• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5240 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۴ تير

خبر

پيشتازي قاطع لولا داسيلوا  در تازه‌ترين نظرسنجي برزيل
براساس نتايج نظرسنجي جديدي، رييس‌جمهوري سابق برزيل توانسته پيش از انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور در ماه اكتبر، برتري خود را نسبت به ژاير بولسونارو حفظ كند. به گزارش ايسناو به نقل از خبرگزاري رويترز، در نظرسنجي (Datafolha) ۴۷ درصد از لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا، رييس‌جمهوري سابق برزيل حمايت كردند و تنها ۲۸ درصد به ژاير بولسونارو، رييس‌جمهوري كنوني اين كشور راي مثبت دادند. اين آمار در ماه مه ۴۸ درصد در مقابل ۲۷ درصد باز هم به نفع لولا بود. نتايج نظرسنجي حاكي از آن است كه زمان براي ساير نامزدهايي كه اميدوارند اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري را به رقابتي سه‌جانبه تبديل كنند، رو به اتمام است. همچنين تنها ۸ درصد شركت‌كنندگان به «چيرو گومز»، چپ‌گرا و فرماندار سابق راي داده بودند. اين هفته، لولا يك طرح رسمي را ارايه كرد و عنوان داشت كه درصورت انتخاب شدن به سياست‌هاي جديد قيمت‌گذاري سوخت، حذف سقف هزينه‌هاي دولت و مهار چشمگير جنگل‌زدايي خواهد پرداخت. وي پس از استقبال از نتايج آخرين نظرسنجي گفت: «به‌رغم تبليغات تلويزيوني و سيل زيادي از اخبار جعلي در اينترنت، مردم برزيل نشان دادند كه مي‌خواهند از دست دولت فعلي خلاص شوند.»


پادشاه اردن:
از نسخه‌اي مشابه ناتو در خاورميانه حمايت مي‌كنيم

پادشاه اردن گفت كه كشورش از تشكيل ائتلاف نظامي در خاورميانه، مشابه ناتو پشتيباني خواهد كرد. به گزارش الميادين، عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخناني اظهار كرد: اردن به‌طور فعال با ناتو همكاري مي‌كند و خود را شريك آن مي‌داند. وي گفت: من مي‌خواهم شاهد ورود كشورهاي بيشتر در منطقه در اين ائتلاف باشم و يكي از اولين افرادي خواهم بود كه از ايجاد ناتو در خاورميانه حمايت مي‌كنم. پادشاه اردن ادامه داد: چشم‌انداز چنين ائتلاف نظامي بايد كاملا واضح باشد و نقش آن بايد به خوبي مشخص شود. وي افزود: همچنين ماموريت چنين ائتلافي بايد واضح باشد؛ چراكه در غير اين صورت همه را سردرگم مي‌كند.


مجارستان: تحريم‌هاي بيشتر  عليه روسيه كارساز نيست
يكي از دستياران ارشد نخست‌وزير مجارستان گفت كه اتحاديه اروپا بايد تحريم‌ها عليه روسيه را متوقف كند و به جاي آن روي مساله آتش‌بس و آغاز مذاكرات صلح متمركز شود. به گزارش خبرگزاري رويترز، بالاز اوربان، دستيار ارشد ويكتور اوربان، نخست‌وزير مجارستان كه صرفا تشابه فاميلي دارند، در حاشيه نشست رهبران اتحاديه اروپا كه طي آن وضعيت نامزدي به اوكراين اعطا شد، گفت: «هر قدر تحريم‌ها عليه روسيه بيشتر شود، اتحاديه اروپا به خودش بيشتر ضربه مي‌زند و اين درحالي است كه روسيه زنده مي‌ماند.» وي افزود: «در نهايت به دليل مشكلات اقتصادي، اروپا بازنده اين جنگ خواهد بود. پيشنهاد ما اين است كه تحريم‌ها عليه روسيه متوقف شود. در حال حاضر چيزي كه ما تجربه مي‌كنيم اين است كه هر قدر بيشتر تحريم اعمال مي‌كنيم، خودمان در وضعيت بدتري قرار مي‌گيريم. روس‌ها چطور؟ بله ما با اين كار به آنها ضربه مي‌زنيم اما در نهايت آنها نجات پيدا مي‌كنند و زنده مي‌مانند و بدتر اين است كه آنها (روسيه) به پيشروي خود در اوكراين ادامه مي‌دهند.» ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در تاريخ ۲۴ فوريه حمله به اوكراين را با هدف «نازي‌زدايي» و جلوگيري از پيوستن اين كشور به ناتو آغاز كرد؛ حمله‌اي كه روسيه خود آن را «عمليات ويژه نظامي» ناميده است و باعث شده كه غرب واكنش‌هاي مختلفي نسبت به اين مساله نشان دهد و «شديدترين تحريم‌ها» را عليه روسيه اعمال كند. برخي مقامات غربي استدلال مي‌كنند كه اليگارش‌هاي روسي مي‌توانند بدون كشتي‌هاي تفريحي و ويلاهايي كه در غرب دارند، زندگي كنند و مي‌گويند كه احتمالا از پيش دارايي‌هاي خود را به خارج از اروپا منتقل كرده‌اند. اين در حالي است كه برخي مقامات ديگر ادعا مي‌كنند كه تحريم‌ها عليه روسيه كارساز است و تا تاثير آن به صورت كامل مشاهده شود، زمان مي‌برد. با اين حال، اين دستيار ارشد نخست‌وزير مجارستان تاكيد كرد: «اتحاديه اروپا بايد تاكتيك‌هاي خود را تغيير دهد. مذاكرات، ‌آتش‌بس، صلح و ديپلماسي از راهكارهاي ما هستند.» مجارستان يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپاست و به دليل اينكه به گاز و نفت روسيه متكي است، از طرفداران اين كشور (روسيه) به حساب مي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون