• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5221 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ خرداد

حقوق مالكانه صندوق، در گفت‌وگو با قائم‌مقام سازمان معلمان ايران

اساسنامه صندوق ذخيره فرهنگيان دستكاري شده است

ندا جعفري

 

صندوق ذخيره فرهنگيان از نظر اقتصادي داراي چهار هلدينگ بزرگ بوده كه تنها هلدينگ پتروشيمي و انرژي آن 18 شركت دارد. هلدينگ ديگر اين صندوق هلدينگ مالي و سرمايه‌گذاري فرهنگيان است كه داراي 29 شركت زيرمجموعه بوده و شركت‌هاي بزرگي نظير ماشين‌سازي اراك، بانك سرمايه، پلور سبز و شركت ايران ارقام در اين مجموعه قرار دارند و در هلدينگ ساختماني معلم نيز شركت تامين مسكن و 5 شركت ديگرمشغول فعاليت هستند. همچنين در هلدينگ خدمات اين صندوق هم 11 شركت حضور دارند كه همگي مشغول فعاليت اقتصادي به منظور كسب سودآوري و توليد ثروت براي فرهنگيان عضو بوده و كليه دارايي‌هاي آن نيز متعلق به اعضاي آن است. اما نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد موضوع حقوق مالكانه صندوق ذخيره فرهنگيان است كه مغفول مانده است، هر چند بارها از سوي مديران عامل صندوق ذخيره فرهنگيان اعلام شده كه ارزش واقعي دارايي‌هاي صندوق و حقوق مالكانه اعضاء محاسبه خواهد شد و همه اعضاي سابق و فعلي صندوق از ارزش مالكانه و در واقع حقي كه بر اموال خود دارند بهره‌مند خواهد شد، اما هنوز اين مهم محقق نشده است. اين در حالي است كه اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان اين روزها خواستار شفافيت ارزش واقعي دارايي‌هاي اين صندوق و حقوق مالكانه آن از سوي اعضاي هيات امناي اين صندوق هستند.

حقوق مالكانه متعلق به تك تك اعضا است
عباس كاظمي، دانش‌آموخته حسابداري و علوم سياسي و قائم مقام سازمان معلمان ايران در مورد تخلف صندوق ذخيره فرهنگيان در خصوص عدم محاسبه و پرداخت حقوق مالكانه به اعضاي اين صندوق بر اين باور است كه حذف حقوق مالكانه از صندوق ذخيره فرهنگيان غيرمنطقي و غيرعقلاني بوده و بايد پرسيد چرا حقوق مالكانه كه حق مسلم همه فرهنگيان است طي اين سال‌ها به بازنشستگان اين صندوق پرداخت نشده است؟
قائم‌مقام سازمان معلمان ايران در توضيح حقوق مالكانه به «اعتماد» گفت: حقوق مالكانه كه در صورت‌هاي مالي حسابداري به‌كار برده مي‌شود به حقوق صاحبان سهام و حقوق سرمايه‌داران نيز معروف است كه در تعريف آن گفته شده اگر شركتي تمامي دارايي‌هاي خود اعم از مشهود و غيرمشهود را به فروش برساند و به پول نقد تبديل كند و كليه بدهي‌هاي خود اعم از جاري و غيرجاري را بپردازد مابقي و خالص آن حقوق مالكانه محسوب مي‌شود كه متعلق به تك‌تك اعضاي سرمايه‌گذاران و به ميزان سهام سرمايه‌اي است كه در يك شركت سرمايه‌گذاري كرده‌اند.
كاظمي تصريح كرد: متاسفانه اساسنامه صندوق ذخيره فرهنگيان از سوي هيات امناء اين صندوق كه زيرنظر وزير آموزش و پرورش وقت بودند دستكاري شد و حقوق مالكانه را چند سالي است كه حذف كرده‌اند و اين روزها اين موضوع به عنوان مطالبه حدود 750 هزار نفر از اعضاي اين صندوق مطرح شده است و همه كنشگران مدني و تشكل‌هاي سياسي و صنفي و از جمله سازمان معلمان ايران معتقدند كه حقوق مالكانه حق اعضاء و سرمايه‌گذاران است.
او ادامه داد: زماني كه سهامداري به مرحله بازنشستگي مي‌رسد و با او تسويه حساب مي‌كنند مي‌بايست از مجموع خالص دارايي‌ها نيز سهم او محاسبه شود زيرا او ديگر از اين موسسه اقتصادي خارج مي‌شود پس صندوق موظف است ذره ذره دارايي‌هاي مشهود و غيرمشهود را از محل پرداخت حق عضويت اعضاء بپردازد.
كاظمي خاطرنشان كرد: البته با تلاش كنشگران اين حوزه به ويژه سازمان معلمان ايران كه از ابتدا با كار كارشناسي اين موضوع را پيگيري كرده بودند، اساسنامه صندوق تغيير پيدا كرد و اين موضوع هم در آن لحاظ شد اما متاسفانه هنوز در عمل حقوق مالكانه پرداخت نشده است.

ماهيانه 225 ميليارد تومان وارد صندوق ذخيره فرهنگيان مي‌شود
او افزود: در حال حاضر معلمين بازنشسته در صندوق ذخيره فرهنگيان عضو نيستند و تنها شاغلين در اين صندوق عضويت دارند و بر اساس آخرين آمار اين صندوق 750 هزار عضو دارد و حداقل هر كدام ماهيانه 300 هزار تومان يعني 5 درصد از حقوق‌شان را به اين صندوق واريز مي‌كنند يعني رقمي در حدود 225 ميليارد تومان هر ماه وارد اين صندوق مي‌شود.
قائم‌مقام سازمان معلمان ايران در مورد ارزش واقعي حقوق مالكانه صندوق ذخيره فرهنگيان نيز گفت: متاسفانه هنوز رقمي در اين مورد اعلام نشده است اين در حالي است كه صندوق ذخيره فرهنگيان دارايي‌هاي زيادي اعم از شركت‌هاي پتروشيمي و پالايشگاهي تا هلدينگ ساختماني و... دارد اما هنوز ميزان سرمايه اين مجموعه‌ها روشن نشده است، اين در حالي است كه مسوولان اين صندوق بايد در مورد حقوق مالكانه شفاف‌سازي كنند و علي رغم خواست 750 هزار نفر اعضاي اين صندوق براي شفاف‌سازي اصلا مشخص نيست اين رقم چقدر است، هر چند رقم آن بايد در صورت‌هاي مالي صندوق از سوي حسابرسان بررسي و انعكاس پيدا كند.
كاظمي در ادامه خاطرنشان كرد: به اعتقاد ما هر كدام از اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان به ميزان مدت سرمايه‌گذاري و مبلغ سرمايه‌گذاري سهمي از صندوق ذخيره فرهنگيان دارند كه بايد به آنها پرداخت شود.

حقي كه ضايع شد
كاظمي تصريح كرد: همه دارايي‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان مربوط به سهامداران آن است و اين صندوق از ابتدا با اين هدف طراحي شد كه مبلغي‌ در زمان بازنشستگي به فرهنگيان پرداخت شود و اين موضوع را در برنامه توسعه لحاظ كردند تا هر فرهنگي 5 درصد از حقوق ماهيانه خود را در صندوق ذخيره فرهنگيان سرمايه‌گذاري كند و دولت نيز معادل همين رقم را به صندوق فرهنگيان واريز كند و مجموعه آن به اضافه سود سالانه و ارزش و حقوق مالكانه را به عنوان سهم فرهنگيان در زمان بازنشستگي به او پرداخت كنند كه هنوز محقق نشده است.
قائم مقام سازمان معلمان ايران گفت: سال گذشته تنها 5 درصدي كه در طول اين سال‌ها معلمان به صندوق ذخيره فرهنگيان واريز كرده بودند و سهمي كه دولت واريز كرده بود را محاسبه كردند و به بازنشستگان دادند اما اصلا حقوق مالكانه را در اين محاسبات لحاظ نكردند و مسلما در حق بازنشستگان ظلم شده است.
كاظمي افزود: در حال حاضر از سوي سازمان معلمان ايران كارگروهي براي پيگيري مسائل و مشكلات صندوق ذخيره فرهنگيان تشكيل شده است و از وزير آموزش پرورش كه رييس هيات امناء نيز هست‌ اين درخواست را داريم تا خيلي شفاف صورت‌هاي مالي صندوق را اعلام كنند و ليست كليه دارايي‌هاي مشهود و غيرمشهود و ليست بدهي‌هاي جاري و غيرجاري را منتشر كرده و در معرض ديد عموم قرار دهند چرا كه ضروري است تا اين شفافيت مالي ايجاد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون