• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5223 -
  • ۱۴۰۱ جمعه ۱۳ خرداد

سيد حسن خميني:

امام راه‌حل هيچ مشكلي را از لوله تفنگ نمي‌دانست

جمعيت دفاع از ملت فلسطين و فعالان، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و اصحاب رسانه فعال در زمينه فلسطين پيش از ظهر ديروز (چهارشنبه 11 خرداد ماه) با حضور در حرم امام خميني(س) با آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تجديد ميثاق كردند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در اين مراسم، طي سخناني گفت: انقلاب اسلامي يك پارادايم بزرگ را در حوزه مساله فلسطين عوض كرد و گفتماني را زدود و گفتمان ديگري را جايگزين كرد. اگر به اين نكته توجه نكنيم به نظر مي‌رسد نقش انقلاب را در هويت بخشي به مبارزات فلسطين به درستي نشناخته‌ايم.
يادگار امام تصريح كرد: تا قبل از انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام بزرگوار حركت ملت فلسطين يك حركت ملي‌گرايانه عربي بود و جريانات مبارز، حركت خودشان را براي نجات بخشي از «سرزمين عربي» دنبال مي‌كردند و شعارها پان‌عربي بود و در بخشي نيز شعارهاي چپ‌گرايانه جريانات تحت تاثير انديشه كمونيستي آن روزگار شنيده مي‌شد و جرياناتي با انديشه عدالت‌خواهي ماركسيستي فعاليت داشتند. وي يادآور شد: اگر تاريخ فلسطين را از اين جهت ورق بزنيد، يا قرار بود جريان عربي آنجا را به دامن مام ميهن عرب برگرداند يا عدالت‌خواهي ماركسيستي مي‌خواست آنجا از ظلمي كه احساس مي‌كرد تحت تاثير جريان سرمايه‌داري ايجاد شده، برهاند.سيدحسن خميني تاكيد كرد: انقلاب اسلامي خط بطلاني بر اين گفتمان كشيد و داستان فلسطين را تبديل به مساله‌اي اسلامي كرد و ديگر داستان عربي و اشتراكي در ميان نبود؛ از همين رو، قضيه فلسطين به عنوان «قبله اول مسلمين» مطرح شد. ديگر موضوع مختص عرب‌ها نبود كه «من ايراني» از آن حمايت كنند، بلكه تبديل به موضوع «من مسلمان شد» كه من ايراني مثل يك لبناني و عرب آن را موضوع خودم مي‌دانم. اينجا بود كه موضوع به پاكستان، هندوستان، اندونزي و مالزي رفت. اين‌بار قرار بود يك ميليارد مسلمان قبله اول‌شان را آزاد كنند. سيد حسن خميني با اشاره به اينكه راه‌حل امام تغيير گفتمان‌هاي رايج آن دوران در بحث فلسطين بود، يادآور شد: امام راه‌حل هيچ مشكلي را از لوله تفنگ نمي‌دانست.
وي در بيان خاطره‌اي از نظر امام در خصوص بيداري مردم فلسطين و انتفاضه آنان، گفت: خودم در ايام بيماري ايشان كه منجر به رحلت‌شان شد در بيمارستان شاهد بودم كه وقتي تلويزيون نشان مي‌داد كه مردم فلسطين در انتفاضه بزرگ خودشان با سنگ به جنگ گلوله رفته‌اند، چنان لبخند و نشاطي در چشم و صورت امام مشهود بود كه گويي اين اثر انقلاب ما است؛ و اين راه‌حل نهايي است. وي ادامه داد: همين جمله كه امام در ايران هم فرمودند «همه با هم» امروز در فرمايشات رهبر انقلاب به عنوان راه‌حل رهايي فلسطين مطرح است كه بر اساس آن رفراندومي كه همه گروه‌هاي فلسطيني را شامل شود برگزار شود؛ در آن صورت مردم فلسطين خودشان بلدند چه كار كنند. بحمدالله بعد از امام در داستان فلسطين آن پرچم، پيام و صدا از زبان و بيان و دست مبارك رهبر انقلاب پررنگ و پرتوان ادامه پيدا كرد و جمهوري اسلامي با افتخار در موضوع دفاع از فلسطين، قدس و مظلوميتي كه امروز مظلوميت پيامبر اسلام است، وارد محاسبات غلطي نشد كه البته نتايج دنيوي هم نخواهد داشت. يادگار امام تأكيد كرد: وعده الهي به نهايت خواهد رسيد. همدل باشيم و موضوع فلسطين را به عنوان يك موضوع زنده در اذهان، اذكار و قلم ببينيم. به همين جهت برگزاري اين جلسه در سالگرد رحلت امام بسيار معنادار و ارزشمند است. امروز ترديد نكنيد، معيار عدالت‌خواهي براي هر آزاده‌اي در دنيا اظهارنظر صريح در موضوع فلسطين است. اگر كسي واقعا در دنيا به دنبال آزادي، عدالت و حقوق بشر است و دروغ نمي‌گويد، در موضوع فلسطين بايد صادقانه، صريح و شفاف موضع خودش را بگويد. به گزارش خبرنگار روابط عمومي ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني(س)، سيد مجتبي ابطحي نيز طي سخناني در اين مراسم گفت: امام با انديشه‌هاي خود تحولي در محور مقاومت به وجود آوردند كه بر اساس آن تحول امروز آخرين روزهاي عمر رژيم اشغالگر قدس خواهد بود. آن گاه كه سرزمين مقدس فلسطين توسط يهود با حمايت استكبار اعلام وجود نمود، جهان اسلام همه احساس تكليف كردند كه براي نابودي اين غده سرطاني به پا خيزند اما پرچم عربيت بالا رفت و ملت‌هاي مسلمان ديگر احساس كردند 100 ميليون عرب قادر خواهند بود رژيم صهيونيستي را شكست بدهند، غافل از اينكه استكبار جهاني پشت اين رژيم است. دبيركل كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شوراي اسلامي‌ افزود: امام كه از آغاز حركت خويش بحث فلسطين را مدنظر داشتند همه اين معادلات را بر هم زدند. متن سخنراني امام يك روز پيش از حادثه 17 شهريور 17 بار مساله فلسطين را مطرح مي‌كنند. اينها در زمان اختناق پهلوي مطرح مي‌شود. اين مكتبي بود كه امام نشان داد. پس از پيروزي انقلاب هم اولين سياست ايشان تبديل سفارت رژيم اسراييل به سفارت فلسطين و اولين هيات خارجي كه پذيرفتند هيات فلسطيني بود و همراهي با فلسطين را براي هميشه محكوم نمودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون