• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5208 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت

خبر ديپلماسي

معاون سياسي وزير خارجه: 

كشورهاي تحت تحريم به‌ دنبال دريافت دانش خنثي‌سازي تحريم از ايران هستند

علي باقري، معاون سياسي وزارت امور خارجه صبح روز يكشنبه به همراه تعدادي از مديران كل اين وزارتخانه از نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پتروشيمي بازديد كرد. معاون سياسي وزارت امور خارجه در حاشيه اين بازديد در جمع خبرنگاران گفت: سياست راهبردي خنثي‌سازي تحريم در كنار ابتكار هوشمندانه رفع تحريم، ترفند دشمن در متوقف‌سازي قطار توسعه همه‌جانبه كشور را ناكام گذاشته است. اراده راسخ و توانمندي شگرف كارگزاران و متخصصان صنعت انرژي كشور، هنر دور زدن تحريم را كه زماني تنها ابزار اين صنعت در مقابله با تحريم هوشمند بوش بود به فناوري مقابله با تحريم فلج‌كننده اوباما و سپس به دانش براي خنثي‌سازي تحريم ناشي از كارزار فشار حداكثري ترامپ تبديل كرد و اكنون ديگر كشورهاي تحت تحريم نيز به‌ دنبال دريافت دانش خنثي‌سازي تحريم از ايران هستند. او توان خنثي‌سازي تحريم را ايجاد‌كننده قدرت بازدارندگي در برابر تحريم‌هاي ظالمانه عنوان كرد و افزود: توانمندي دانشمندان و صنعتگران در خنثي‌سازي تحريم، افزون بر آنكه ظرفيت ديپلماسي براي رفع تحريم‌ها را به‌شدت افزايش مي‌دهد، قدرت بازدارندگي كشور در قبال تحريم‌هاي ظالمانه را به‌طور قابل ملاحظه‌اي ارتقا مي‌بخشد. پايداري رفع تحريم‌ها در گرو حفظ و ارتقاي ظرفيت‌هاي سخت و نرم در خنثي‌سازي تحريم‌ها است. جمهوري اسلامي ايران همان اندازه كه در فرآيند مذاكرات و انجام تعهدات بين‌المللي از جمله در موضوع توافق براي رفع تحريم‌ها جدي است، در عدم اعتماد به دشمن و عدم اتكا به بيگانگان براي مصونيت از تحريم هم راسخ و مصمم است. عقلانيت انقلابي اقتضا مي‌كند با عدم اعتماد به دشمن و عدم اتكا به بيگانگان، از همه ظرفيت‌هاي ميدان ديپلماسي براي تامين منافع ملي استفاده كرد. وزارت امور خارجه افزون بر آنكه يك‌تنه در ميدان ديپلماسي با همه توان در پي رفع حداكثري تحريم‌ها است، در كنار دانشمندان و فناوران صنعتگران بخش انرژي كشور از همه ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي ارتقاي توان كشور در خنثي‌سازي تحريم‌ها استفاده خواهد كرد.

 

ايران از دستاورد جديد هوانوردي چين بهره‌مند مي‌شود

محمد كشاورززاده، سفير جمهوري اسلامي ايران در پكن با اشاره به «موفقيت ‎چين در ساخت هواپيماي مسافربري» گفت كه بدون شك ايران از دستاورد جديد هوانوردي چين بهره‌مند مي‌شود. كشاورز‌زاده سفير كشورمان در چين در توييتي نوشت: پس از سقوط يك فروند هواپيماي مسافربري بويينگ در چين در ماه گذشته و قطع پروازهاي اين نوع هواپيما در اين كشور، موفقيت ‎چين در ساخت هواپيماي مسافربري C919 را بايد گامي مهم در صنعت هوانوردي و پايان انحصار بويينگ و ايرباس دانست. بدون شك ‎ايران از اين دستاورد بهره‌مند خواهد شد.

برنامه‌ريزي براي برگزاري ۱۵ كميسيون مشترك اقتصادي 

مهدي صفري، معاون ديپلماسي اقتصادي وزير امور خارجه اعلام كرد كه در نيمه اول سال جاري براي برگزاري ۱۵ نشست كميسيون مشترك اقتصادي با ديگر كشورها برنامه‌ريزي شده است. وي با تاكيد بر اينكه خوشبختانه در سايه تحركات و اقدامات خوب انجام شده، برگزاري كميسيون‌هاي مشترك اقتصادي با ديگر كشورها از رونق خوبي برخوردار شده، اضافه كرد، اين امر لازم اما كافي نبوده و ضرورت دارد همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي ذيربط با كمك بخش خصوصي تلاش كنند توافقات و تفاهمات اين كميسيون‌ها را به  اجرا  درآورند.  صفري با اشاره به اينكه در نيمه دوم سال گذشته بيش از ۶ كميسيون مشترك اقتصادي برگزار شد و قرار است در نيمه اول سال جاري نيز ۱۵ كميسيون مشترك اقتصادي برگزار گردد، افزود: كميسيون مشترك با ارمنستان هفته گذشته و كميسيون با كوبا و اسلواكي نيز هم‌اكنون در تهران در حال برگزاري است. در راستاي توسعه روابط اقتصادي موجود بين جمهوري اسلامي ايران و غنا نيز هفتمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي قرار است در روزهاي 27 و 28 ارديبهشت ماه در تهران برگزار گردد.

 

سخنگوي  وزارت خارجه: 

حقوق‌ بشر  به  ابزاري  سياسي  بدل  شده  است

سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه صبح روز گذشته در نشست تخصصي و تعاملي سازمان‌هاي مردم‌نهاد داراي مقام مشورتي نزد اكوسوك كه از سوي معاونت امور بين‌الملل قوه قضاييه و ستاد حقوق‌ بشر برگزار شد با اشاره به تطور مفاهيم، رويه‌ها و محيط عمل كنشگران در نظام بين‌الملل، تاكيد كرد: دولت‌ها - از روي انتخاب يا جبر زمانه- اختيارات و مسووليت‌هاي برخي حوزه‌ها را به‌طور نسبي با كنشگران غيردولتي به اشتراك گذاشته‌اند و از اين رو، سال‌هاست كه ديگر نمي‌توان دولت را كنشگر واحد نظام بين‌الملل تصور كرد.او با اشاره به حوزه‌هايي كه دولت‌ها سابقا به صورت انحصاري عهده‌دار آنها بودند و اينك آن حوزه‌ها را با سمن‌ها و كنشگران غيردولتي به اشتراك گذاشته‌اند به مواردي نظير مذاكرات منتج به معاهدات يا تفاهم‌نامه‌ها، تماس‌ و تعامل با سازمان‌ها يا كنشگران بين‌المللي يا بين‌الدولي، ميانجيگري و اقدامات مربوط به حفظ و توسعه منافع ملي كشورهاي متبوع خود اشاره كرد.سخنگوي وزارت امور خارجه در بخش ديگري از سخنراني خود، موضوع حقوق‌بشر را يكي از مهم‌ترين قربانيان روابط بين‌الملل عصر حاضر عنوان كرد و گفت: مقوله حقوق بشر به دليل رويكرد كانون‌هاي قدرت بين‌الملل به ابزاري سياسي براي پيشبرد اهداف آن كانون‌ها مبدل شده است.خطيب‌زاده علاوه بر تاكيد بر اختيارات سمن‌ها، آنها را واجد مسووليت‌ها و وظايفي به خصوص در حوزه صيانت و ارتقاي ارزش‌هاي واقعي حقوق‌بشر برشمرد و از سمن‌هاي فعال در اين حوزه خواست به اين حقيقت واقف باشند كه صرفا با موضوعي حقوقي جهانشمول سروكار ندارند، بلكه همچنين با مقوله‌اي مواجه هستند كه جنبه‌هاي مختلف آن اعم از ملي و محلي يا وجوه سياسي، اجتماعي و فردي آن به مراتب نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است.وي ايالات‌متحده را به عنوان دولتي برشمرد كه در جعبه ‌ابزار سياست خارجي خود از حقوق بشر به عنوان يكي از ابزارهاي معمول در پيشبرد اهدافش بهره مي‌برد كه نتيجه آن متاسفانه به بازيچه گرفته شدن مفهوم ‌متعالي حقوق بشر انجاميده است.سخنگوي دستگاه ديپلماسي اعلام كرد: وزارت امور خارجه آمادگي دارد به سمن‌ها در راستاي كسب مقام مشورتي در شوراي اقتصادي و اجتماعي ملل متحد (اكوسوك) و نيز حضور در مجامع بين‌المللي تا حد ممكن مساعدت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون