• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5210 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت

خبر

تقاضاي رسمي سوئد  و راي پارلمان فنلاند به پيوستن به ناتو
 سوئد، تقاضاي خود براي عضويت در ناتو را رسما به اين سازمان ارائه كرد. به گزارش ايلنا و به نقل از واشنگتن‌پست، يك روز پس از اعلام عضويت در ناتو، سوئد تقاضاي رسمي عضويت در اين پيمان را به امضا‌ رساند. در كشور همسايه، فنلاند هم پارلمان اين كشور با ۱۸۸ راي موافق در مقابل ۸ راي مخالف، لايحه پيوستن به ناتو را تصويب كرد. اقدام اين دو كشور اروپاي شمالي به بيش از ۲۰۰ سال بي‌طرفي نظامي سوئد و بي‌طرفي فنلاند پس از جنگ جهاني دوم پايان مي‌دهد و به خشم كرملين منجر خواهد شد. روز گذشته مسكو سفير فنلاند را به وزارت خارجه احضار و دو ديپلمات فنلاندي را از خاك خود اخراج كرد. در حالي كه اكثريت اعضاي ناتو از عضويت هر چه سريع‌تر اين دو كشور استقبال مي‌كنند، تركيه با بيان اينكه به دليل بي‌عملي سوئد و فنلاند در برابر پيكارجويان كرد تبعيدي كه در اين دو كشور زندگي مي‌كنند، نمي‌تواند اجازه دهد به عضويت ناتو دربيايند. اين موضع تركيه، روند عضويت اين دو كشور را تا حدودي پيچيده كرده است.  در تحولي ديگر وزارت خارجه روسيه سه‌شنبه اعلام كرد: مسكو تصميم گرفته است از شوراي كشورهاي درياي بالتيك (CBSS) خارج شود. به گزارش ايسنا و به نقل از اسپوتنيك، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در واكنش به اقدامات خصمانه، پيامي به وزراي كشورهاي عضو شوراي بالتيك، جوزپ بورل، نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور خارجي و سياست امنيتي و همچنين به دبيرخانه شورا در استكهلم ارسال كرد. اين وزارتخانه در بيانيه‌اي اعلام كرد: تصميم خروج [روسيه] از اين سازمان تاثيري بر حضور روسيه در منطقه نخواهد داشت. تلاش‌ها براي بيرون راندن روسيه از بالتيك «محكوم به شكست» است، زيرا مسكو به همكاري با شركاي مسوول ادامه خواهد داد. در اين بيانيه آمده است: «كشورهاي غربي... شورا را براي اهداف فرصت‌طلبانه خود در انحصار خود درآورده‌اند و در حال برنامه‌ريزي براي سازماندهي كار آن به ضرر منافع روسيه هستند.» در اين بيانيه افزوده شده است كه همزمان، مجمع فدرال روسيه تصميم به خروج از كنفرانس پارلماني درياي بالتيك گرفت.


حزب‌الله: نامزدهاي پيروز مستقل  با مقاومت مشكلي ندارند
حسين رحال، مسوول بخش رسانه‌هاي الكترونيك در جنبش حزب‌الله گفت: اعداد و نتايج اعلام شده، ادعاهاي دشمنان مبني بر اينكه حزب‌الله و حزب «التيار الوطني الحر» (جريان آزاد ملي) در انتخابات اخير عقبگرد داشته‌اند و ديگر مشروعيتي ندارند را رد كرد و آنچه در حوزه سوم شمال رخ داد يك پيروزي براي جريان آزاد ملي و همه لبنان بود. وي در گفت‌وگو با شبكه «المنار» تصريح كرد: ائتلاف حزب‌الله و جريان آزاد ملي ثابت كرد كه به‌رغم همه مشكلات و مسائلي كه با آن روبه‌رو شده، قوي است. رحال در ادامه گفت: اهالي بيروت در راي‌ به ياري حزب‌الله آمدند و بسياري از نامزدهاي مستقل كه در ليست‌هاي «التغييريه» پيروز شده‌اند با مقاومت دشمني ندارند. وي تصريح كرد: نجات كشور، حل و فصل سياسي و نه درگيري را مي‌طلبد. تغيير در طبقه سياسي به معناي تغيير در نظام سياسي نيست. رحال افزود: رسانه‌هاي لبناني به دليل ارتباطات مالي كه مانع از انتشار حقيقت مي‌شود، سقوط كردند و همين ارتباطات باعث شد كه رسانه‌هاي مذكور مرتكب تخلفات قانوني بدون هيچ مجازاتي شوند.


استفاده دمشق از S-300 عليه مهاجمان اسراييلي براي نخستين‌بار
رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اعتراف كردند كه ارتش سوريه براي اولين‌بار براي مقابله با حملات هوايي اسراييل از موشك‌هاي « اس ۳۰۰ » روسي استفاده كرده است. شبكه تلويزيوني الميادين سه‌شنبه به نقل از «ألون بن ديويد» خبرنگار مسائل نظامي شبكه ۱۳ تلويزيون اسراييل نوشت كه اين امر طي حمله اخير رژيم صهيونيستي عليه شهر باستاني مصياف سوريه صورت گرفت. وزارت دفاع روسيه شنبه گذشته فاش كرد كه جنگنده‌هاي اف ۱۶ اسراييل ۲۲ موشك به سوي مراكز تحقيقات علمي سوريه در شهر مصياف و بندر بانياس شليك كردند كه با آنها مقابله شد و در ميان آنها ۱۶ موشك منهدم شدند. در همين رابطه «اولگ ژوراوليوف»، نائب رييس مركز صلح روسيه در سوريه گفت: ۶ جنگنده از نوع اف ۱۶ نيروي هوايي اسراييل در ۱۳ ماه مه‌ (جمعه ۲۳ ارديبهشت) بين ساعت 20:25 تا 20:32 بدون آنكه وارد حريم هوايي سوريه شوند، مركز تحقيقات علمي سوريه در مصياف و بندر بانياس را آماج حملات خود قرار دادند. ژوراوليوف تاكيد كرد: نيروي پدافند هوايي سوريه توانست از ميان موشك‌هاي شليك شده ۱۶ موشك آنها را به همراه يك پهپاد تهاجمي منهدم كند. اين افسر روسي خاطرنشان كرد: در نتيجه حملات هوايي اسراييل، سه سرباز سوري و دو كارمند غيرنظامي كشته و دو تن از سربازان سوريه زخمي شدند و به انبارهاي تجهيزات ويژه مركز پژوهش‌هاي علمي سوريه آسيب رسيد. در همين رابطه دمشق نيز از به شهادت رسيدن ۵ تن و زخمي شدن ۷ نفر بر اثر حمله اسراييل به منطقه مركزي سوريه خبر داد و از سازمان ملل و شوراي امنيت خواست تا اقدامات تجاوزكارانه اسراييل عليه تماميت ارضي و حاكميت ملي سوريه را محكوم كنند. پيش‌تر برخي شايعات و ادعاهايي مطرح بود مبني بر اينكه روس‌ها اجازه استفاده از سامانه پدافندي اس ۳۰۰ را به ارتش سوريه در مقابله با حملات هوايي اسراييل نمي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون