• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5233 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۶ خرداد

رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي:

در مذاكرات با ايران به بن‌بست خورده‌ايم

رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز سه‌شنبه مدعي شد كه مذاكرات آژانس با ايران به بن‌بست رسيده است. براساس ترجمه خبرگزاري فارس از گفت‌وگوي گروسي با شبكه سعودي العربيه، مدير كل آژانس در بخش‌هايي از اين مصاحبه گفت: «در ماه دسامبر مذاكراتي كه با رييس سازمان انرژي اتمي ايران داشتم به يك نقشه راه دست يافتيم كه اين موضوع اميدوار‌كننده بود اما طي ماه‌هاي گذشته متاسفانه هيچ‌گونه پيشرفتي حاصل نشد و ارزيابي آژانس از پاسخ‌هاي تهران اين بوده كه تفسيرهاي ايران ناكافي بوده و از نظر فني معتبر نيست و در نتيجه مجبور شدم به ارايه گزارش به شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بپردازم كه مفاد گزارش اين بوده كه مسائل باقيمانده با ايران شفاف نشده است. در سه مكان در ايران آثار اورانيوم پيدا شده و از ايران درباره اين اورانيوم و مكان فعلي آنها و همچنين تجهيزاتي كه در اين مكان‌ها استفاده شده، سوال پرسيديم اما تاكنون نتوانستيم اين موضوعات را شفاف كنيم. دوربين‌هايي كه ايران از تاسيسات هسته‌اي خود برداشته، وظيفه ما در نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را با مانع مواجه كرده است. ايران قابليت‌هاي هسته‌اي خود را افزايش داده اما به آستانه توليد سلاح هسته‌اي نرسيده و امروز هيچ اطلاعاتي در دست نداريم كه نشان دهد ايران سلاح هسته‌اي در اختيار داشته يا برنامه‌اي براي ساخت سلاح هسته‌اي دارد و اين موضوع بسيار مهم است كه به آن اشاره كردم. ميزان غني‌سازي 60 درصد اورانيوم توسط ايران، بسيار بالا بوده و نزديك غني‌سازي 90 درصد است. تشديد اوضاع به هيچ‌كدام از طرف‌هاي مذاكرات هسته‌اي كمك نخواهد كرد. تحقيق و بازرسي دو بخش اساسي از فعاليت ما در تاسيسات هسته‌اي ايران است.»
گروسي در ادامه اين مصاحبه ادعا كرد: «متهم كردن آژانس به سياسي‌كاري، بخشي از بازي فشار است. مقام‌هاي ايران بايد موضوعات باقيمانده را توضيح دهند و پيدا كردن آثار اورانيوم در سه مكان در ايران، موضعي فني و نه سياسي است. هيچ چيزي مانع از دريافت اطلاعات هسته‌اي از ديگر كشورها نمي‌شود.»
به گزارش «اعتماد»، تنش ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به رسانه‌ها هم كشيده شده است. همزمان با سخنان گروسي، محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي نيز با اشاره به اينكه روابط ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنان برقرار است و بر اساس پادمان خواهد بود، تاكيد كرد كه تهران برنامه‌اي براي سفر مدير كل آژانس به ايران ندارد. پيش از اين سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه نيز در نشست خبري روز دوشنبه تاكيد كرده بود كه سفر گروسي به تهران در اين شرايط بايد دستور كار مشخصي داشته باشد كه فعلا در اين زمينه تفاهمي ميان تهران و آژانس صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون