• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5238 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱ تير

خبر جهان

ميقاتي:
جامعه بين‌المللي  همكاري  نكند آوارگان سوري را اخراج مي‌كنيم

نخست‌وزير لبنان تهديد كرد كه اگر جامعه بين‌المللي با لبنان همكاري نكند آوارگان سوري را اخراج خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري رويترز، نجيب ميقاتي، نخست‌وزير لبنان گفت: بعد از ۱۱ سال از آغاز بحران سوريه، لبنان ديگر به ويژه در شرايط كنوني قادر به تحمل اين ‌بار سنگين نيست. من از جامعه جهاني مي‌خواهم با لبنان براي بازگرداندن آوارگان سوري به كشورشان همكاري كند وگرنه لبنان موضعي اتخاذ خواهد كرد كه براي كشورهاي غربي خوشايند نيست. اين موضع اخراج سوري‌ها از لبنان با روش‌هاي قانوني از طريق اجراي قوانين لبنان با جديت است. هكتور الحجار، وزير امور اجتماعي لبنان ماه مه اظهارات مشابهي را ايراد كرد. وي تاكيد كرد كه لبنان به‌رغم اينكه نمي‌خواهد آوارگان را مجبور به ترك اين كشور كند اما نمي‌تواند اين حجم از آوارگان سوري را بپذيرد. براساس بيانيه سازمان ملل لبنان دوشنبه خواهان ۳.۲ ميليارد دلار براي حل پيامدهاي آوارگان سوري شد. اين سازمان اعلام كرد كه ۹ ميليارد دلار كمك را در چارچوب طرح بحران ارايه كرده است اما بحران‌هاي پياپي لبنان باعث شده تعداد كثيري از مردم در فقر شديد به‌سر برند. لبنان از سال ۲۰۲۰ شاهد بحران اقتصادي است. عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر و نهادهاي حقوقي ديگر نسبت به اخراج آوارگان سوري هشدار داده‌اند.


اتحاديه اروپا: تا برگزاري انتخابات كنار  ليبي  مي‌مانيم
رييس هيات اعزامي اتحاديه اروپا به ليبي در جريان ديدار با معاون رييس شوراي رياستي ليبي بر حمايت اتحاديه اروپا از ليبي براي به نتيجه رسيدن طرح آشتي ملي و همين‌طور برگزاري انتخابات در آن كشور تاكيد كرد. به گزارش آناتولي، براساس بيانيه صادره از شوراي رياستي ليبي، خوزه آنتونيو سابادل، رييس هيات اعزامي اتحاديه اروپا به ليبي در جريان ديدار با «موسي الكوني»، معاون رييس شوراي رياستي ليبي بر استمرار حمايت اتحاديه اروپا از ليبي تا زماني كه بتوان به اهداف تعيين شده در آن كشور يعني حاكم شدن ثبات و برگزاري انتخابات رسيد، تاكيد كرد. الكوني نيز به نوبه خود گفت: آشتي ملي و برگزاري انتخابات در ليبي، دو پرونده مهم و اولويت اصلي شوراي رياستي در زمان حالي است. براساس اين بيانيه، الكوني همچنين از نقش سازنده اتحاديه اروپا در استقرار ثبات و صلح در ليبي قدرداني كرد. پيش‌تر انتخابات نخست‌وزيري و پارلماني ليبي به دليل اختلافات سياسي به ويژه درباره قانون انتخاباتي و همين‌طور رقابت‌ها ميان نهادهاي رسمي به تعويق افتادند. ليبي از بحران‌هاي اقتصادي و امنيتي رنج مي‌برد. از طرفي بحران سياسي در آن كشور با اعطاي راي اعتماد پارلمان به دولت پاشاغا، در اوايل ماه مارس تشديد شد. در همين راستا عبدالحميد الدبيبه، نخست‌وزير دولت وحدت ملي و مستقر در طرابلس، پايتخت آن كشور، از واگذاري قدرت به جز به دولتي كه از طريق پارلمان جديد منتخب مردم براي پايان دادن به تمام دوره‌هاي انتقالي تشكيل مي‌شود، خودداري مي‌كند. فتحي پاشاغا، نخست‌وزير ليبي كه از سوي پارلمان اين كشور تعيين شد، در گفت‌وگويي تلويزيوني اظهار كرد، گفت‌وگوي سياسي كه از سال ۲۰۱۴ با نظارت سازمان ملل ميان گروه‌هاي ليبيايي برقرار است، موفق بوده و نتايج چشمگيري از اين ابتكار عمل كه هنوز ادامه دارد، حاصل شده است. پاشاغا درباره نحوه اجراي طرح گفت‌وگو با وجود اختلاف‌نظرهاي فعلي گفت: طرح گفت‌وگو ويژه دولت بوده و هدف از آن گفت‌وگو با هر گروه سياسي، امنيتي و نظامي در داخل ليبي بدون هيچ‌گونه استثنا يا كنترلي است.


تداوم  تنش‌هاي مرزي  ارمنستان  و  جمهوري آذربايجان
در ادامه تنش بين دو كشور همسايه ارمنستان و جمهوري آذربايجان، رسانه‌ها گزارش كردند كه يك نظامي ارمنستاني بر اثر تيراندازي نيروهاي جمهوري آذربايجان كشته شد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه «جروزالم پست» به نقل از رسانه‌هاي ارمنستان، اين نظامي روز شنبه در جريان تيراندازي نزديك «واردنيس» در ارمنستان كشته شد. سخنگوي وزارت دفاع ارمنستان مرگ اين نظامي را در گفت‌وگو با برخي رسانه‌ها تاييد كرده، اما تاكنون بيانيه‌ رسمي در اين زمينه منتشر نكرده است. در همين حال، وزارت دفاع آذربايجان نيز مدعي شده كه نيروهاي اين كشور در روزهاي گذشته نزديك مرز دو كشور هدف تيراندازي قرار گرفتند. وزارت دفاع جمهوري آذربايجان مدعي شد كه نيروهاي ارمنستاني مواضع ارتش جمهوري آذربايجان در شهرك‌هاي مرزي را با سلاح‌هاي كاليبر بزرگ گلوله‌باران كردند. به گفته اين وزارتخانه، به دنبال اين حادثه يگان‌هاي ارتش جمهوري آذربايجان اقدامات كافي در اين منطقه انجام دادند. در رويداد مرتبط ديگر، وزارت دفاع ارمنستان روز سه شنبه اظهارات باكو در زمينه نقض آتش‌بس را رد كرد.


آغاز تور منطقه‌اي بن سلمان از قاهره
وليعهد عربستان عصر دوشنبه در آغاز تور منطقه‌اي خود كه شامل اردن و تركيه نيز مي‌شود، وارد مصر شد. به گزارش ايسنا، به نقل از العربيه، قاهره نخستين مقصد سفر منطقه‌اي محمد بن سلمان، وليعهد عربستان است كه شامل سه كشور از جمله دو كشور عربي و تركيه مي‌شود. طبق اعلام منابع مصري، عبدالفتاح السيسي، رييس‌جمهور مصر در فرودگاه قاهره از بن سلمان استقبال كرد. اين سفر به دستور ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان و با هدف تحكيم و تقويت روابط بين عربستان و كشورهاي منطقه در همه زمينه‌ها انجام مي‌شود. دفتر پادشاهي عربستان هم اعلام كرد كه اين سفرها در پاسخ به دعوت سران اين كشورها صورت مي‌گيرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون