• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5239 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲ تير

خبرخوان

بورس هفته را قرمزپوش  به پايان برد
دامنه روند نزولي در بازار سرمايه به ديروز هم كشيده شد تا اين بازار هفته را قرمزپوش به پايان ببرد. شاخص كل بورس ديروز با ۶۲۳۳ واحد كاهش تا رقم يك ميليون و ۵۳۳ هزار واحد نزول كرد. شاخص كل با معيار هم وزن هم با ۱۱۶۲ واحد كاهش در رقم ۴۲۲ هزار و ۲۹۵ واحد ايستاد. معامله‌گران اين بازار ۴۰۸ معامله انجام دادند كه ۴۱ هزار و ۲۹۱ ميليارد ريال ارزش داشت. توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه، ملي صنايع مس ايران، فولاد مباركه اصفهان، صنايع پتروشيمي خليج فارس، سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي و فجر انرژي خليج فارس نسبت به ساير نماد‌ها بيشترين تأثير منفي و در مقابل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران نسبت به ساير نماد‌ها بيشترين تأثير مثبت را روي بورس گذاشتند.


توليد فاز ۱۱ پارس جنوبي  از مهرماه آغاز مي‌شود
جواد اوجي، وزير نفت از بهره‌برداري روزانه۶۷۰ ميليون فوت‌مكعب گاز با استفاده از توان شركت‌هاي داخلي در طرح توسعه فاز ۱۱ ميدان گازي پارس جنوبي از مهرماه امسال خبر داد. اوجي درباره وضع طرح توسعه فاز ۱۱ ميدان گازي پارس جنوبي گفت: اگر چه آخرين و بلاتكليف‌ترين فاز پارس جنوبي فاز ۱۱ بود و شركت فرانسوي توتال با وجود انجام مطالعات به‌ دليل تحريم‌ها از ادامه كار منصرف شد و پروژه را تحويل داد، اما در دولت مردمي و با آغاز كار وزارت نفت در دولت سيزدهم موضوع بهره‌برداري و آغاز عمليات اجرايي طرح توسعه فاز ۱۱ را در اولويت كاري خود قرار داديم و با تدابير و ابتكارهايي كه همكاران‌مان در وزارت نفت به خرج دادند به شما قول مي‌دهم مهرماه امسال توليد در طرح توسعه فاز ۱۱ را آغاز كنيم.


آرام شدن بازار ارز  با آغاز معاملات توافقي ارز
علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه از روز سه‌شنبه 31 خرداد‌ماه امكان انجام معاملات توافقي در بازار متشكل ارزي فراهم شده است گفت: باتوجه به اينكه انجام معاملات ارزي تسهيل شده، پيش‌بيني مي‌شود آرامش بيشتري را در روز‌هاي آينده در بازار ارز شاهد باشيم. به گفته رييس كل بانك مركزي امكان خوبي براي صادركنندگان فراهم شد كه ارز را به نرخي كه مدنظرشان است در سامانه عرضه كنند. صالح آبادي افزود: باتوجه به اينكه انجام معاملات ارزي تسهيل شده، صادركنندگان زيادي از ما تقاضا داشتند كه ارزشان را در اين بازار عرضه كنند بنابراين پيش‌بيني مي‌شود آرامش بيشتري را در روز‌هاي آينده در بازار ارز شاهد باشيم و قيمت‌ها متعادل‌تر خواهدشد.


تجارت ۳ ماهه كشور  به ۲۵.۵ ميليارد دلار رسيد
عليرضا مقدسي، معاون وزير اقتصاد و رييس كل گمرك ايران در خصوص كارنامه تجارت خارجي غيرنفتي كشور در فصل بهار اظهار داشت: در سه‌ماهه امسال نزديك به ۳۶ ميليون تن كالا به ارزش ۲۵.۵ ميليارد دلار بين ايران و ساير كشورها تبادل شد كه شاهد رشد ۱۹.۵ درصدي تجارت خارجي كشور در بهار امسال بوديم.وي افزود: سهم صادرات كشورمان از اين ميزان تجارت، ۲۷.۷ ميليون تن كالا به ارزش ۱۳ ميليارد و ۶۹ ميليون دلار بود كه نسبت به بهار سال قبل با افزايش ۲۱ درصدي همراه بوده است. رييس كل گمرك در خصوص ميزان واردات سه‌ماهه كشور گفت: واردات كشورمان در اين مدت نيز با هشت ميليون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ ميليارد و ۴۶۴ ميليون دلار رسيد كه ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزايش داشته است.


حذف برنج ايراني  از سفره طبقه متوسط
اين روز‌ها در بازار استان گيلان و مازندران حال و هواي جديدي به راه افتاده تا جايي كه خواربار فروشان و برنج فروشان اين دو استان، برنج كشت دوم را از كيلويي ۱۰۵ تا ۱۳۴ هزار تومان قيمت‌گذاري كرده‌اند.برنج هاشمي درجه يك كيلويي ۱۲۲ هزارتومان، صدري و طارمي محلي كيلويي ۱۰۵ هزار تومان و برنج نيم‌دانه به كيلويي ۵۰ هزار تومان رسيده است.رامين مير قرباني بنكدار و برنج فروش گيلاني با توجه به اينكه برنج‌هاي كشت امسال وارد بازار مصرف شده گفت: فروشندگان برنج هنوز قيمت نهايي فروش برنج را نمي‌دانند، اما قطعاً با توجه به افزايش هزينه‌هاي كشت، برنج‌كوبي، حمل و نقل، انبارداري و ساير هزينه‌هاي جاري، قيمت برنج از رقم‌هاي بازار فراتر خواهد رفت. اين بنكدار برنج ادامه داد: از شهريور سال گذشته تا امروز به دليل گراني بيش از ۱۰۰ درصدي قيمت برنج، تقاضاي خريد اين محصول حدود ۶۰ درصد كاهش داشته است. به‌طوري كه اقشار ضعيف جامعه به كل از ليست خريد برنج ايراني حذف شده‌اند! وي تأكيد داشت: با ادامه روند گراني در سال جاري احتمال حذف طيف گسترده‌اي از اقشار متوسط جامعه از ليست خريداران برنج ايراني وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون