• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5223 -
  • ۱۴۰۱ جمعه ۱۳ خرداد

خبر

دولت  جديد  استراليا  با  ۱۳ وزير  زن
بر اساس گزارش‌ها، دولت جديد استراليا كه روز چهارشنبه سوگند ياد كرد با ثبت ركوردي جديدي در زمينه داشتن اعضاي زن، شامل ۱۳ زن از جمله اولين وزير زن مسلمان تاريخ اين كشور و دومين فرد بومي تعيين شده در تاريخ اين كشور به عنوان وزير امور بوميان است. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين مراسم كه توسط ديويد هرلي، فرماندار كل در شهر كانبرا، پايتخت استراليا برگزار شد، ۱۱ روز پس از آن برگزار مي‌شود كه آنتوني آلبانيز، در پي پيروزي حزب چپ ميانه‌روي كارگر در انتخابات استراليا بر محافظه‌كاران، به عنوان نخست وزير جديد اين كشور خود را مطرح كرد. آلبانيز در توييتر نوشت: مفتخرم كه يك دولت فراگير را رهبري مي‌كنم كه به اندازه خود استراليا متنوع است. به همه اين اعضاي جديد برآمده از حزب كارگر خوشامد مي‌گويم. آن آلي، وزير جوانان، اولين وزير زن مسلمان استرالياست، در حالي كه اد هوسيك، وزير صنعت و علوم، اولين مسلماني است كه در كابينه خدمت مي‌كند. ليندا برني، اولين زن و دومين فرد بومي تعيين شده براي سمت وزير امور بوميان است. چند روز پيش پني وونگ، وزير امور خارجه دولت جديد استراليا به همراه آلبانيز سوگند ياد كردند تا بتوانند براي نشست با جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، فوميو كيشيدا، نخست‌وزير ژاپن و نارندرا مودي، نخست‌وزير هند به توكيو بروند. از ۳۰ وزير منصوب شده در دولت جديد استراليا، نزديك به نيمي از آنها زن هستند. زنان همچنين ركورد ۱۰ جايگاه از ۲۳ سمت اصلي كابينه دولت جديد استراليا را به خود اختصاص داده‌اند. در حالي كه هنوز بخشي از شمارش آراي انتخابات ماه گذشته ميلادي استراليا باقي مانده است، حزب كارگر كرسي‌هاي كافي براي كسب اكثريت مطلق در مجلس اين كشور كه ۱۵۰ كرسي دارد را به دست آورده است. كابينه آلبانيز شامل چند چهره جديد و همچنين برخي قانونگذاراني است كه در دولت قبلي حزب كارگر كه آخرين بار ۹ سال پيش قدرت را در دست داشت، خدمت مي‌كردند. آلبانيز گفت: ما استعدادهاي زيادي در سمت خودمان در پارلمان داريم. اين با تجربه‌ترين دولت حزب كارگر در تاريخ ما از زمان فدراسيون است. آلبانيزدر عين حال از سوي يك حامي غيرمعمول يعني بيلي براگ، خواننده و ترانه‌سراي انگليسي نيز مورد حمايت  قرار گرفته  است.

 

تعويق سفر  وليعهد سعودي  به تركيه

«مولود چاووش اوغلو»، وزير خارجه تركيه گفت كه سفر «محمد بن سلمان» به آنكارا كه قرار بود در ماه جاري انجام شود، به تعويق افتاده و به زمان ديگري كه هنوز مشخص نيست، موكول شده است. به گزارش فارس، خبرگزاري رويترز به نقل از چاووش اوغلو گزارش داد كه قرار بود سفر بن سلمان به آنكارا در ماه جاري انجام شود، اما به تعويق افتاده است. وزير خارجه تركيه همچنين گفت كه در حال حاضر در تلاش است تا با «فيصل بن فرحان» همتاي سعودي خود زمان جديدي را براي سفر بن سلمان به تركيه تعيين كنند و تلاش‌هايي نيز در جهت بهبود روابط با رياض نيز در حال انجام است. طبق گزارش وبگاه «الخليج اونلاين»، «ابراهيم كالين» سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه نيز گفت كه قرار بود وليعهد عربستان روز ۲۵ مه‌ (۴ خرداد) به تركيه سفر كند، اما به دليل بيماري پدرش اين سفر به تعويق افتاد و ما اميدوار هستيم كه اين سفر طي روزهاي آينده انجام شود و همكاران ما در تلاش براي تعيين زمان اين سفر هستند. پيش‌تر برخي رسانه‌هاي خبري از سفر دوره‌اي بن سلمان به تركيه، يونان، قبرس، اردن و مصر خبر داده بودند.


شهباز شريف: بي‌ثباتي در افغانستان به منطقه سرايت مي‌كند
نخست‌وزير پاكستان مي‌گويد: بي‌ثباتي در افغانستان قابليت گسترش در منطقه و فراتر از آن را دارد. به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، شهباز شريف، نخست‌وزير پاكستان در گفت‌وگو با خبرگزاري آناتولي گفت: «بي‌ثباتي در افغانستان قابليت گسترش در منطقه و فراتر از آن را دارد. خروج پناهجويان و تروريسم فرامليتي از افغانستان بي‌ثبات به سود هيچ كشوري نخواهد بود.» شريف افزود: «پاكستان در مورد اجراي تعهدات دولت موقت افغانستان به جامعه جهاني در مورد عدم استفاده از اين كشور براي تروريسم، اجازه تحصيل دختران و زنان و تشكيل دولت فراگير تلاش‌ مي‌كند. هدف مشترك افغانستاني مرفه، با ثبات و مسالمت‌آميز تنها با قواعد متقابل ميسر خواهد شد.» وي در ارتباط با نقش ميانجيگري افغانستان بين پاكستان و گروه تروريستي طالبان پاكستان تصريح كرد: «مقامات كابل در خصوص عدم استفاده از خاك افغانستان براي حمله به كشور ديگر هم به ما و هم به جامعه جهاني بارها تعهد دادند. همچنين در زمينه اتخاذ تدابير سخت در برابر گروه‌هاي تروريستي و پاكسازي آنها از مناطق امن براي اين عناصر تروريستي تعهداتي ارايه كردند.»


شهادت يك زن فلسطيني  به ضرب گلوله نظاميان صهيونيست
رسانه‌ها از شهادت يك زن فلسطيني به دست ارتش رژيم صهيونيستي خبر دادند. به گزارش ايلنا و به نقل از روسيا اليوم، ارتش رژيم صهيونيستي يك زن فلسطيني را به اتهام تلاش براي انجام حمله با چاقو به شهادت رساند. وزارت بهداشت فلسطين اعلام كرد: «زن جواني به نام غفران هارون حميد وراسنه بر اثر اصابت گلوله نظاميان اشغالگر در نزديكي العروب در شمال الخليل به ناحيه سينه به شهادت رسيد. اين زن جوان يك اسير آزاد شده است كه در ماه ژانويه بازداشت و در اوايل آوريل آزاد شده بود.» روزنامه جروزالم پست گزارش داد كه اين زن مورد اصابت گلوله قرار گرفت در حالي كه هيچ سرباز اسراييلي آسيبي نديده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون