستفاده دشمن نشود.


پافشاري قاليباف بر تسريع در استفاده از كالابرگ الكترونيك 

رييس مجلس تاكيد كرد: مردم مطمئن باشند كه اين روزها مديران اجرايي كشور براي رساندن كالاهاي ضروري معيشتي به مردم به صورت شبانه روزي در حال تلاش هستند. ضمن تشكر از اقدامات مخلصانه صورت گرفته توسط دولت، اميدوارم دستگاه‌هاي اجرايي فرايند اجراي قانون استفاده از كالابرگ الكترونيك براي تامين كالاهاي ضروري معيشتي كه مي‌تواند نگراني‌ها را برطرف كند، تسريع كنند.رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: در همين راستا ضروري است دستگاه‌هاي مسوول مردم را از فرايند راه‌اندازي زيرساخت‌هاي طرح كالابرگ الكترونيك و جزييات اجرايي آن مطلع سازند و زمان‌بندي مشخصي در خصوص نهايي شدن اين فرايند اعلام كنند تا مردم از اجرايي شدن آن مطمئن شوند. همچنين استمرار تامين به موقع كالاها و اقلام مورد نياز مردم در بازارهاي هدف امري ضروري است كه باعث آرامش خاطر مردم و جلوگيري از تقاضاي بي‌مورد مي‌شود.قاليباف نكته مهم ديگر را رسيدگي فوري و دقيق به شكايت‌هاي مردم در پرداخت مبلغ كمك معيشتي دانست و تصريح كرد: ممكن است مردم به دلايل مختلف نسبت به تعيين دهك خود معترض باشند كه البته دولت اقدامات خوبي در اين زمينه در دستور كار دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون