• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

كاظم اكرمي، وزير اسبق آموزش‌و پرورش در گفت وگو با گروه مدرسه «اعتماد» عنوان كرد

رييس‌جمهور بايد تما‌م‌قــد از وزير آموزش‌و پرورش دفاع كند

گروه مدرسه اعتماد| پس از فراز وفرودهاي متعدد بالاخره فردا علي اصغر فاني وزيرآموزش‌و پرورش استيضاح خواهد شد. چهارشنبه گذشته قرار بود اين استيضاح صورت بگيرد اما هيات رييسه مجلس با وجود اينكه با 64 امضا استيضاح را اعلام وصول كرده بود و اعلام شده بود كه چهارشنبه در دستور جلسه علني مجلس قرار خواهد گرفت، با اشاره به آيين‌نامه داخلي مجلس به كميسيون ارجاع داده شد به اميد اينكه نمايندگان استيضاح‌كننده از توضيحات وزير قانع شوند وامضا‌هاي خود را پس بگيرند اما باتوجه به اينكه خبرهايي مبني بر قانع شدن نمايندگان به گوش مي‌رسيد اعلام شد درخواست استيضاح اين‌بار با 70 امضا تحويل هيات رييسه شده است و اين‌گونه شد كه پس از اعلام وصول دوباره طرح استيضاح چهار‌شنبه اين هفته براي بررسي اعلام شد. اكنون كه قرار است فردا استيضاح در جلسه علني بررسي شود حرف وحديث‌هاي متفاوتي از دلايل و انگيزه‌اي استيضاح‌كنندگان مطرح است و نظرات مختلفي در مورد عملكرد فاني ابراز مي‌شود به همين دليل ما نيز در گروه مدرسه «اعتماد» پس از اينكه درسه هفته پيش نظرات موافقان ومخالفان استيضاح ونمايندگان مجلس ودولت را در صفحه مدرسه منعكس كرديم در اين شماره نيز به سراغ يكي از وزراي سابق آموزش‌و پرورش رفتيم تا با وي گفت‌وگويي را انجام دهيم.
دكتركاظم اكرمي ميهمان گروه مدرسه بود. از وي علاوه بر موضوع استيضاح از حال و هواي آموزش‌و پرورش در دهه 60 پرسيديم واينكه مديريت در فضاي انقلابي وسياسي و ايدئولوژيك ومتاثر از جبهه وجنگ چگونه بود و اكنون چه تفاوت‌هايي دارد. از اوخواستيم مقايسه‌اي بين استيضاح فاني و سه وزير آموزش‌و پرورش كه پيش از او استيضاح شده بودند داشته باشد و بعد هم به محورهاي استيضاح پرداختيم و او از انتظاراتش در مواجهه با استيضاح از دولت، مجلس، معلمان وتشكل‌ها گفت. دكتر اكرمي در معرفي خودش گفت: من عضو هيچ حزب وتشكلي نيستم و در كارنامه‌ام فقط سابقه سه ماه عضويت در حزب مشاركت را دارم. اين استاد دانشگاه كه در حوزه تعليم و تربيت درس خوانده و در همين زمينه هم تدريس مي‌كند، از سال 63 تا 67 وزير آموزش‌و پرورش بوده است. او سابقه نمايندگي مردم همدان را هم در مجلس اول در كارنامه خود دارد. اين گفت‌وگو تقديم خوانندگان «اعتماد» و مخاطبان صفحه مدرسه مي‌شود.

به نظر بنده الان وزيري كاردان و باتجربه در راس اين وزارتخانه قرار دارد؛ وزيري كه تمام سطوح تعليم و تربيت را از مدرسه تا وزارت طي كرده است و به‌طور قطع مي‌توان گفت آموزشي و پرورشي‌ترين وزير است
انتـظار مـي‌رود معلمان و تشكل‌ها با هوشياري برخورد كنند ونشان دهند كه به بلوغ لازم رسيده‌اند و مي‌دانند ريشـه مشـكلات آموزش و پرورش كجاست و راهكار آن چيست؛ آنها نبايد دستخوش احساسات شوند

  شما چهار سال از سال 63 تا سال 67 در دهه‌اي كه اوج فضاي سياسي و انقلابي بود وزير آموزش‌و پرورش بوديد اگر بخواهيد آن شرايط را توصيف كنيد وبگوييد كه چه شرايطي بر آموزش‌و پرورش حاكم بود چگونه آن فضا را توصيف خواهيد كرد؟
فضاي آموزش‌و پرورش در آن سال‌ها معطر بود به نيروهاي كاردان و صادق، فضايي كه ما اجازه نداديم سياسي شود همين آقاي حدادعادل معاون من در سازمان پژوهش بودند وبرخي به من فشار مي‌آوردند كه اورا بردارم اما من تسليم اين فشارها كه مي‌دانستم سياسي است نشدم يا در مورد آقاي غلامحسين حيدري كه ايشان هم از ديگر معاونان من بودند دوستان ما خواستار عزل وي شدند اما من نپذيرفتم.
   عده‌اي از فضاي دهه 60 ودوره وزارت شما گله‌مند هستند و مي‌گويند اهر‌م‌هاي گزينشي و حراستي سختي اعمال مي‌شد و مربيان پرورشي در مدارس نسبت به معلمان سختگيري داشتند چقدر اين ادعا صحت دارد؟
وقتي بنده مديركل آموزش و پرورش همدان بودم و به پيشنهاد شهيد باهنر به مجلس آمدم عملكرد من به شهادت مرحوم سحابي به‌دور از سياسي‌بازي و تنگ‌نظري‌هاي انقلابي و ايدئولوژيك بوده است. ايشان در مجلس به من مي‌گفتند ما كار شما را در همدان رصد مي‌كرديم و شما نمره خوبي داشتيد شما بايد در آموزش پرورش مي‌مانديد و بعد هم كه به وزارت رفتم تلاش كردم كه فقط به كار فكر كنم و به‌شدت با حراست وگزينش برخورد مي‌كردم البته فضاي انقلابي بود وبرخي موارد افراط وتفريط وجود داشت كه ازكنترل ما خارج بود ومن منكر اين موارد نيستم. حتي يك بار در نشستي كه با مربيان پرورشي داشتم از آنهادر رامسر پرسيدم بفرماييد بگوييد چند نفر را تاكنون بي‌دين كرديد؟كه همه تعجب كردند وبعد توضيح دادم كه مبادا با رفتار وگفتار خود به گونه‌اي عمل كنيد كه ديگران را از دين و انقلاب رويگردان كنيد همان كاري كه برخي متاسفانه انجام دادند. خلاصه اينكه من هميشه به اين فكر مي‌كردم كه اگرشكست اقتصادي و سياسي بخورم ايراد ندارد اما مراقب بودم كه شكست اخلاقي نخورم.
   اكنون كه در سال 94 قرار داريم واز آن سال سه دهه گذشته است اگر بخواهيد با همين دوشاخص سياسي و ايدئولوژيك آموزش‌و پرورش را ارزيابي كنيد به نظر شما شرايط چگونه است وكدام وجه پررنگ‌تر است؟
به‌طور قطع با آن سال‌ها تفاوت زيادي وجود دارد از همان دوران آقاي نجفي مباحثي مطرح شد كه به استيضاح ايشان نيز منجر شد؛ مباحثي كه سپس در دوره آقاي حاجي پررنگ‌تر شد وايشان هم مورد استيضاح مجلس قرار گرفت؛ مباحثي كه رويكرد تفكيك يا تلفيق آموزشي و پرورشي را دامن مي‌زد در حالي كه در تربيت چنين تفكيكي معني ندارد.  
   پس شما هم موافق رويكرد آقايان نجفي وحاجي بوديد؟
بله من عقيده دارم رويكرد تفكيك موفق نبود و بايد اين تلفيق صورت مي‌گرفت البته ضرورت داشت كه براي معلمان يك دوره فلسفه تعليم و تربيت گذاشته مي‌شد و مباني اين نگرش يا رويكرد تبيين مي‌شد.
   در حال حاضر اوضاع آموزش‌و پرورش را چگونه مي‌بينيد؟
به نظر بنده الان وزيري كاردان وبا تجربه در راس اين وزارتخانه قرار دارد؛ وزيري كه تمام سطوح تعليم و تربيت را از مدرسه تا وزارت طي كرده است و به‌طور قطع مي‌توان گفت آموزشي و پرورشي‌ترين وزير است. كارهاي خوبي انجام گرفته و برخي هم در دست انجام است. در ابعاد مختلف به ويژه در زمينه نيروي انساني با وجود مشكلات عميق و وسيعي كه از دولت قبل بر جاي مانده حركت‌هاي خوبي براي سازماندهي نيروي انساني صورت گرفته است. در زمينه بودجه هم وضع بهتر شده، اعتبارات عمراني براي مدرسه‌سازي و باسازي بافت‌هاي فرسوده سال گذشته صددرصد تخصيص يافته است و از 650ميليارد تومان در سال گذشته به 800ميليارد افزايش يافته است. افزايش بودجه آموزش‌و پرورش هم كه در سال 92 رقم 9درصد بوده امسال به 11 درصد رسيده است. در ساير زمينه‌ها به ويژه فضاي امنيتي و حراستي نيز به‌طور محسوسي شاهد گشايش هستيم.
شما در ماه‌هاي اخير شاهد اعتراضات معلمان بوديد وديديد كه نه تنها از سوي دولت براي آنها محدوديتي ايجاد نشد بلكه حق اعتراض براي معلمان به رسميت شناخته شد و شخص رييس جمهور اين مطلب را اعلام كرد. از ديگر اقدامات مثبت آقاي فاني تصويب طرح رتبه‌بندي معلمان و ديگري تشكيل اتاق فكري است كه از نظرات افراد داراي علم و تجربه استفاده مي‌كنند.
   در مجموع از ديدگاه صاحبنظران وكنشگران صنفي ومدني جامعه فرهنگي، آموزش و پرورش دچار مشكلاتي است كه برخي برون سازماني است وبرخي نيز درون سازماني است، به نظر شما بيشتر مسائل ازكدام دسته است؟
ترديدي نيست كه مشكلات اساسي وريشه‌اي برون سازماني است كه بايد با تصميمات كلان حاكميتي حل شود اما ساير مشكلات درون سازماني است كه برخي ريشه در گذشته دارد وبرخي نيز نيازمند زمان است تا برطرف شود.
   با تصويري كه از شرايط فعلي آموزش‌و پرورش كشور به‌طور اجمال ارايه كرديد اگر بخواهيد يك مقايسه‌اي بين دولت‌ها انجام دهيد به نظرشما در كدام دولت به نسبت توجه بيشتري صورت گرفته يا به عبارتي به آموزش‌و پرورش اولويت داده شد؟
در مجموع هيچ كدام از دولت‌ها اولويت را به آموزش‌و پرورش نداده‌اند اگر مانند ژاپن از همان اول انقلاب آموزش‌و پرورش در اولويت بودجه قرار مي‌گرفت ما اكنون نه تنها مشكلي در اين زمينه نداشتيم بلكه در ساير زمينه‌ها نيز پيشرفت‌هاي چشمگيري به دست مي‌آورديم. من بارها گفته‌ام سال‌هاست اولويت به بودجه نظامي داده مي‌شود اما در مقايسه بين دولت‌هاي پس از انقلاب بايد گفت آقاي هاشمي رفسنجاني با توجه به وامي كه از صندوق بين‌المللي پول گرفت يك توجهي به معيشت معلمان كرد. در دوره آقاي خاتمي هم توجه خوبي صورت گرفت اما آنچه از همه مهم‌تر است دردوره‌اي است كه تا بشكه‌اي 120دلار هم نفت فروخته شد، پرسش ما هم از نمايندگان اين است كه چرا در اين دوره به فكر معيشت معلمان نبودند؟چرا ازرييس دولت نخواستند قانوني را به مجلس ببرد وبراي هميشه به تبعيض بين معلمان وساير كارمندان دولت پايان دهند؟ برخي از همين نمايندگان آن زمان هم در مجلس حضور داشتند اما اقدامي انجام ندادند.
   با همه اين اوصاف وتغييراتي كه در طول اين سال‌ها در حقوق ومزاياي معلمان ايجاد شده آيا شما اين افزايش‌ها را رضايتبخش مي‌دانيد؟
خير به هيچ‌وجه چراكه هنوز تبعيض ميان معلمان با ساير كارمندان دولت رفع نشده است واين مطالبه فرهنگيان بحق است كه بايد براي يك بار هم شده چاره‌اي انديشيده شود و همان‌طور كه اشاره كردم در دوره طلايي درآمدهاي نفتي بهترين فرصت براي برداشته شدن اين تبعيض بود كه نه تنها اين كار صورت نگرفت بلكه معلوم نيست اين پول‌ها كجا رفت.
   برخي معتقدند دولت ضعيف عمل كرده و نتوانسته چانه‌زني بيشتري بكند و سهم بودجه آموزش‌و پرورش را افزايش دهد به نظر شما آيا اين قضاوت صحت دارد؟
من كه در دولت نبودم و خبر ندارم چقدر چانه‌زني صورت گرفته است در اين زمينه بايد اعضاي دولت نظر بدهند و بگويند وزير چقدر تلاش كرده است اما وقتي كليت دولت را در نظر مي‌گيريم و نفت 120 دلار را كه به 55 دلار رسيده لحاظ مي‌كنيم مي‌بينيم به نسبت افزايش خوبي در بودجه آموزش‌و پرورش صورت گرفته است. اين افزايش بي‌ترديد درنتيجه چانه‌زني آقاي فاني بوده است.
   يكي از طرح‌هايي كه وزارت آموزش‌و پرورش مدعي است با اجراي آن بهبودي در وضعيت معيشتي معلمان صورت مي‌گيرد طرح رتبه‌بندي معلمان است در حالي كه معلمان نگران هستند با اين طرح تبعيض بين خود آنان اعمال شود و از طرفي با معيارهاي كليشه‌اي و غيرقابل ارزيابي مديران اعمال سليقه كنند و نه‌تنها مشكلي بر‌طرف نشود بلكه بر مشكلات افزوده شود نظر شما در اين زمينه چيست؟
آنچه به من اطلاع دادند مي‌گويند بين 160 تا 600هزار تومان به حقوق معلمان اضافه مي‌شود و قرار هم نيست به همه به يك اندازه اضافه شود چراكه معلمان از نظر سوابق كاري و مدارك و مدارج تحصيلي كه يكسان نيستند و از طرفي كيفيت كاري آنها هم با هم متفاوت است لذا طبيعي است كه بايد با توجه به رتبه‌اي كه كسب مي‌كنند از حقوق و مزاياي متفاوتي برخوردار باشند و اگر اين طرح به درستي اجرا شود انگيزه شغلي را افزايش مي‌دهد و عدالت را بين معلمان برقرار مي‌سازد تا معلمي كه داراي مدارك و مدارج بالاتري است و سوابق بيشتري دارد و با عشق و علاقه كار مي‌كند و رضايت دانش‌آموزان و اوليا را به همراه دارد از حق خود برخوردار باشد و حقوق و مزاياي بيشتري دريافت كند.
   به موضوع استيضاح بپردازيم و از محورهاي استيضاح آغاز كنيم. نمايندگان استيضاح‌كننده محورهاي دهگانه‌اي را در طرح استيضاح خود آورده‌اند و مدعي هستند دكتر فاني در اين زمينه‌ها ضعيف عمل كرده است. شما كدام موارد را وارد مي‌دانيد و به نظر شما چقدر از اين موارد به شخص فاني و به دوره ايشان مرتبط مي‌شود و چقدر از گذشته به جاي مانده است؟
حدود نيمي از مواردي كه مطرح شده است به دولت بر مي‌گردد يعني در واقع نمايندگان مي‌گويند دولت در زمينه آموزش‌و پرورش كم‌كاري و كم‌توجهي كرده است يعني همان مواردي كه اشاره شده به ناتواني وزير در جلب نظر دولت، لذا به نظر مي‌رسد هدف اصلي نمايندگان استيضاح‌كننده به چالش كشيدن دولت در اين شرايط حساس است. اين در حالي است كه افزايش 11 درصدي بودجه آموزش و پرورش نسبت به 9 درصد گذشته قابل توجه است و اين به معناي تلاش وزير و توجه دولت است بنا‌براين دولت با افزايش بودجه و تصويب طرح رتبه‌بندي به‌دنبال اين است كه بهبودي در وضعيت معيشت معلمان ايجاد كند اما در زمينه رفع تبعيض بين معلمان و ساير كاركنان، هم مجلس و هم دولت بايد چاره‌اي بيابند. اگر دولت لايحه نمي‌دهد خود نمايندگان طرح بدهند و محل تامين اعتبار آن را هم مشخص كنند به عنوان مثال مي‌گويند 27 نهاد و دستگاه با كاركرد آموزشي و فرهنگي از بودجه سهم مي‌برند. خب نمايندگان بروند و بررسي كنند مواردي كه بي‌جهت اين بودجه را مي‌گيرند و كاري انجام نمي‌دهند را حذف و به بودجه آموزش‌و پرورش اضافه كنند. من مواردي را مي‌شناسم كه كتابي را با همين بودجه منتشر كرده است كه واقعا ارزش انتشار ندارد و از اين موارد فراوان است.
   با اين وجود در مواجهه با استيضاح شما چه انتظاري از دولت و شخص رييس‌جمهور داريد؟
رييس‌جمهور بايد تمام‌قد از فاني حمايت كند و دولت وظيفه دارد تمام توان خود را براي دفاع از وزير آموزش و پرورش به‌كار گيرد تا در اين شرايط نگذارد دولت به‌طوركلي و آموزش‌و پرورش به‌طور خاص با چالش روبه‌رو شود.
   علاوه بر مباحث اقتصادي و معيشتي يكي از موارد استيضاح بحث نيروي انساني است. موضوع استخدام‌ها و عزل و نصب‌ها و مباحث مديريتي، شما در اين زمينه چه نظري داريد؟ با توجه به اينكه آقاي فاني ساماندهي نيروي انساني را يكي از برنامه‌هاي اساسي خود اعلام كرده است.
همان‌گونه كه وزير اعلام كردند در اواخر دولت قبل بيش از 100هزار نفر در آموزش‌و پرورش استخدام شدند و رديف استخدامي سال‌هاي بعد را هم پيشخور كردند آن‌هم با استخدام خارج از ضابطه و بدون توجه به نيازها و مازاد‌هاي اين دستگاه و در مواردي افراد بسيار كم‌سواد كه حتي ديپلم هم نداشتند استخدام شدند كه بحراني را در زمينه نيروي انساني به وجود آورده است لذا اين ميراثي است كه از دولت قبل به جاي مانده و به اين راحتي و به اين زودي قابل رفع نيست. بي‌انصافي است كه مشكلات ناشي از دولت قبل را به گردن اين دولت و وزير فعلي بيندازيم.
يكي ديگر از ايرادات نمايندگان به دانشگاه فرهنگيان و عملكرد آن بوده كه گفته‌اند اين دانشگاه برنامه‌محور نيست. اين در حالي است كه من اكثر اساتيد و مديران اين دانشگاه را مي‌شناسم. آنها از افراد برجسته و صاحب‌نظر حوزه تعليم و تربيت هستند و بيش از هر كس ديگري به آموزش و پرورش اشراف دارند. اگر اين افراد نتوانند پس چه كساني در كشور هستند كه اين توانايي را داشته باشند.
    مورد ديگر عزل و نصب‌هاست در حالي كه حاميان دولت و معلمان از وزير گله‌مند هستند كه از نيروهاي همسو با دولت استفاده نشده و كمتر به اين مقوله توجه شده است، نمايندگان نيز معترض هستند كه فاني با عزل و نصب‌هاي جناحي آموزش‌و پرورش را سياسي كرده. حتي برخي از همراهي مديران كل با اعتراضات معلمان چنين تعبير كردند كه آموزش‌و پرورش به عنوان اپوزيسيون عمل كرده است، اين ادعا چقدر به واقعيت نزديك است؟
البته ممكن است برخي انتصابات مورد علاقه نمايندگان نباشد اما تا جايي كه من اطلاع دارم ايشان تلاش داشتند مديراني را انتخاب كنند كه داراي سوابق علمي و تجربي مناسبي باشند. به عنوان مثال مديران كل از فوق ليسانس كمتر نباشند و سابقه مديريتي هم در كارنامه آنها باشد. حالا ممكن است در مواردي ضعف‌هايي وجود داشته باشد اما بايد نمايندگان مجموعه را ببينند و ارزيابي كنند نه اينكه يك يا دو مورد را به كل مجموعه تعميم دهند و ارزيابي من اين است كه در استان‌ها مديران كل بر‌اساس معيارهاي كاري و حرفه‌اي خيلي خوب انتخاب شدند و عملكرد اكثر آنان قابل دفاع است.
   نمايندگان در طرح استيضاح عملكرد فاني را در زمينه فضاي آموزشي نيز مناسب ندانسته‌اند و به آن معترضند نظر شما در اين زمينه چيست؟
در سال گذشته دولت 650 ميليارد تومان بودجه براي ساخت و نوسازي مدارس اختصاص داده بود و امسال هم 800 ميليارد در نظر گرفت كه رقم قابل توجهي با توجه به شرايط دولت است بنابراين ارقام نشان مي‌دهد دولت تلاش خود را انجام داده است حالا ممكن است مطلوب نباشد. بله با اين رقم‌ها كار وسيع و اساسي نمي‌توان انجام داد ولي آنچه در اين شرايط صورت گرفته قابل دفاع است.
 موضوع ديگر انگيزه استيضاح‌كنندگان است. اغلب معلمان حتي آنها كه از عملكرد فاني رضايت ندارند بر اين باورند كه نمايندگان استيضاح‌كننده اغلب با اهداف سياسي و در آستانه انتخابات دست به اين اقدام زده‌اند تا خود را مدافع حقوق معلمان و پشتيبان آنان معرفي كنند، معلمان مي‌گويند اين نمايندگان اگر صادق هستند چرا در دولت گذشته يا هنگام بررسي بودجه در مجلس اقدامي نكرده‌اند؟ يا اينگه چرا طرحي براي حل مشكل اصلي يعني معيشت معلمان تهيه نمي‌كنند؟ به نظر شما با چه انگيزه‌هايي اين استيضاح صورت گرفته است؟
من در واقع نمايندگان را نمي‌شناسم و مدت‌هاست كه ارتباط چنداني با مجلس ندارم، بنابراين اگر در ميان استيضاح‌كنندگان كساني باشند كه در استيضاح‌هاي گذشته هم نقش داشته‌اند، نشان مي‌دهد اهداف‌شان سياسي است.
   با توجه به اينكه در ميان امضا‌كنندگان افراد شاخصي وجود ندارد و بيشتر نمايندگان شهرستان‌ها هستند كه از تجمعات و اعتراضات معلمان متاثر شده‌اند و به دنبال جلب افكار عمومي فرهنگيان هستند، آيا مي‌شود گفت بيشتر اهداف انتخاباتي و تبليغاتي دارند؟
شواهد حكايت دارد برخي نمايندگان به‌دنبال فشار به دولت هستند و مي‌خواهند دولت را به چالش بكشند وبرخي هم نيز همان‌گونه كه شما گفتيد اهداف تبليغاتي و انتخاباتي دارند وكمتر به نظر مي‌رسد به‌دنبال حل مشكلات باشند.
بايد توجه داشت برخي مسائل ربطي به وزير ندارد هر كس غير از فاني باشد، نمي‌تواند كاري انجام بدهد همان‌گونه كه گفتم اين مسائل برون‌سازماني است و با تصميم خارج از آموزش و پرورش براي آن دسته از مشكلات بايد چاره‌اي انديشيده شود.
   در اين شرايط و با توجه به تحركات اعتراضي چند ما اخير معلمان و فعاليت‌هاي تشكل‌هاي صنفي و مدني وسياسي معلمان شما چه انتظاري در مواجهه با استيضاح از آنها داريد؟
انتظار مي‌رود معلمان و تشكل‌ها با هوشياري برخورد كنند ونشان دهند كه به بلوغ لازم رسيده‌اند و مي‌دانند ريشه مشكلات آموزش و پرورش كجاست و راهكار آن چيست؛ آنها نبايد دستخوش احساسات شوند و صرف همدردي نمايندگان از آنها حمايت كنند بلكه براي مطالبات خود هم از دولت واز نمايندگان بخواهند با لايحه و طرح‌هاي اساسي چاره‌اي براي مشكلات بيابند و آنها مي‌دانند كه با رفتن وزير و جابه‌جايي ايشان مساله‌اي حل نخواهد شد.
   به‌طور كلي شما اگر بخواهيد به عملكرد فاني نمره بدهيد، چه نمره‌اي به فعاليت دوساله او مي‌دهيد؟
خب نمي‌شود نمره داد وكار سختي است اما من نمره بالاتر از 10مي‌دهم ولي نمي‌توان بيشتر از 15 داد البته هيچ كدام از وزراي آموزش‌و پرورش بالاي 15 نمي‌گيرند. من به خودم نيز كمتر از 15 نمره مي‌دهم و نبايد انتظار داشت در دستگاهي به وسعت آموزش‌و پرورش وزير بيش از 70درصد موفق باشد آن هم با مشكلاتي ريشه‌اي كه ده‌ها سال است ما درگير آن هستيم.
  آقاي اكرمي شما از معدود وزراي آموزش‌و پرورش هستيد كه استيضاح نشديد؛ چهار وزير در چهار دولت استيضاح شدند؛ نجفي در دولت هاشمي، حاجي در دولت خاتمي، فرشيدي در دولت احمدي‌نژاد و حالا هم فاني در دولت روحاني. شما چه تفاوت‌هايي بين اين چهار استيضاح مي‌بينيد؟
نجفي و حاجي به خاطر رويكرد‌ها وسياست‌هاي مديريتي كه باب ميل جريان مخالف نبود استيضاح شدند. كاري را كه حاجي با تلفيق معاونت پرورشي انجام داد وبه‌شدت با مخالفت مجلس مواجه شد به نوعي در زمان نجفي هم با اعمال تغييراتي در وظايف امورتربيتي آغاز شد به همين دليل مجلس وي را استيضاح كرد.
   اما به نظر مي‌رسد شرايط در زمان فرشيدي متفاوت بود چراكه مجلس همسو با دولت بود وتفاوت نگرشي و مديريتي هم با دولت نداشت اما به دليل تجمعات اعتراضي گسترده معلمان در بهمن و اسفند 85 مجلس تصميم گرفت فرشيدي را استيضاح كند، دليل اصلي اين استيضاح به نظر شما چه بود؟
اين‌بار مجلس با درخواست معيشتي واقتصادي معلمان مواجه بود و برخلاف دوره نجفي كه خود نمايندگان معترض وي بودند، اين‌بار معلمان معترض عملكرد فرشيدي بودند، بنابراين براي همراهي نشان دادن با خواست معلمان وآرام كردن آنها فرشيدي را استيضاح كردند.
   اكنون هم يك وجه مشابه دارد كه معلمان معترض وضعيت معيشتي خود هستند واتفاقا خواستار اجراي لايحه مديريت خدمات كشوري يا همان نظام هماهنگ پرداخت حقوق هستند كه در سال 85 نيز براي تصويب آن وجلوگيري از بازگشت لايحه از مجلس تجمع كرده بودند اما يك وجه تفاوت دارد كه اين مجلس فعلي با دولت همسو نيست، پس در اين شرايط استيضاح باچه رويكردي صورت  مي‌گيرد؟
همان‌گونه كه گفتم به نظر مي‌رسد اين خواست اكثريت مجلس نيست وعده‌اي به دلايل شخصي و محلي و انتخاباتي وتبليغاتي دست به استيضاح زده‌اند؛ لذا با سه مورد ديگر كاملا تفاوت دارد.
البته ناگفته نماند كه نمايندگان بر اثر فشار‌هاي بيروني درصدد آن هستند كه به دولت فشار بياورند و دولت را ناكارآمد جلوه بدهند تا براي چهار سال دوم انتخاب نشود، اما اين حرف در جامعه ومجموعه فرهنگيان اثري نخواهد كرد.
   پس مي‌شود گفت اين استيضاح نسبت به ساير استيضاح‌ها سياسي‌تر است؟
بله. با توجه به اينكه آقاي فاني آموزش و پرورشي‌ترين وزير است و عملكرد قابل دفاعي دارد اين استيضاح بيشتر سياسي به نظر مي‌رسد.
   پرسش آخر ما در مورد سرانجام استيضاح است با توجه به فضاي مجلس و با توجه به اينكه افراد شاخصي در بين استيضاح‌كنندگان وجود ندارد و از طرفي برخي صاحب نفوذان مجلس به‌طور ضمني و برخي به صراحت با استيضاح مخالفت كردند و عده‌اي هم شرايط فعلي را مناسب نمي‌دانند، شما فكر مي‌كنيد استيضاح راي خواهد آورد؟
بعيد به نظر مي‌رسد در اين شرايط مجلس به استيضاح راي بدهد به نظر من آقاي فاني دوباره مورد اعتماد اكثريت مجلس قرار خواهد گرفت. من اميدوارم نمايندگان با توجه به سالي كه به‌نام سال همدلي و همزباني با دولت نام‌گذاري شده است، در اين شرايط كه آموزش‌و پرورش در تابستان بايد براي آغاز سال تحصيلي جديدبرنامه‌ريزي كند و از نظر زماني بسيار تعيين‌كننده است اين وزارتخانه را با مشكل مديريتي مواجه نسازند و از طرفي شرايط دولت نيز حساس است و به دقايق حياتي مذاكرات هسته‌اي نزديك مي‌شود در مجموع منافع ملي ايجاب مي‌كند نمايندگان اگر نظر يا طرح وبرنامه‌اي دارند به آموزش و پرورش بدهند و پيگير شوند تا اجرايي شود. با بركناري شخص وزير نه تنها در اين شرايط مشكلي برطرف نمي‌شود بلكه بر مشكلات افزوده خواهد شد.
   پس بااين وجود شما نتيجه مثبتي براي استيضاح متصور نيستيد؟
خير. به هيچ‌وجه، من شنيدم برخي نمايندگان عملكرد آقاي فاني را با عملكرد وزير بهداشت ودرمان مقايسه كردند؛ اين مقايسه اصلا درست نيست. جنس فعاليت‌هاي دو وزارتخانه تفاوت زيادي دارد؛ مهم‌تر اينكه اقدامات بهداشت ودرمان محسوس است و هر فرد با مراجعه به يك مركز درماني اين تغييرات را احساس مي‌كند اما در آموزش‌و پرورش يك برنامه سال‌ها زمان نياز دارد تا تاثير خود را نشان دهد لذا اين مقايسه درستي نيست كه برخي انجام مي‌دهند. من متاسفم بعضي از نمايندگان طوري سخن مي‌گويند كه نشان مي‌دهد شناختي از آموزش‌و پرورش ندارند.
     باسپاس از وقتي كه در اختيار گروه مدرسه «اعتماد» گذاشتيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون