• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5232 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد

انتقاد صريح از عملكرد فني سرمربي تيم ملي واليبال

ما نفر به نفر نسبت به ژاپن سر بوديم، چطور باختيم؟

اينكه عطايي در رده جوانان خوب بوده دليل بر اين نيست كه در بزرگسالان جواب بدهد

گروه ورزش

كارشناس واليبال كشورمان معتقد است ضعف فني در كادر مربيگري تيم ملي باعث به وجود آمدن نتايج ضعيف تيم ملي ايران در ليگ جهاني ملت‌ها شده است.  رقابت‌هاي ليگ جهاني ملت‌ها از هفته گذشته آغاز شد و در هفته نخست تيم ايران در برازيليا با چهار تيم چين، هلند،استراليا و ژاپن روبه‌رو شد. ملي‌پوشان كشورمان در اين ۴ بازي دو شكست بد مقابل هلند و ژاپن را تجربه كردند كه انتقادات زيادي را به دنبال داشته است. مردم علاقه‌مند به واليبال با يادآوري روزهايي كه تيم ملي واليبال ايران به راحتي آب خوردن ژاپن را شكست مي‌داد نسبت به نتايج تيم معترض شدند. فرهاد نفرزاده، كارشناس و مربي واليبال كشورمان در رابطه با ناراحتي مردم از نتايج به «روزنامه اعتماد» گفت: «بحث نتايج يك چيز است و نحوه عملكرد تيم هم يك مورد ديگر. نتايج كه مورد قبول مردم نبوده، نظر مردم است ولي ما به عنوان كسي كه از ديدگاه فني به موضوع نگاه مي‌كنيم، مي‌توانيم راجع به عملكرد تيم نظر بدهيم نه راجع به نتايج.» 

ايشان ادامه داد: «چيزي كه ما الان ديديم با توجه به برنامه‌ريزي كه براي تيم انجام شده، اهميت دارد. اين بازيكنان و اين نفرات و آن ليستي كه در واقع به فدراسيون جهاني واليبال براي حضور در مسابقات اعلام كرده همان چيزي بوده كه دقيقا كادر فني تيم با آزادي عمل ۱۰۰ درصد و با اختيار خودشان انتخاب كردند. طبيعتا آن اتفاقي كه بر اساس آرايش تيم، ارنج تيم، تعويض‌هاي تيم و تمرينات تيم صورت مي‌پذيرد هم در اختيار كادر فني بوده. شما حتي شاهد بوديد كه فدراسيون واليبال توماس توتولو را به عنوان مربي تمرين‌‌دهنده براي تيم در نظر گرفته بود ولي خود كادر فني تيم تمايلي به حضور اين مربي در كنار تيم نداشت. به همين دليل ديديد كه در سفر تداركاتي تيم به كشور صربستان خود سرمربي تيم مصاحبه كرد كه ايشان را ما از تيم اخراج كرديم. اين عين حرفي است كه خود ايشان زده. يعني به وجود ايشان نيازي نداشتيم.» آقاي نفرزاده تصريح كرد: «يعني سرمربي در هر موردي در داخل تيم اختيار تام داشتند. چه در دعوت بازيكنان، چه در انجام تمرينات و چه ساير برنامه‌هايي كه براي تيم از نظر كادرفني مورد لزوم بوده. بنابراين اينكه ما الان بياييم و بگوييم اين اتفاق افتاده يا فلان بازيكن مصدوم شده، درست نيست. اين اتفاقات براي هر تيمي رخ مي‌دهد. فقط مختص تيم ما يا اين مسابقات نيست. ما بايد از روز اول همه اينها را پيش‌بيني مي‌كرديم. بالاخره كسي كه سرمربي تيم ملي مي‌شود آدم باتجربه‌اي است ديگر.» ايشان در ادامه به نتايج تيم ملي اشاره كرد و افزود: «عملكردي كه تيم داشته از نظر فني در چهار مسابقه اول به نظر من در مقايسه با وضعيت واليبال ما عملكرد فني قابل قبولي نبوده. يعني اين شكلي كه تيم واليبال بازي كرده از نظر دفاع روي تور، از نظر دريافت اول، از نظر سرويس، از نظر سيستم حملات، از نظر توپ‌گيري از نظر من هيچ كدامش عملكرد قابل قبول در مجموع نبوده.» 
مساله بعدي كه مطرح شد مشكلات روحي و رواني تيم بود. سرمربي چندين تيم در ليگ برتر واليبال كشورمان ضعف روحي را ناشي از ضعف فني دانست و توضيح داد: «قطعا اين قضيه در تيم به چشم خورده. چرا؟ چون شما بياييد مثلا در بازي مقابل ژاپن پست به پست و نفر به نفر بازيكنان تيم ژاپن را با ايران مقايسه كنيد. اگر آنها نيشيدا را داشتند ما مثلا اسماعيل‌نژاد و صابر كاظمي را داشتيم. اگر آنها ايشيكاوا را داشتند ما ميلاد عبادي‌پور را داشتيم كه يك سر و گردن از ايشيكاوا قوي‌تر است و بازيكن باتجربه‌تر و برجسته‌تري است. در پست‌هاي ديگر همين‌طور. بازيكنان ژاپن هيچ كدام‌شان همتراز بازيكنان ما نبودند، نيستند و نخواهند بود. ولي چيزي كه اتفاق افتاده ما شاهد آن بوديم كه تيم ژاپن يك بازي با انسجام و كامل واليبال را اجرا كرده. وگرنه شما نگاه كنيد ژاپني‌ها بازيكنان به نسبت كوتاه قامتي هستند. وقتي بازيكن پاسور و قطر پاسور ژاپن با قد يك وهفتادوپنج و قد يك هشتادوشش در جلوي تور قرار مي‌گيرند، در منطقه دوي خودشان از نظر دفاعي و منطقه ۴ ما، مي‌بينيد عملا ما در حمله از منطقه ۴ دچار مشكل مي‌شويم با اينكه اينها بازيكنان بلندقامتي نيستند. يا حتي تعداد حملاتي كه به عنوان حملات پايپ در تيم ژاپن چند بار مورد استفاده قرار گرفت و در تيم ما چند بار؟ اينها آن تفاوت‌هاي تاكتيكي است كه من فكر مي‌كنم در دو تيم وجود داشت و به همين شكل وقتي به مرور زمان شما در اجراي كارهاي فني عملكردتان دچار افت شود از نظر روحي و رواني هم بازيكنان و تيم دچار افت مي‌شوند.» 
از آقاي نفرزاده سوال كرديم چطور ممكن است كسي كه تيم ملي جوانان را قهرمان جهان كرده از لحاظ فني ضعف داشته باشد؟ «به عنوان مثال در تاريخ مسابقات قهرماني جوانان جهان ببينيد چند بار اين مسابقات انجام شده. به هر حال يك سابقه‌اي دارد. مثلا ۳۰ بار در طول تاريخ. خب قطعا بيست و چند نفر آمدند تيم‌هاي مختلف دنيا را قهرمان جوانان جهان كردند. اينكه شما يك تيمي را قهرمان جوانان جهان كردي دال بر اين است كه شما در تيم بزرگسالان هم يك عملكرد موفقي خواهيد داشت؟ به نظر من اين ايده كاملي نيست. ايده خوبي هست ولي كامل نيست.» 
اين كارشناس واليبال در پايان به ادامه مسابقات و بازي با تيم‌هاي به مراتب سخت‌تر از ژاپن و هلند پرداخت و گفت: «عملكرد ما در ادامه بستگي دارد كه كادرفني چه هدف‌گذاري را براي مسابقه انجام داده است. آيا هدف ما اين بوده كه به جمع ۸ تيم برتر مسابقات صعود كنيم؟ آيا هدف‌مان اين بوده كه در اين مسابقات فقط شركت كنيم؟ اين برمي‌گردد به آنچه در نظر كادرفني هست و برنامه‌ريزي كه براي مسابقات كرده. تيم‌هايي كه در اين مسابقات شركت كردند را مي‌توانيم به سه گروه و دسته تقسيم كنيم. يكي تيم‌هايي كه جزو تيم‌هاي سطح بالاي مسابقات هستند مثل امريكا، برزيل، فرانسه و لهستان. تيم‌هايي كه در سطح دوم مسابقات هستند مثل ايران، آرژانتين، آلمان، صربستان، ژاپن و تيم‌هايي كه در سطح سه هستند مثل چين، استراليا، كانادا، بلغارستان. ما قطعا در برابر تيم‌هاي سطح ۳ بازي‌هايمان را مي‌توانيم پيروز شويم. مثل بازي‌هايي كه جلوي استراليا و هلند انجام داديم. هلند هم تيم سطح ۳ بود كه متاسفانه آن بازي را از دست داديم. ولي قطعا در هفته دوم مقابل كانادا و بلغارستان كار آسان‌تري پيش‌رو داريم و مي‌توانيم برنده شويم. در بقيه بازي‌ها بايد تلاش‌مان را انجام دهيم. ما براي برد در برابر تيم‌هاي سطح اول شانس داريم مثل اتفاقي كه در بازي با چين و برزيل بر‌اي چين رخ داد.» 


خب قطعا بيست و چند نفر آمدند تيم‌هاي مختلف دنيا را قهرمان جوانان جهان كردند. اينكه شما يك تيمي را قهرمان جوانان جهان كردي دال بر اين است كه شما در تيم بزرگسالان هم يك عملكرد موفقي خواهيد داشت؟ به نظر من اين ايده كاملي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون