• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5234 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد

پاسخ وزارت تعاون به گزارش « اعتماد»

عنوان محترمانه كامل گيرندگان اصلي

با عنايت به گزارش‌هاي منتشره در آن روزنامه با عناوين: «تعداد شاكيان دولت به بيش از دو هزار نفر رسيد و اعتراض هزاران بازنشسته به تغيير دستوري مستمري ادامه دارد» مورخ 10/03/1401 و 18/03/1401، پاسخ اين وزارتخانه به شرح زير ارسال مي‌گردد. مقتضي است برابر قانون مطبوعات نسبت به درج آن اقدام لازم به عمل آورند.

فرآيند قانوني افزايش سالانه مستمري‌ها در سازمان تامين‎اجتماعي
موضوع معيشت قشر بازنشسته و تامين و ارايه خدمات مطلوب در چارچوب قوانين و تعهدات قانوني صندوق‌هاي بازنشستگي و پرداخت به‌ موقع حقوق ماهانه اين عزيزان، از مهم‌ترين ماموريت‌ها و دغدغه‌هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صندوق‌هاي بازنشستگي زيرمجموعه اين وزارتخانه ازجمله سازمان تامين‌اجتماعي به عنوان بزرگ‌ترين صندوق بازنشستگي كشور است.

مواد 96 و 111 قانون تامين اجتماعي  چه مي‌گويند؟
طبق تصريح ماده 111 قانون تامين‌اجتماعي، حداقل مستمري پرداختي به افراد واجد شرايط دريافت مستمري كامل در هر سال (مشتمل بر مستمري ازكارافتادگي كلي، مستمري بازنشستگي و مجموع مستمري بازماندگان) نبايد كمتر از حداقل حقوق تعيين شده از سوي شوراي عالي كار براي كارگران مشمول قانون كار باشد. علاوه بر آن طبق تصريح ماده 96 قانون تامين‌اجتماعي، سازمان تامين‌اجتماعي «مكلف است ميزان كليه مستمري‌هاي بازنشستگي، ازكارافتادگي كلي و مجموع مستمري بازماندگان را در فواصل زماني كه حداكثر از سالي يك بار كمتر نباشد، با توجه به افزايش هزينه زندگي با تصويب هيات وزيران به همان نسبت افزايش دهد.»

فرآيند قانوني تدوين پيشنهاد سازمان تامين‌اجتماعي
مواد 96 و 111 قانون تامين‌اجتماعي، فرآيند چگونگي و ميزان افزايش سالانه مستمري بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامين‌اجتماعي را مشخص كرده است. حسب مواد يادشده از قانون تامين‌اجتماعي، بعد از تعيين ميزان افزايش حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون كار در هر سال در شوراي عالي كار، سازمان تامين‌اجتماعي با درنظر داشتن مصوبه شوراي عالي كار و نيز نرخ تورم رسمي اعلام شده از سوي مبادي قانوني، پيشنهاد خود را در مورد ميزان افزايش سالانه مستمري‌ها تدوين و از طريق وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي تنفيذ به هيات‌وزيران ارسال و هيات‌وزيران در صورت تاييد و تنفيذ اين پيشنهاد، مصوبه قانوني مربوطه را براي اجرا به سازمان تامين‌اجتماعي ابلاغ مي‌كند. 

تدوين پيشنهاد افزايش مستمري‌ها در سال جاري با مشاركت كانون‌هاي بازنشستگان
بعد از تعيين ميزان افزايش سالانه حداقل دستمزد كارگران مشمول قانون در شوراي عالي كار در روزهاي پاياني اسفند ماه سال 1400، فرآيند تدوين پيشنهاد سازمان تامين‌اجتماعي در مورد ميزان و چگونگي افزايش مستمري بازنشستگان و ساير مستمري‌بگيران اين سازمان، در اولين روزهاي بعد از تعطيلات نوروزي با مشاركت و همكاري اعضاي هيات‌مديره كانون عالي كارگران بازنشسته و مستمري‌بگيران آغاز شد. بعد از برگزاري چندين جلسه كارشناسي، پيشنهاد هيات‌مديره سازمان تامين ‌اجتماعي در اين زمينه، هفتم ارديبهشت ماه سال جاري براساس مفاد مواد 96 و 111 قانون تامين‌اجتماعي و با درنظر داشتن مفاد مصوبه شوراي عالي كار، از طريق وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، جهت بررسي و تنفيذ به هيات‌وزيران ارسال شد. نهايتا در تاريخ 15 خرداد 1401 براساس مصوبه هيات‌وزيران؛ دستور‌العمل پرداخت و افزايش حقوق بازنشستگان سازمان تامين‌اجتماعي به شرح زير براي اجرا به سازمان تامين‌اجتماعي ابلاغ شد.

جزييات مصوبه دولت درباره افزايش مستمري‌ها
مصوبه هيات‌وزيران در مورد افزايش مستمري بازنشستگان و ساير گروه‌هاي مستمري‌بگير از سازمان تامين‌اجتماعي، افزايش سال جاري مستمري اين گروه از بازنشستگان را در سه دسته جداگانه درنظر گرفته و به سازمان تامين‌اجتماعي ابلاغ كرده است. در دسته اول، مستمري بازنشستگان حداقل‌بگير، از افزايش 57.4درصدي متاثر خواهد شد و تا رقم حداقل پنج ميليون و 580 هزار تومان ترميم خواهد شد. در دسته دوم، مستمري‌بگيراني كه مستمري ماهانه آنان بيش از حداقل دستمزد است و پس از اعمال افزايش 10درصدي سال جاري، مستمري آنان كمتر از رقم 10 ميليون تومان خواهد بود، مبلغ ثابت 650 هزار تومان به عنوان كمك معيشتي، به مستمري آنان (تا سقف مجموع مستمري 10 ميليون تومان) افزوده مي‌شود. مستمري دسته سوم نيز كه افرادي هستند كه مبلغ مستمري ماهانه آنان بيش از 10 ميليون تومان است، 10درصد افزايش خواهد يافت. 

نگاهي به آمار و ارقام تعداد بازنشستگان و مشمولان بخش‌هاي مختلف مصوبه دولت
لازم به ذكر است براساس آخرين آمار و ارقام موجود از تعداد بازنشستگان و مستمري‌بگيران تحت پوشش سازمان تامين‌اجتماعي و ارقام مستمري ماهانه پرداختي به آنان، در مجموع تعداد افراد حداقل‌بگير و زير حداقل‌بگير (براساس شرايط سابقه پرداخت حق بيمه، درصد ازكارافتادگي و...) كه از افزايش 57.4درصدي متاثر شده و مجموع حقوق ماهانه پرداختي به آنان (فرد بازنشسته و جمع پرداختي به بازماندگان) به 5 ميليون و 580 هزار تومان خواهد رسيد، دو ميليون و 268 هزار نفر معادل 62درصد كل تعداد مستمري‌بگيران از اين سازمان است و حدود يك ميليون و 140 هزار نفر نيز افزايش 10درصد پايه حقوق به علاوه مبلغ 650 هزار تومان خواهند داشت و حدود 223 هزار نفر از بازنشستگان و مستمري‌بگيران يعني حدود 6درصد مجموع بازنشستگان تحت پوشش اين سازمان، مشمول افزايش ده درصدي خواهند بود. در ضمن به مبالغ پرداختي به همه اين افراد (حداقل‌بگير و ساير سطوح) براساس شرايط و مقررات، حق عائله‌مندي و اولاد نيز (با فرض داشتن دو فرزند مشمول حدود 600 هزار تومان) پرداخت خواهد شد.

زمان‌بندي پرداخت
باتوجه به اينكه پرداختي هر ماه به بازنشستگان عزيز از بيستم ماه براساس حروف الفبا و مطابق جدول زير شروع مي‌شود، حقوق خرداد به روال عادي و طبق زمانبندي قبلي و با مبلغ قبلي پرداخت شده و واريز افزايش حقوق خرداد از ۲۵ و ۲۶ خرداد به صورت جداگانه انجام مي‌شود. مابه‌التفاوت فروردين و ارديبهشت نيز طي دو ماه بعدي تسويه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون