• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5232 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد

آتش‌سوزي در بزرگ‌ترين كارخانه سديم كربنات خاورميانه دو سال پس از افتتاح

شمار مصدومان از 140 نفر گذشت

تمام نمي‌شود حادثه! هر روز خبري مبني بر كشته و مصدوم شدن ده‌ها نفر به گوش مي‌رسد. فرقي هم نمي‌كند دليل حادثه چيست. در همه آنها اشتراكي وجود دارد و آن خطاي انساني، بي‌توجهي و غفلت مديران و مسوولان ذي‌ربط است. 
و اما اين‌بار نوبت به كارخانه سديم كربنات فيروزآباد رسيد. كارخانه‌اي كه در زمان افتتاحش خبرگزاري‌ها از آن به عنوان بزرگ‌ترين كارخانه كربنات سديم در خاورميانه نام برده بودند. 
كارخانه كربنات سديم فيروزآباد در مردادماه سال ۱۳۹۹ در آييني رسمي افتتاح شد. اين كارخانه در زمينه توليد كربنات سديم فعاليت مي‌كند كه ظرفيت سالانه اين واحد ۳۲۰ هزار تن است. در زمان بهره‌برداري اين كارخانه اعلام شد كه اين واحد صنعتي با سرمايه‌گذاري ۲۰ هزار و ۶۷ ميليارد ريال و با اشتغال بيش از هزار و سه نفر در شهرستان فيروزآباد به بهره‌برداري رسيده است. توليدات اين شركت در صنايع پايين‌دستي مثل شيشه و بلور، صنايع شوينده و پاك‌كننده، تصفيه آب و پتروشيمي‌ها استفاده مي‌شود، اما نزديك دو سال بعد از افتتاح كارخانه در ۲۳ خردادماه نشت مواد شيميايي از يكي از مخازن اين كارخانه در فيروزآباد استان فارس بيش از 140 نفر مصدوم بر جا گذاشت. 
حسن الغونه روابط عمومي كارخانه كربنات سديم فيروزآباد در‌خصوص حادثه پيش‌آمده گفت: «به دليل نشت گاز نيتروژن يكي از خودروها در محل طعمه حريق شده كه به تبع از آن چند مخزن ديگر منجر به آتش شد.»
سيد‌وحيد حسيني رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز اعلام كرد كه پس از وقوع حادثه بلافاصله مراكز درماني و بيمارستان‌هاي شيراز و شهرستان‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند و دو نشست مربوط به ستاد مديريت بحران دانشگاه با اعزام تيم پزشكي متخصص برگزار شد. يك دستگاه بالگرد، ۱۲ دستگاه آمبولانس، يك دستگاه اتوبوس آمبولانس به شهرستان فيروزآباد اعزام شدند. مصدومان اين حادثه بيشتر دچار آسيب‌هاي تنفسي شدند كه با درمان به‌موقع و سريع در اين مركز درماني، خدمات در كوتاه‌ترين زمان ممكن به مصدومان ارايه شد.
به گفته مهرداد شريفي معاون دانشگاه علوم پزشكي شيراز مصدومان براي درمان به بيمارستان قائم منتقل شدند.  مجتبي خالدي سخنگوي اورژانس كشور نيز با اشاره به حادثه پيش‌آمده در كارخانه فيروزآباد فارس عنوان كرد كه در پي حادثه كارخانه كربنات سديم فيروزآباد ۱۶ مصدوم بستري شده‌اند. ۱۴ دستگاه آمبولانس، يك دستگاه اتوبوس آمبولانس و يك فروند بالگرد به صحنه حادثه اعزام شده‌اند. 
خليل عبدالهي مديركل مديريت بحران استانداري فارس نيز در‌خصوص اين حادثه اعلام كرد كه يكي از مخازن كارخانه كربنات سديم فيروزآباد دچار نشت شد. در همان ابتداي وقوع حادثه آتش‌سوزي مهار شد و دليل بروز اين حادثه در دست بررسي است.
همچنين ابراهيم عزيزي نماينده شيراز و عضو كميسيون امنيت ملي در مجلس شوراي اسلامي در مورد حادثه نشتي مواد شيميايي در كارخانه كربنات سديم شهرستان فيروزآباد در استان فارس توضيحاتي را ارايه داد و گفت كه نشت آمونياك در يكي از مخازن اين كارخانه منجر به اين حادثه شد. در شرايط كنوني مشكل امنيتي وجود ندارد و نبايد نگاه امنيتي به اين موضوع داشته باشيم. اتفاقي رخ داده و ستاد بحران و دستگاه‌هاي مربوطه هم در حال رسيدگي هستند. به‌طور طبيعي ملاحظات محدود‌كننده‌اي در محور فيروزآباد به خاطر امدادرساني انجام شده است و نگراني در اين زمينه وجود ندارد. بنا بر اخبار رسيده برخي افراد دچار مشكلات خفيف تنفسي شدند و دستگاه‌هاي مربوطه آمار مصدومان احتمالي را اعلام مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون