• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5228 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۱ خرداد

خاطرات سفر و حضر (224 )

اسماعيل كهرم

فلوريدا ايالت گرم امريكاي شمالي است. اين ايالت آنقدرگرم است كه مثلا گياه شمعداني به اندازه يك درخت رشد مي‌كند و دسته‌هاي پرندگان به تعداد صدها از يك درخت به درخت ديگر پرواز مي‌كنند. شرايط آب و هوا در اين ايالت مجموعه آب، هوا و خاك بسيار مناسب براي رشد حيات مي‌باشد. وقتي در ساير نقاط ايالات متحده و اروپا مردم كريسمس را در ميان برف و يخ جشن مي‌گيرند در فلوريدا مردم براي آب‌تني به دريا مي‌روند. از نظر عرض جغرافيايي فلوريدا هم عرض بوشهر و بندرعباس خودمان است. بنده در حوالي نوروز خودمان با قطار به فلوريداي زيبا رسيدم. اخبار صبح را با يك هم‌قطار شنيدم. يك خانم معلم كه در تعطيلات بود، فرزند شيرخوار خود را داخل اتومبيلش جاي گذاشته بود كه به همكارانش سري بزند و اين ملاقات ساعت‌ها طول كشيده بود. فرزند اين خانم در گرماي 45 درجه...؟ دلم نمي‌آيد كه بگويم پخته بود!
همين ديروز در بلوچستان عزيز ما هم دو طفل يكي دو‌ساله به داخل اتومبيل پدر خود رفته و توانايي خارج شدن را نداشتند و متاسفانه هر دو هلاك شده بودند. مساله تراژيك آن است كه اين اتومبيل در خانه پدري كودكان قرار داشت كودكان پسرعمو بودند.
عناصر طبيعي روال خود را در هر جا كه باشند ادامه مي‌دهند. چه در دل طبيعت باشند يا در حياط منزل يك بلوچ ساده‌دل. آفتاب زال وظيفه خود را به نحو اكمل به انجام مي‌رساند. حيواناتي هم هستند كه نمي‌توانند دهان خود را ببندند ولي در نهايت «مارماهي قورت بده» مي‌باشند. يعني موجوداتي كه بيش از هر كاري موجودات را قورت مي‌دهند. قورت بده داراي عضوي كروي مانند در نزديكي دهان دارد كه منور مي‌نمايد و به صورت كرم شب‌تاب به نظر مي‌رسد كه حيوانات شكارچي را جذب مي‌نمايد و سپس ماهي «ماهي‌گير» آن را مي‌بلعد! به فرموده سعدي كه اول ارديبهشت ماه جلالي روز بزرگداشت او است: اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود / هر كه فكرت نكند نقش بود بر ديوار

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون