• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5237 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳۱ خرداد

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه:

در مذاكرات وين، ما مجري تصميمات شوراي عالي امنيت ملي و نهادهاي بالادستي هستيم

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات «جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا مبني بر اينكه براي رسيدن به توافق در وين فاصله زيادي نداريم و اكنون نيز زمان آن است كه گفت‌وگوها مجددا و با سرعت از سر گرفته شود، گفت: سياست يك بام و دو هواي واشنگتن سال‌هاست كه براي همه روشن است. وقتي اين اظهارات برخي مقامات امريكا را مي‌شنويد كه از يك طرف مي‌خواهند خطاي دولت ترامپ را جبران كرده و كنشگر مسوولي در نظام بين‌الملل باشند و حقوق بين‌الملل را رعايت كنند و از طرف ديگر رفتارهاي قانون‌گريزانه و ادامه سياست‌هاي شكست‌خورده دولت ترامپ را در رفتار آنها مي‌بينيد، بيانگر اين ضرب‌المثل عاميانه و عميق فارسي است كه بايد قسم حضرت عباس را قبول كرد يا دم خروس را. اين رفتار امريكا نشان مي‌دهد كه ما به هزاران دليل بايد دقت كرده و به هزاران دليل كه هر روز به آن دلايل اضافه مي‌شود، دولت امريكا بي‌اعتمادي جامعه جهاني را نسبت به خودش باعث شده و ما به همه اين دليل بايد به دقت مراقب منافع و حقوق مردم بزرگ ايران باشيم. ما همچنان در مسير ديپلماسي حركت مي‌كنيم و اين قطار همچنان از ريل خود خارج نشده و به‌رغم تمامي بدعهدي‌ها و اقداماتي كه امريكا انجام داده و ادامه همان مسيري را رفته كه ترامپ رفته است. چرا در اين نقطه هستيم؟ چون امريكا در سال ۲۰۱۸ از برجام يك‌طرفه و غيرقانوني خارج شد و فشار حداكثري را اعمال كرد كه بعد هم به گفته خودشان به شكست مفتضحانه منجر شد. الان در اين نقطه قرار داريم كه به خاطر اينكه يك طرف تمامي اقدامات را صورت داد كه اين توافق كه قطعنامه شوراي امنيت نيز آن را تاييد كرده بود، از بين ببرد. الان نيز در اين مسير قرار داريم. اميدواريم طرف امريكايي هر چه زودتر به مسيري كه نتيجه آن امضاي توافق است، برگردد. ما براي يك توافق خوب، پايدار و موثر آماده هستيم و همه زمينه‌ها را براي رسيدن به آن آماده مي‌دانيم.

انتقال پيام به امريكا از طريق جوزپ بورل
سخنگوي وزارت خارجه درباره پيشنهادات ايران به امريكا قبل از صدور قطعنامه در شوراي حكام آژانس و اينكه اين پيشنهادات سر جاي خودش است نيز اظهار داشت: همان‌طوركه‌ آقاي اميرعبداللهيان بيان كرد ما قبل از اجلاس حكام و صدور قطعنامه عليه ايران، مجددا تلاش كرديم مسير توافق را هموار كنيم. در تمامي اين مدت اين ابتكارات جمهوري اسلامي ايران بوده كه به‌رغم كارشكني‌ها و تطويل و اتلاف انرژي كه امريكا از ما و بقيه تلف كرده، تلاش كرديم مسير مذاكرات را جلو ببريم. قبل از نشست شوراي حكام هم ابتكاري را ايران ارايه و بورل از آن استقبال كرد و از طريق بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد و ما حتي براي اينكه مطمئن شويم در اين مسير غيرمستقيم ارسال پيام نكات و ابتكار ايران شنيده شده، براي اولين‌بار از طريق دو وزير خارجه ديگر اين ابتكار و پيشنهاد ايران منتقل شد. يك بازه زماني طراحي و نقشه راهي داده شد، ولي امريكا مجددا تصميم گرفت كه تطويل ايجاد كرده و توافق را عقب بيندازد و با اين برداشت غلط و توهم كه اهرم‌سازي مي‌كند، به شوراي حكام رفت كه البته پاسخ ايران قاطع و متناسب بود. الان مسير همان مسير ديپلماسي است. يك برهه‌اي مسير اشتباهي را رفتند و سوء محاسبه داشتند و پاسخ آنها داده شد، مسير گفت‌وگو را از طريق بورل پيگيري مي‌كنيم. گفت‌وگويي كه بورل با آقاي اميرعبداللهيان داشت در ادامه همين مسير است. اگر امريكا بپذيرد كه براساس تعهداتش ذيل برجام بايد كليه حلقه‌هاي تحريمي و فشار حداكثري عليه مردم ايران را كنار بگذارد و تلاش بيهوده نكند كه اجزاي فشار حداكثري را حفظ كند، مي‌توانيم به سرعت و براساس ابتكار ايران توافق را نهايي كنيم.

برخي تحريم‌هاي امريكا  شوخي است 
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين سوال كه اينكه چرا ايران اين‌قدر فرصت به امريكا مي‌دهد؟ گفت: امريكا بيش از حد ممكن از اين ابزار تحريم در نظام بين‌الملل استفاده كرده تا حدي كه برخي تحريم‌هاي آنها شوخي است. فارغ از آنچه در وين اتفاق مي‌افتد، مسير خنثي‌سازي تحريم‌ها را با قوت و جديت پيگيري كرديم. در معادلات ما رفتار امريكا در بازگشت به تعهداتش مهم است، نه برخي اقداماتي كه پاسخ آن را هم در مسير آژانس و هم در مسيرهاي ديگر گرفته و 
باز هم مي‌گيرند. آنچه تمركز داريم اين است كه واشنگتن مسبب وضعيتي است كه در حوزه مذاكرات وين داريم، يعني خروج يكجانبه از برجام. اگر امريكا بپذيرد تمام تعهداتش را انجام دهد و ما به آن اطمينان در مورد تحريم‌ها و تضامين و انتفاع قطعي اقتصادي ايران برسيم، ما مي‌توانيم به وين برويم. هر يك تحريمي كه امريكا اضافه مي‌كند، هر قدر هم شكلي كار خودش را سخت مي‌كند براي اينكه به افكار عمومي دنيا توجيه كند كه واقعا در مسير ترامپ قرار ندارد. آنچه ما مي‌بينيم اين است كه واقعا عناصري در داخل امريكا و دولت امريكا و كاخ سفيد كاملا كمر همت بسته‌اند كه ميراث ترامپ را حفظ كنند. قطعا نه مي‌توانند هم ميراث ترامپ را حفظ كنند و هم به برجام برگردند و اين امكان وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون