• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5211 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۹ ارديبهشت

خبر

فنلاند و سوئد درخواست عضويت خود را به ناتو ارايه دادند
دبير كل ناتو ضمن بيان اينكه فنلاند و سوئد رسما براي پيوستن به اين ائتلاف نظامي درخواست داده‌اند، از اين درخواست‌ها استقبال كرد. «ينس استولتنبرگ» دبير كل ناتو روز چهارشنبه گفت فنلاند و سوئد رسما براي پيوستن به اين ائتلاف نظامي درخواست داده‌اند. به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، استولتنبرگ پس از دريافت نامه‌هاي درخواست اين دو كشور از سوي «كلاوس كورهونن» نماينده فنلاند در ناتو و «اكسل ورنهوف» نماينده سوئد در اين ائتلاف نظامي غربي، در جمع خبرنگاران گفت: روز خوبي است در يك لحظه حساس براي امنيت ما. از شما بابت ارايه درخواست‌هاي عضويت فنلاند و سوئد در ناتو بسيار سپاسگزارم. وي افزود: هر ملتي حق دارد راه خود را انتخاب كند. هر دوي شما پس از فرآيندهاي دموكراتيك تمام و كمال، انتخاب خود را انجام داده‌ايد. من به گرمي از درخواست فنلاند و سوئد براي پيوستن به ناتو استقبال مي‌كنم. شما نزديك‌ترين شركاي ما هستيد و عضويت شما در ناتو امنيت مشترك ما را افزايش خواهد داد. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس، دبيركل ناتو در ادامه گفت: درخواست‌هايي كه امروز ارايه داديد، يك گام تاريخي است. اكنون متحدان گام‌هاي بعدي را در مسير ورود شما به ناتو بررسي خواهند كرد. منافع امنيتي همه متحدان بايد در نظر گرفته شود. ما مصمم هستيم كه روي همه مسائل كار كنيم و به نتايج سريع برسيم. استولتنبرگ در بخش پاياني سخنانش با اشاره به حمايت اعضاي ناتو در روزهاي اخير از عضويت اين دو كشور و تعهد به امنيت آنها، اظهار داشت: ناتو در حال حاضر در منطقه درياي بالتيك هوشيار است و نيروهاي ناتو و متحدان در صورت لزوم به سازگار شدن (با شرايط) ادامه خواهند داد. همه متحدان بر اهميت گسترش ناتو توافق دارند. همه ما قبول داريم كه بايد در كنار هم باشيم و همه ما قبول داريم كه اين يك لحظه تاريخي است كه بايد از آن استفاده كنيم. طبق اين گزارش، اين درخواست‌ها بايد توسط ۳۰ كشور عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي سنجيده شود. انتظار مي‌رود اين روند حدود دو هفته طول بكشد، اگرچه تركيه پيش‌تر مخالفت‌هايي را مطرح كرده است. اگر مخالفت‌ آنكارا برطرف شود و مذاكرات الحاق به خوبي پيش برود، اين دو كشور اروپايي مي‌توانند ظرف چند ماه به عضويت ناتو درآيند. اين روند معمولا ۸ تا ۱۲ ماه طول مي‌كشد، اما ناتو مي‌خواهد با توجه به آنچه تهديد روسيه عليه كشورهاي شمال اروپا خوانده، اين روند را به سرعت پيش ببرد. به نوشته اين رسانه امريكايي، از زمان آغاز كارزار نظامي روسيه در اوكراين در ۲۴ فوريه، افكار عمومي در فنلاند و سوئد به‌شدت به نفع عضويت تغيير كرده است. فنلاند و سوئد نزديك‌ترين شركاي ناتو هستند و داراي نيروهاي مسلح با بودجه مناسب هستند و به عمليات نظامي و هوايي ائتلاف ناتو كمك مي‌كنند. دولت‌هاي فنلاند و سوئد روز يكشنبه تصميم خود را براي الحاق به ناتو اعلام كردند كه جبهه جديدي را در پرونده تقابل ميان روسيه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان يكي از كشورهاي حوزه اسكانديناوي، بالغ بر هزار كيلومتر مرز با روسيه دارد و اولين كشور داراي مرز مشترك با روسيه است كه به ناتو ملحق مي‌شود.
 
بازداشت ۷۳ تن در اعتراضات دامنه‌دار ارمنستان
پليس ايروان روز چهارشنبه اعلام كرد، ماموران ۷۳ تن را در جريان اعتراضات ضد دولتي در پايتخت ارمنستان بازداشت كرده‌اند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، روز سه‌شنبه معاون رييس پارلمان ارمنستان از گروه اپوزيسيون «ائتلاف ارمنستان» اعلام كرد معترضان بار ديگر روز چهارشنبه اعتراضات خود عليه دولت نيكول پاشينيان، نخست‌وزير را ساعت ۸ صبح به وقت محلي آغاز مي‌كنند. پليس ايروان همچنين اعلام كرد: تا به اين ساعت ۷۳ تن از معترضان دستگير به به اداره پليس منتقل شدند. براساس اعلام آژانس‌هاي اجراي قانون ايروان، معترضان خيابان‌ها را با هدف متوقف كردن جريان عبور و مرور خودروها در پايتخت ارمنستان مسدود كرده بودند. برخي هم ساختمان‌هاي دولتي را مسدود كردند. ماموران پليس مجبور شدند تا با استفاده از زور برخي از معترضان از جمله ادوارد شارمازانوف، معاون سابق رييس پارلمان ارمنستان را به خودروهاي پليس منتقل كنند. همچنين يكي از خبرنگاران اسپوتنيك نيز گزارش كرد، گروهي از معترضان يك دستگاه اتوبوس پليس را كه در حال انتقال بازداشتي‌ها بود در يكي از خيابان‌هاي مركزي ايروان متوقف كرده و افسران را مجبور كردند تا آنها را آزاد كنند. روز سه‌شنبه پليس ارمنستان ۴۱۷ معترض را دستگير كرد. اپوزيسيون ارمنستان از ۲۵ آوريل سال جاري ميلادي با هدف دستيابي به استعفاي دولت كنوني و تغيير سياست در مساله قره‌باغ اعتراضات گسترده‌اي را در كشور به راه انداخته است. معترضان بر اين باورند كه اقدامات دولت پاشينيان هم ارمنستان و هم اين منطقه خودمختار را به نابودي مي‌كشاند.
 
تنظيم پيش‌نويس بودجه بازسازي اوكراين در اتحاديه اروپا
اتحاديه اروپا پيش‌نويس برنامه‌اي را با هدف تامين بودجه براي بازسازي اوكراين آماده كرده است كه احتمال مي‌رود روز چهارشنبه تصويب شود. به گزارش اسپوتنيك، اين بودجه كه مبلغ دقيق آن مشخص نيست، از طريق يك صندوق ويژه يا تخصيص بودجه‌هاي اضافي تامين خواهد شد. كشورهاي اتحاديه اروپا مي‌توانند بخشي از بودجه را شخصا يا از طريق يارانه و وام به كي‌يف تامين كنند. روزنامه آلماني «فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ» گزارش داد: با توجه به مقياس وام مورد نياز، ممكن است كميسيون اروپا همچنين حق دريافت بودجه براي اين وام‌ها در بازار پولي را به دست بياورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون