• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5223 -
  • ۱۴۰۱ جمعه ۱۳ خرداد

گمانه‌زني در مورد صدور قطعنامه ضد ايراني در نشست شوراي حكام

با نزديك شدن به زمان برگزاري نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، گمانه‌زني‌ها در مورد صدور قطعنامه‌اي ضد ايراني در اين نشست افزايش يافته است. روز گذشته خبرگزاري رويترز به نقل از منابعي از ارايه پيش‌نويس يك قطعنامه از سوي امريكا و سه كشور اروپايي طرف برجام خبر داد. سعيد خطيب زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به اين گزارش‌ها و اظهارنظرهايي كه از سوي مقام‌هاي اروپايي در اين خصوص بيان شده است ،گفت: «شكل و ماهيت اظهارات و اقداماتي از اين دست كه در راستاي عمليات رواني و فراهم‌آوردن زمينه اعمال فشار بر جمهوري اسلامي ايران در آستانه نشست‌هاي شوراي حكام آژانس صورت مي‌گيرند، كاملا براي ما شناخته شده است.» خبرگزاري رويترز در گزارشي مدعي شد امريكا و تروييكاي اروپا پيش‌نويس قطعنامه‌اي را براي ارايه به نشست بعدي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تهيه كرده‌اند كه از ايران درخواست مي‌كند به سوالات پادماني آژانس فورا پاسخ دهد. به گزارش ايسنا وبه نقل از خبرگزاري رويترز، امريكا، فرانسه، انگليس و آلمان [تروييكاي اروپا] پيش‌نويس يك قطعنامه براي ارايه به نشست هفته بعد شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را تهيه كرده‌اند كه از ايران مي‌خواهد به سوالات باقيمانده آژانس درباره ذرات اورانيوم پيدا شده در سه محل توضيح دهد. در پيش‌نويس اين قطعنامه كه روز چهارشنبه رويترز آن را رويت كرده، آمده است: شوراي حكام «از ايران مي‌خواهد فورا براي اجراي تعهدات قانوني‌اش اقدام كرده و بدون اتلاف وقت به پيشنهاد مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي همكاري بيشتر جهت شفاف‌سازي و حل و فصل مسائل باقيمانده پادماني عمل كند.» به گزارش ايسنا، ادعاي خبرگزاري رويترز درباره تهيه پيش‌نويس قطعنامه‌اي عليه ايران از سوي اين چند كشور در پي اين مطرح مي‌شود كه اخيرا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارشي مدعي شد، ايران همچنان به سوالات در خصوص منشا ذرات اورانيوم يافت‌شده در سه سايت هسته‌اي اعلام‌نشده پاسخ نداده است. خبرگزاري رويترز در اين باره نوشته بود: در گزارش فصلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه روز دوشنبه (۹ خرداد) به رصد رويترز رسيده است، آمده كه ايران همچنان نتوانسته توضيحاتي كه اعتبار فني داشته باشند در خصوص يافته‌ها در اين سايت‌هاي هسته‌اي ارايه دهد. رويترز ادامه داد: در اين گزارش آمده است: «مشكلات پادماني درخصوص اين سه مكان همچنان برجسته است.» اين خبرگزاري همچنين نوشت: در گزارش فصلي جداگانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه آن نيز به رصد رويترز رسيده است، آمده كه ذخاير اورانيوم با غناي ۶۰ درصد ايران با رشد تقريبي ۹.۹ كيلوگرم به ميزان ۴۳.۱ كيلوگرم رسيده است.

  تهران: به اقدام غيرسازنده آژانس پاسخ محكم و متناسب مي‌دهيم
سعيد خطيب زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به موضع‌گيري وزارت خارجه فرانسه كه با استناد به گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت گرفت، اظهار داشت: همان‌گونه كه قبلا هم گفته شد هرچند گزارش جديد آژانس به هيچ روي بازتاب‌دهنده واقعيت تعاملات ايران و اين نهاد بين‌المللي نيست، اما اين‌گونه اظهارنظرهاي شتاب‌زده و مبتني بر جهت‌گيري‌هاي سياسي نيز كه همكاري‌هاي فني گسترده و سازنده جمهوري اسلامي ايران با آژانس را كاملا ناديده مي‌گيرد، مداخله جويانه و بي‌ارزش است. سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: شكل و ماهيت اظهارات و اقداماتي از اين دست كه در راستاي عمليات رواني و فراهم‌آوردن زمينه اعمال فشار بر جمهوري اسلامي ايران در آستانه نشست‌هاي شوراي حكام آژانس صورت مي‌گيرند، كاملا براي ما شناخته شده است. البته همزماني و همنوايي چنين اظهاراتي با تحركات اخير رژيم جعلي صهيونيستي، جاي پاي رژيم صهيونيستي را بيش از پيش در آنها پررنگ مي‌كند. سعيد خطيب‌زاده در ادامه گفت: همان‌طور كه همواره به آژانس توصيه كرده‌ايم به مسير همكاري‌هاي فني وفادار بماند، به كشورهايي مانند فرانسه هم توصيه مي‌كنيم از موضعگيري و مداخلاتي كه باعث مي‌شود همكاري‌ها از مسير صحيح خودش خارج شود، اجتناب كرده و به جاي آن به تعهدات پادماني خود در خلع سلاح اتمي و نيز مسوول كردن رژيم آپارتايد اسراييل كه صدها كلاهك هسته‌اي را در اختيار دارد، عمل كنند. سخنگوي وزارت امورخارجه خاطرنشان كرد: برنامه هسته‌اي ايران تماما صلح آميز است و ما طبيعتا به هر اقدام غير سازنده در شوراي حكام پاسخ محكم و متناسب را خواهيم داد و مسووليت پيامدهاي آن بر عهده آنهايي است كه به شوراي حكام و گزارش مديركل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازي‌هاي سياسي عليه ايران نگاه مي‌كنند.

  واشنگتن: توافق با ايران در دسترس است
ند پرايس، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا شامگاه سه‌شنبه گفت: «ما و متحدان اروپايي كاملا شفاف ساخته‌ايم كه آماده‌ايم فورا به جمع‌بندي و اجراي توافق مذاكره شده در وين در بازگشت دوجانبه براي اجراي برنامه جامع اقدام مشترك برسيم اما در نهايت اين به ايران بستگي دارد كه درخواست‌هايش را كه فراتر از برجام بوده كنار گذاشته و با حسن نيت به تعامل بپردازد.» سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفت: « اگر ايران تصميم سياسي اتخاذ كند كه با حسن نيت تعامل كرده و بر خود برجام تمركز كند، توافق با ايران هنوز كاملا در دسترس است.» پرايس در پاسخ به اين سوال كه امريكا چه تصميمي ممكن است در نشست هفته آينده شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اتخاذ كند، گفت كه چيزي براي اعلام كردن ندارد اما به‌طور كامل از مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تعامل با ايران براي حل موضوعات پادماني باز حمايت مي‌كند و ايران بايد به‌طور كامل و بدون تاخير با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون