• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5232 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد

نفتالي‌بنت خطاب به نمايندگان ائتلاف حاكم: از شورش دست بكشيد

كابينه اسراييل در آستانه سقوط

شهاب شهسواري

 

دولت ائتلافي لاپيد- بنت در فلسطين اشغالي با كناره‌گيري نير اورباخ، از ائتلاف يك گام ديگر به فروپاشي نزديك شد. در حالي كه تنها يك سال از آغاز به كار دولت نفتالي بنت مي‌گذرد، كناره‌گيري يك عضو ديگر كنست از ائتلاف حاكم، اين ائتلاف را از اكثريت در كنست انداخته است و آن را در آستانه فروپاشي قرار داده است. نفتالي بنت روز دوشنبه پس از تهيه نامه‌اي از سوي احزاب مخالف كنست با امضاي ۴۰ عضو كنست كه از او براي جلسه استماع براي گزارش درخصوص عملكرد يك‌ساله‌اش دعوت مي‌كرد، مجبور به حضور در جلسه پارلمان اسراييل شد. اين سخنراني درست يك ساعت بعد از آن انجام شد. نير اورباخ از حزب راستگراي افراطي يمينا، با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه ديگر بخشي از ائتلاف حاكم نيست. با خروج اين نماينده كنست، تعداد كرسي‌هاي ائتلاف حاكم به ۵۹ كرسي از ۱۲۰ كرسي كنست رسيد كه كمتر از اكثريت محسوب مي‌شود. پيش از اين كناره‌گيري ايديت سليمان، معاون اجرايي حزب يمينا در كنست از ائتلاف، اكثريت ائتلاف را از بين برده و تعداد نمايندگان هوادار دولت را به ۶۰ نماينده رسانده ‌بود.  نفتالي بنت در سخنراني خود در كنست هشدار داد كه اگر نمايندگان ائتلاف «دست از شورش نكشند» كابينه او حداكثر يك تا دو هفته ديگر دوام مي‌آورد. او با حمله به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير پيشين كه براي سقوط دولت بنت و بازگشت به قدرت تلاش مي‌كند گفت كه جنگ نتانياهو يك جنگ شخصي براي قدرت است. بنت در سخنراني خود گفت: «برخي از اعضاي ائتلاف هنوز اهميت شرايط كنوني را درك نكرد‌ه‌اند. ...من به همه اعضاي ائتلاف كه قصد دارند عليه دولت راي بدهند، مي‌گويم كه ما يك يا دو هفته وقت داريم كه شرايط را سر و سامان بدهيم و براي دوراني طولاني ادامه بدهيم. در غير اين صورت نمي‌توانيم ادامه بدهيم.» بنت ادامه داد: «انتخاب امروز بين هرج و مرج و ثبات است، بين از كار افتادگي و توسعه.» بنت اشاره كرد فقط به اين دليل ائتلاف با رقبايش از جريان چپ‌ها را پذيرفته است كه رقيبش نتانياهو بارها از تشكيل ائتلاف بازمانده‌بود و بعد از آنكه رژيم را در باتلاق چهار انتخابات متوالي انداخت، بار ديگر هم قصد داشت انتخابات زودهنگام برگزار كند. بنت همچنين از دورويي نتانياهو درخصوص ائتلاف با فهرست متحد عربي، فهرست مستقل اعراب در كنست انتقاد كرد و گفت: «در حالي كه در جلسه كنست اسراييل كاتز، نماينده حزب ليكود بر سر منصور عباس، رهبر فهرست متحد عربي فرياد مي‌كشد و او را با يحيي سنوار، از رهبران حماس تشبيه مي‌كند، رهبر حزب ليكود، چندين بار به صورت پنهاني براي مذاكره از منصور عباس در عمارت شخصي‌اش دعوت به عمل مي‌آورد.» سال ۲۰۲۱، بنيامين نتانياهو در واپسين تلاش‌هايش براي تشكيل دولت تا آستانه ائتلاف با فهرست مشترك عربي پيش رفت، اما نهايتا اين ائتلاف ميسر نشد. نمايندگان هوادار نتانياهو، حالا از ائتلاف حاكم به دليل اتحاد با منصور عباس انتقاد مي‌كنند. بنت مي‌گويد: «من به همكاري با عباس افتخار مي‌كنم، مثل مرد با او ديدار كردم و شرمگين نيستم.» 
نظرسنجي‌ها عليه ائتلاف حاكم
نتايج يك نظرسنجي در سرزمين‌هاي اشغالي نشان داد كه ۵۶درصد از اسراييلي‌ها معتقدند كه كابينه «نفتالي بنت» نبايد به حيات خود ادامه دهد. به گزارش فارس به نقل از «i24»، شصت و سه درصد از كساني كه در اين نظرسنجي شركت داشتند، اعلام كردند كه از ائتلاف دولتي حمايت مي‌كنند و همچنان حامي حكومت هستند؛ درحالي كه ۲۹درصد موافقند به كار دولت بنت پايان داده شود. براساس نتايج نظرسنجي، اگر انتخابات امروز برگزار مي‌شد، ائتلاف دولتي تنها ۵۵ كرسي از ۱۲۰ كرسي كنست را به دست مي‌آورد. اما در مقابل، ائتلاف مخالف مي‌توانست اكثريت ۶۰ كرسي لازم براي تشكيل دولت را به دست آورد. حزب ليكود به رياست «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير سابق رژيم صهيونيستي، با كسب ۳۶ كرسي پيشتاز اين نظرسنجي بود؛ در حالي كه حزب «يش عتيد» به رهبري يايير لاپيد، وزير امور خارجه فعلي تل‌آويو ۲۰ كرسي به دست آورد. شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي با اختلاف زيادي نتانياهو را به عنوان نخست‌وزير بعدي انتخاب و او را بر بنت، لاپيد و حتي «بني گانتز» وزير جنگ رژيم صهيونيستي ترجيح دادند. ائتلاف نتانياهو در انتخابات سال گذشته ۵۲كرسي به دست آورد اما در ماه‌هاي اخير با نزديك شدن به فروپاشي ائتلاف حاكم پس از از دست دادن چندين نماينده، قدرت بيشتري كسب كرد.
خيز نتانياهو براي بازگشت به قدرت
بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير سابق اسراييل طي آن سخنراني عنوان داشته بود: «من شما را عليه اين دولت بد، خطرناك و چپگرا هدايت خواهم كرد تا آن را سرنگون كنيد. به ياري خدا، اين موضوع خيلي زودتر از آنچه شما فكر مي‌كنيد، اتفاق مي‌افتد.» به گزارش گاردين حال يك سال پس از آن سخنراني، اين نخست‌وزير سابق كه خود كارنامه‌اي مملو از اتهامات دارد، در آستانه بازگشت به عرصه قدرت است. هفته گذشته، اعضاي چپگراي ائتلاف حاكم متقاعد شدند كه به لايحه تمديد حمايت‌هاي قانوني از شهرك‌نشينان اسراييلي در كرانه باختري راي بدهند؛ درحالي‌كه اپوزيسيون راست‌گرا كه از نظر ايدئولوژيك از اين لايحه حمايت مي‌كرد - راي منفي دادند كه منجر به شكست دولت شد. حالا نتانياهو با تشويق افراد اپوزيسيون به مخالفت با هر طرحي كه ائتلاف حاكم پيشنهاد مي‌كند، صرف‌نظر از محتواي آن، براي فلج كردن رقباي خود، بهره برده است و از اين طريق سعي مي‌كند دشمنان خود را كنار بزند. از طرفي اكنون صبر حزب راست‌گرا به پايان رسيده است؛ اگر آن جناح حامي شهرك‌سازي ائتلاف را كنار بگذارد، نتانياهو مي‌تواند بدون نياز به انتخابات جديد به دنبال تشكيل دولت جديد باشد. نعمه لازيمي، نماينده حزب چپ ميانه كارگر با استفاده از اسم مستعار نتانياهو (بي‌بي) گفت: «اساسا ما در موقعيت يك سال پيش هستيم. تحت چنين شرايطي برنامه‌ريزي دشوار است... با در‌نظرگرفتن اينكه ما چيزي‌هاي زيادي كسب كرديم اما به زمان زيادي نياز داريم تا مسائلي را عوض كنيم.» مسير بازگشت نتانياهو به عرصه قدرت هر روز «روشن‌تر» مي‌شود اما اين موضوع هنوز قطعي نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون