• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5243 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۷ تير

خبر

پيونگ‌يانگ: امريكا به دنبال ايجاد يك ناتوي آسيايي است

كره شمالي، ايالات متحده را به تلاش براي ايجاد يك ائتلاف نظامي براساس پيمان ناتو متهم كرد. به گزارش ايلنا به نقل از اسپوتنيك، كره شمالي امريكا را به ايجاد يك ائتلاف نظامي به سبك ناتو در آسيا متهم و تاكيد كرد كه هدف ثابت واشنگتن براي سرنگوني دولت كره شمالي، اين كشور را مجبور به توسعه دفاعي قوي‌تر كرده است. وزارت خارجه كره شمالي صبح ديروز ‌ دوشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «ايالات متحده با برگزاري رزمايش‌هاي نظامي مشترك با ژاپن و كره جنوبي، گامي كامل براي ايجاد سازمان پيمان آتلانتيك شمالي برمي‌دارد.» در اين بيانيه تاكيد شده است كه چنين تمرين‌هايي به عنوان مقدمه‌اي براي جنگي با هدف سرنگوني رژيم در پيونگ‌يانگ به شمار مي‌رود. وزارت خارجه كره شمالي افزود: «چنين اقداماتي نفاق ادعاهاي ايالات متحده در مورد تعامل ديپلماتيك و گفت‌وگو بدون پيش‌شرط را ثابت مي‌كند و در عين حال بار ديگر نشان مي‌دهد كه هيچ تغييري در طمع ايالات متحده براي سرنگوني رژيم ما با توسل به زور وجود ندارد.» در اين بيانيه تاكيد شده است كه دشمني امريكا پيونگ‌يانگ را مجبور به توسعه دفاعي كرده است.


آغاز اختصاص اراضي نزديك به مسجدالاقصي به يهوديان

يك روزنامه اسراييلي نوشت، وزارت دادگستري رژيم صهيونيستي كار ثبت اراضي واقع در اطراف مسجد‌الاقصي به عنوان املاك يهوديان را آغاز كرده است. به گزارش ايسنا، روزنامه عبري زبان هاآرتص نوشت، وزارت دادگستري وابسته به دولت اشغالگر اسراييل هفته گذشته كار ثبت اراضي واقع در اطراف مسجد‌الاقصي به عنوان املاك يهوديان را آغاز كرد. هاآرتص در ادامه شرح داد: روند ثبت با بودجه رسمي كه براي كاهش شكاف‌ها و بهبود كيفيت زندگي ساكنان فلسطيني شهر قدس تنظيم شده بود، انجام شد، اما در عمل هدف از اين اقدام ثبت اموال يهوديان است و احتمالا اين حركت اعتراض اوقاف اسلامي را به دنبال خواهد داشت. از سوي ديگر برخي نهادها و طرف‌هاي مسوول از شكاف‌هاي جديدي كه در نتيجه حفاري‌هاي مستمر اسراييلي‌ها در زير مسجدالاقصي در سطح آن ايجاد شده و پايه‌هاي مسجد را با خطر مواجه كرده، خبر دادند، اين شكاف‌ها در بخش غربي مسجد و در نزديكي موزه اسلامي و ورودي المغاربه واقع در مجاورت ديوار البراق تا منطقه كاخ‌هاي اموي نمايان شده‌اند. شوراي اوقاف، مقدسات و امور اسلامي شهر قدس اعلام كرد كه اداره آثار باستاني رژيم صهيونيستي و انجمن شهرك العاد مدتي است در حال اجراي حفاري‌هاي مشكوك و مبهمي در اطراف مسجدالاقصي به ويژه در دو بخش جنوبي و غربي آن در نزديكي ستون خارجي مسجد در دو منطقه ديوار البراق و كاخ‌هاي اموي هستند.


 30 هزار نيروي ناتو به حالت آماده‌باش كامل درمي‌آيند

ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو دوشنبه، در كنفرانس خبري در آستانه نشست آخر هفته ناتو در «مادريد» تصريح كرد كه اين ائتلاف درصدد است شمار نيروهاي آماده‌باش كامل خود را به بيش از ۳۰ الي ۴۰ هزار تن افزايش دهد. بنا بر گزارش فارس به نقل از شبكه «آي‌تي‌وي»، دبيركل ناتو با اشاره به نشست آخر هفته اين ائتلاف تصريح كرد كه قصد دارند با موضوع ارايه حمايت‌هاي نظامي بيشتر به اوكراين در نشست مادريد موافقت كنند. استولتنبرگ گفت كه اعضاي ناتو در خصوص يك «بسته كمكي تقويت‌شده» به اوكراين، از جمله سيستم‌هاي ارتباطي امن و ضد هواپيماهاي بدون سرنشين توافق خواهند كرد. اين مقام دفاعي در تشريح دستوركار نشست آتي ناتو گفت: «ناتو در اجلاس سران از روسيه به عنوان «مهم‌ترين و مستقيم‌ترين تهديد براي امنيت ناتو» نام خواهد برد.» وي همچنين گفت كه ناتو قصد دارد نيروهاي واكنش سريع را از ۴۰ هزار نيرو به ۱۰۰ هزار نيرو افزايش دهد و انبارهاي تسليحاتي در جناح شرقي ايجاد خواهد كرد و نيروهايي را تشكيل خواهد داد كه به‌طور خاص براي عمليات در اين منطقه طراحي شده‌اند. استولتنبرگ همچنين گفت: «ناتو براي حمايت از اوكراين برنامه‌اي از جمله تجهيز مجدد ارتش اين كشور به تسليحات ناتو اتخاذ خواهد كرد.» اظهارات دبيركل ناتو در حالي مطرح شده است كه ديروز يك روزنامه اسپانيايي اعلام كرده سران كشورهاي عضو ناتو قصد دارند در نشست اين هفته، گسترده‌ترين استقرار نيرو در اروپا از زمان جنگ سرد را مطرح كنند.


تاجيكستان   و  تركمنستان،  نخستين مقصد سفر خارجي پوتين از آغاز جنگ اوكراين

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در نخستين سفر خارجي خود از زمان آغاز جنگ اوكراين (پنجم اسفند سال گذشته)، طي روزهاي آينده به ترتيب به تاجيكستان و تركمنستان مي‌رود. به گزارش ايرنا به نقل از تارنماي شبكه راشا تودي، آخرين سفر خارجي پوتين، سفر وي به چين در بهمن‌ماه سال گذشته براي حضور در آيين افتتاحيه المپيك پكن بود. پوتين در جريان سفر قريب‌الوقوع خود به تاجيكستان، با «امامعلي رحمان» رييس‌جمهوري تاجيكستان در شهر «دوشنبه» ديدار خواهد كرد. روساي جمهوري دو كشور ماه گذشته نيز ملاقات كردند. امامعلي رحمان تنها رييس‌جمهوري بود كه براي حضور در «رژه روز پيروزي»، ماه گذشته به مسكو رفت. رييس‌جمهوري روسيه سپس به ديگر كشور آسياي ميانه، تركمنستان سفر خواهد كرد كه قرار است ميزبان اجلاس خزر در تاريخ ۲۹ ژوئن (هشتم تيرماه جاري) باشد. سران كشورهاي اطراف درياي خزر يعني روسيه، ايران، قزاقستان، آذربايجان و تركمنستان در «عشق‌آباد» در اين اجلاس شركت خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون