• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5238 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱ تير

مشكل مسكن قابل حل است

مصطفي قلي‌خسروي

طرح‌هايي كه دولت سيزدهم براي بهبود وضعيت مسكن در ايران دارد، مي‌تواند راه‌حلي براي بحران 
به وجود آمده باشد و پس از اجرايي شدن آنها شهروندان ديگر دغدغه «مسكن» نخواهند داشت ولي همه اين پيش‌بيني‌ها زماني مي‌تواند مفيد باشد كه ما بتوانيم اجرا و اتمام اين پروژه‌ها را ببينيم و از نزديك اين مجتمع‌هاي مسكوني كه نام «مسكن ملي» بر آن گذاشته‌اند را لمس كنيم. توجه داشته باشيد كه اگر مي‌توانستيم در كنار ساير مواد اوليه‌اي كه براي توليد در داخل كشور نياز است، ۴ ميليون مسكن را هم وارد كنيم يك شبه همه مشكلات ما در زمينه مسكن چه در تهران و چه در ساير شهرهاي ايران برطرف مي‌شد و ديگر مشكلي به نام مسكن در كشور وجود نداشت. در همين خصوص بايد صبوري كنيم و به دولت وقت دهيم تا بتواند پروژه مسكن ملي را به خوبي به پايان برساند.
در جلسه‌اي كه ابتداي هفته با وزير راه و شهرسازي داشتيم او بسيار با انرژي و مطمئن مي‌گفت كه ظرف يك سال مي‌توانيم تعداد زيادي از اين خانه‌ها را براساس اولويت‌بندي به جوانان تازه ازدواج كرده و خانواده‌هايي كه تعداد فرزندان بيشتري دارند و... تحويل دهيم. به ‌نظر من هم اگر از اين طرح حمايت شود و كارشناسان حوزه مسكن با دانش و نگاه به وضعيت كنوني جامعه در رسانه‌ها اظهارنظر كنند و دست برخي سودجويان از بازار مسكن كوتاه شود، قطعا راهي براي برون‌رفت از وضعيت كنوني خواهد بود.
دولت سيزدهم در طرح مسكن ملي توانسته از اشتباهاتي كه دولت‌هاي قبل در مورد «مسكن مهر» مرتكب شده‌اند درس خوبي بگيرد و در ادامه احداث مسكن ملي به موضوعاتي مانند نزديكي محل احداث پروژه به شهر، احداث مراكز آموزشي، تفريحي و فرهنگي، ايمني ساختمان‌ها، تردد آسان شهروندان، آب، برق، گاز و... را مدنظر قرار خواهد داد تا چالش‌هايي كه مسكن مهر براي شهروندان به وجود آورده بود ديگر تكرار نشود. به عنوان مثال يكي از مناطقي كه براي ساخت مسكن ملي مورد توجه قرار گرفته محله «تهرانسر» واقع در غرب تهران است. 
بايد به اين نكته هم اشاره كنم كه تاكنون با توجه به تجربه مردم از مسكن مهر، استقبال خوبي از طرح مسكن ملي شده است و اگر مردم همين‌طور به حمايت خود ادامه دهند، مي‌توانيم از اين بحراني كه سال‌ها گريبان‌ جامعه ايران را گرفته است رهايي يابيم در غير اين صورت همچنان بايد در اين وضعيت سپري كنيم. 
بنابه گفته وزير راه ‌و شهرسازي و باتوجه به موضوعاتي كه در طرح مسكن ملي مطرح است دولت هيچ سودي از اين پروژه نخواهد برد و مقصود اين است كه با دادن تسهيلات و كمك به شهروندان مشكل مسكن در ايران را يك‌بار براي هميشه برطرف كنند تا حداقل نسل‌هاي بعدي مشكلي در مورد مسكن نداشته باشند و اين چالش را به دست فراموشي بسپاريم.
باتوجه به اينكه در ابتداي فصل جابه‌جايي مستاجران قرار داريم مي‌بينيم كه در بنگاه‌هاي مشاور املاك كارها به خوبي انجام مي‌شود و بازار اجاره خانه تاكنون توانسته به خوبي مديريت شود. دولت در سال جاري طرحي را تصويب كرده است كه بنا بر آن صاحبان ‌خانه در تهران تنها مي‌توانند ۲۵درصد قيمت خانه‌هاي خود را افزايش دهند و در شهرستان‌هاي بالاي يك ميليون نفري هم تنها اجازه دارند ۲۰درصد نسبت به سال گذشته قيمت ملك خودشان را افزايش دهند. در اين مورد هم بايد بگويم كه منتظر اجرايي شدن آن هستيم تا ببينيم چه تاثيري مي‌تواند در بهبود وضعيت مستاجران داشته باشد. 
در اينجا بايد به موضوع ديگري هم اشاره كنم كه در سال جاري هيچ صاحبخانه‌اي اجازه ندارد مستاجر خود را از خانه بيرون كند مگر اينكه بخواهد خانه را تعمير كنيد، به دختر و پسر تازه ازدواج كرده خود بدهد، خانه را بفروشد، به مادر يا پدر خود بدهد و... كه در اين صورت حتما بايد به شوراي حل اختلاف مراجعه كند و اگر كارشناسان حقوقي صحت حرف‌هاي او را تاييد كردند، مستاجر بايد خانه را تخليه كند در غير اين صورت چنين كاري نبايد صورت بگيرد. 
اين موضوع را بايد باز هم تكرار كنم كه همه اين مصوبات و طرح‌ها زماني مي‌تواند به مردمي كه در حوزه مسكن دچار چالش هستند كمك كند كه به خوبي اجرا شود و ما در ادامه بتوانيم تاثيرات مثبت آن را ببينيم. 
مسوولان كشور ما بايد به اين بيت كه مي‌گويد «به عمل كار برآيد به سخن‌داني نيست» توجه داشته باشند و براي برآورده كردن انتظارات شهروندان همه تلاش خود را بكنند تا پروژه مسكن ملي به خوبي و بدون هيچ چالشي در زمان مقرر تحويل داده بشود. 
به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه وقتي يك خانه ساخته مي‌شود ممكن است مشكلات بسياري به وجود بيايد مانند افزايش قيمت مصالح، افزايش قيمت تاسيسات ساختماني، افزايش دستمزد كارگران و استادكاران و... كه اين موضوعات بايد با همكاري و ايجاد اعتماد بين دولت و متقاضيان مسكن ملي به‌نوعي برطرف شود تا مشكلاتي كه براي مسكن مهر به وجود آمده بود تكرار نشود. 
رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون