• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5247 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير

محمد موحد، نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده:

بنده همین الان هم می‌گویم به خیلی‌ها بی‌خودی تهمت زدند

بسیاری از افراد و خانواده‌های پیگیر درباره پرونده تقلب کنکور ۱۴۰۰ پیش‌تر و در گفت‌و‌گو با «اعتماد» مدعی شده بودند که برخی نمایندگان مجلس از جمله نماینده کهگیلویه مخالف پیگيری این پرونده بوده‌اند؛ برای بررسی صحت این ادعا و همچنین شنیدن سخنان یکی از اعضای کمیسیون درگیر با این پرونده یعنی اصل ۹۰، سراغ «محمد موحد»، نماینده کنونی «کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده» رفتیم تا روایت او درباره این پرونده و پاسخش به برخی ادعاها را جویا شویم که مشروح این گفت‌وگو به طور کامل و به دور از هرگونه داوری در ادامه آورده شده است. 

 آقای موحد با شماری از خانواده‌های معترض به تقلب پارسال کنکور که صحبت کردیم، می‌گفتند شما با پیگيری این موضوع مخالفت کردید؛ آیا این موضوع درست است؟ 
 مخالفت کردیم که چی؟
 گویا بحث این است که شما هم در جریان این پرونده تقلب کنکور بوده‌اید؛ یعنی خانواده‌ها می‌گویند که شما مخالف پیگیری پرونده تقلب و برخورد با متخلفان بودید. حق شماست که به این ادعاها پاسخ دهید.
 خب شما سوالاتان را بفرمایید تا من جواب بدهم. 
   پرسش دقیقا همین است؛ آیا شما در این پرونده که شماری از خانواده‌ها از تقلب در کنکور شکایت کردند، نقشی داشتید؟ آیا شما با سازمان سنجش در این‌ باره صحبتی داشتید؟
 بسم‌ الله الرحمن الرحیم. اولا پرونده در کمیسیون اصل نود مطرح بوده و هنوز هم قسمتی از آن مطرح است. بعضی از خانواده‌های دانشجویان و داوطلبان؛ هر دو مراجعه کردند به کمیسیون اصل نود در دولت قبل این مطلب مطرح شد. کمیسیون اصل نود رييس سازمان سنجش را به دفعات به مجلس یا به کمیسیون فرا خواند، شکایت را مطرح کرد و استدلال بعضی از شکات را هم به هر حال مطرح کردند. سنجش هم استدلالاتی داشت در این رابطه. در دولت قبل اصلا نپذیرفتند که در این زمینه همراهی داشته باشند تا آقای دکتر پورعباس که مسوولیت به ایشان واگذار شد، همکاری‌های خوبی را داشت با کمیسیون اصل نود و با خانواده‌ها مخصوصا نسبت به دانشجوها. من نمی‌دانم آن مطلب مدنظر شما چیست ولی بنده هم یکی از کسانی بودم که به حمایت از افراد و مردم و شکات از کمیسیون اصل نود همکاری و خواهش می‌کردیم که کمک مردم دهد. آنهایی که در این جهت اتهامی متوجه‌شان نبوده و حق‌شان هم شاید در بعضی ابعاد ضایع شده، مساعدت بشوند، کمک بشوند که خب حتی بنده چندین جلسه هم با ريیس سازمان سنجش قبلی و هم سنجش جدید داشتم درحمایت از همین افرادی که برای‌شان مشکل پیش آمد. تا الان هم مشکلات خیلی از اینها حل شده و ما سعی کردیم کمک مردم باشیم. بعضی‌ جاها هم خب سنجش به ‌هر حال مستنداتی داشت که واقعا نمی‌تواند عدول کند و بگذرد، آنجا دیگر طبیعی بود و طبیعی هم هست که ما باید مدافع واقعیت‌ها و قانون و حقوق همه‌جانبه‌ای که در آنجا مطرح است، باشیم. ما تا الان هر چه تلاش کردیم سعی ما در کمک به مردم بود؛ تا جایی که راه و امکان قانونی داشت. این کل قضیه است. 
   آقای موحد اگر من درست متوجه فرمایش شده ‌باشم؛ شما پیگير حقوق افرادی بودید که چنین اتهامی متوجه آنها شد {اتهام تقلب در کنکور سراسری} ولی به‌ باور شما یا به باور خود افراد چنین نیست. احتمالا اسنادی به شما نشان دادند که این افراد مساله‌ای نداشتند و قبول‌ شدن حق آنها بود. این برداشت درست است؟ 
 بله دیگر، همین است. طبیعی است کسانی که به هر حال در این جهت در مظان اتهام بودند، مستنداتی داشتند که اجحاف در حق‌شان شده و سنجش هم به همین واقعیت رسید، کمیسیون هم به همین نتیجه رسید، دفاع کردند و خوشبختانه مشکلات خیلی از این افراد حل شده ‌است. 
   ولی آقای موحد این یک سمت از ماجراست {یعنی در کنار کسانی که خواستار پیگيری پرونده خود از شما بودند، کسانی هم خواستار پیگيری تقلب بودند}؛ شما خودتان اسناد را دیدید و پذیرفتید که این افراد تقلبی نداشتند و در حق‌شان اجحاف شده‌است؟
 ببینید ما که مرجع رسیدگی به اینکه اسناد را ببینیم و رسیدگی بکنیم، نیستیم. ما یک مساله‌اي ممکن است به صورت موردی گفته باشد که به من گفتند که شما گوشی ببرید سر کلاس. ایشان گفتند بسم‌الله، گوشی‌ای که من بردم سر کلاس کجاست، بیایيد ارائه بدهید. وقتی کسی اینقدر قرص و محکم حرف می‌زند مطلبش دیگر روشن است. حالا دیگر من مصادیق را خیلی ورود کنم شاید مناسب نباشد. 
   این را هم بگویم که من با کارشناسانی در سنجش این موضوع را مطرح کردم (که به دلیل امنیت کاری و شغلی اصرار داشتند نامی از آنها برده نشود) آنها می‌گویند یکی از افرادی که اجازه نداد پیگيری‌ها برای برخورد با متخلفان به نتیجه برسد، آقای موحد، نماینده کهگیلویه در مجلس بوده‌ و برای همین هم با شما تماس گرفتم که پاسخ شما را داشته باشیم.
 گفتند اجازه نداده چی بشه؟
   اجازه نداده به پرونده تقلب رسیدگی شود و به سرانجام برسد؛ حتی...
 اول اینکه این یک افترای کاملا مشخص و روشنی است؛ بنده که با کارشناسان صحبتی نداشتم. بنده با ريیس سازمان سنجش قبل و جدید جلسه داشتم. الان هم حی و حاضر هستند و شما می‌توانید صحت و کذب مطلب را از این دو بزرگوار استعلام کنید.  
   ولی اگر معیار را سخن خود شما قرار دهیم، شما گفتید پیگیر حقوق افرادی شدید که متهم به تقلب بودند ولی این افراد ادعا داشتند که تقلبی نداشتند و شما هم نتوانستید خودتان این اسناد را بررسی کنید؛ درست است؟ 
 شما یک‌جوری دارید صحبت می‌کنید که می‌خواهید محاکمه کنید. ببینید عزیز من...
  صرفا سوال می‌كنم، خبرنگارم.
 اجازه دهید. من به شما توضیح دادم. عرض کردم پرونده در کمیسیون اصل نود رسیدگی شد و آنها مرجع رسیدگی بودند، آنها به نتیجه رسیدند که حق خیلی‌ها ضایع شده و برگرداندند {رای امتحان مجدد و اخراج بعضی از این افراد را}بنده هم در راستای همان دیدگاه کمیسیون همراهی کردم. اینکه بنده گفتم، بنده گفتم چی؟ بنده همین الان هم می‌گویم به خیلی‌ها بی‌خودی تهمت زدند. همین الان هم می‌گویم. این حرف‌ها چیست؟
   ولی اگر اطلاعاتي که {به شما} ارائه کردند، موثق و مستند نباشد، حقوق افراد دیگری {داوطلبان کنکوری} ضایع می‌شود؛ این را شما قبول دارید؟ 
 خیر، آنها به هر حال بر اساس یکسری مدارک و مستندات قانع شدند که یک عده دانشجویی که دو، سه سال سر کلاس رفتند و آنها متوقف‌شان کردند و گفتند بیایید امتحان مجدد بدهید، حقوق‌شان ضایع شد که با شکایت‌شان به حق‌شان رسیدند. آنها (داوطلبان معترض) اگر مستنداتی علیه اینها (دانشجویان متهم به تقلب) دارند، به کمیسیون ارائه می‌دادند و کمیسیون را قانع می‌کردند. کمیسیون که بارها و بارها جلسه گذاشت. 
   به صورت موردی و بدون اینکه نام ببریم، فردی است که پس از ۱3-۱2 سال کنکور داده و پزشکی قبول شده‌ و سازمان سنجش درباره او اعتقاد به تخلف داشت و کارنامه او را «شبهه‌ناک» دانسته بود. شما پیگیر پرونده و کارنامه این فرد بودید؛ یعنی سنجش اعتقاد به تخلف داشت ولی شما می‌گفتید این فرد باید به دانشگاه برگردد. این روایت درست است؟ 
 قطعا این مطلب دروغ است و هر کسی چنین مطلبی را دارد، بسم‌الله، بیاید آن را در فضای مجازی بزند. من عرض کردم در اینجا مرجع یک کارشناس نیست، مرجع ريیس سازمان سنجش است. بنده با کارشناس که جلسه نگذاشتم، بنده با ريیس سازمان سنجش جلسه گذاشتم در دفاع از حقوق مردم. الان هم هر دو هستند {ريیس پیشین و کنونی سازمان سنجش} و نیازی به این توضیحات و بحث‌های حاشیه‌ای ندارد. 
   بسیار عالی. یعنی شما اعتقاد دارید از حقوق کسانی دفاع کردید که تقلب نکردند و برای احقاق حق آنها فعالیت کردید و وارد پرونده شدید؟ 
 قطعا اینجوری هست. بنده اگر جایی ورود کردم براساس این دیدگاه بوده و هیچ‌ زمانی هم نگفتم آنچه من می‌گویم وحی منزل است یا آنچه این شاکی می‌گوید وحی منزل است. ما می‌گوییم آقای ريیس سازمان ایشان این حرف را مطرح کرده و شما بررسی کنید. ایشان هم مستنداتی ارائه داد؛ بعضی جاها مستنداتی ارائه دادند بر اینکه این آقا اشتباه می‌کند و ما پذیرفتیم، بعضی‌ جاها هم شاکی مستنداتی ارائه داد که آنها (سازمان سنجش) اشتباه می‌کنند و آنها هم پذیرفتند. 
   ولی این روند بررسی را سازمان سنجش به صورت عادی خودش دارد. وقتی شما به عنوان نماینده مجلس به پرونده ورود می‌کنید، ناخواسته به عبارتی می‌توانیم بگوییم فشاری به سنجش وارد می‌شود؛ این‌طور نیست؟ 
نه اصلا، کدام یک از افراد می‌توانند به راحتی وارد سازمان سنجش شوند جز اینکه یک نامه از آنها می‌گیرند. در کجا چنین چیزی بود که بتوانند به راحتی از حقوق‌شان دفاع کنند؟ مرجع ارتباط مردم با مجموعه‌های اداری قطعا نمایندگان هستند که حرف مردم را منتقل و دنبال می‌کنند. 
   آقای موحد من با خیلی از خانواده‌ها صحبت کردم؛ پدر و مادری که فرزندشان کنکور داشته و احساس می‌کنند که به‌ واسطه تقلبی که صورت گرفته، حق فرزندان آنها ضایع شده است. شما خودتان را در قبال این افراد هم مسوول می‌دانید؟ 
 ما اگر از تقلب حمایت کنیم، مسوول می‌دانیم. اگر از حقوق مردم که حق‌شان ضایع شده دفاع کنیم وظیفه‌مان است. 
   بسیار عالی. پس شما به قطعیت مطمئن هستید که پیگير پرونده کسانی شدید که حق با آنها بوده است.
 بنده عرض کردم؛ من مستند حرف زدم، عرض کردم مرجع این کار ريیس سازمان سنجش است و نه فرد دیگری. حرف فرد دیگری اینجا قابل قبول نیست. ‌حرف کسی اینجا مطرح است، ريیس سازمان سنجش است. اگر ريیس سازمان سنجش چنین ادعایی را کرد من می‌پذیرم. 
   متوجه صحبت شما هستم اما بحث این است که سازمان سنجش در حالت عادی هم روند مشخصی برای اعتراض یا شکایت دارد ولی شما اینجا وارد موضوع شدید که ممکن است بر پرونده اثر بگذارد.
 من خیلی تعجب می‌کنم از این نوع گفتمان و این نوع سوال. شما مثل اینکه دنبال مطلب خاصی هستید، همان را بگو من شهامتش را دارم و از هیچ‌ کسی هم ترسي ندارم...
   من خبرنگارم و وظیفه دارم دو طرف ماجرا را ببینم.
 نه شما دنبال تبیین حقیقت نیستید. شما دنبال موضوع خاصی هستید. من خیلی توضیح دادم ولی شما هی ان‌قلت می‌آورید. من عرض کردم مرجعی که با او صحبت کردم ريیس سازمان سنجش است و از او بپرسید. شما دنبال روایت دو طرف نیستید و دنبال یک مطلب خاص هستید. 
  ‌ آقای موحد، من با خانواده‌هایی صحبت کردم و وظیفه دارم مطلب آنها را هم انتقال دهم. این خانواده‌ها وضعیت بغرنجی را تشریح می‌کنند، آنها می‌گویند به ‌واسطه تقلب در حق فرزندان‌شان اجحاف شده است.
 آنها هم بروند شکایت کنند. در حق‌شان اجحاف شده یعنی چه؟ یعنی چی؟ چه ربطی به ما دارد؟ ربطش به ما چیست؟ 
  ‌ یعنی اینکه این افراد اعتقاد دارند که به ‌واسطه تقلب رخ‌داده، حق فرزند کنکوری‌شان ضایع شده است.
 فرزند اگر نمره آورده دیگر معنا ندارد تقلب شده. فرزند اگر نمره آورده، درس خوانده و قبول شده آنجا ضبط است. از این حرفا زیاد زده شده که طرف آمده گفته نمره آورده و بعد رفتند دیدند نفر سیصد و چهل و دو هزارمین نفر کنکور است. از این ادعاها زیاد است. من عرض می‌کنم چه ربطی دارد که اگر کسی آمده مراجعه کرده که حقم ضایع شده و نگذارید حقم ضایع شود، این حق دیگری را ضایع می‌کند؟ 
   اگر تقلب کرده باشد و به‌ واسطه اینکه پزشکی هم می‌خواند و با سلامت مردم مرتبط است، از دو جهت تضییع حقوق دیگران است {هم حق دیگر داوطلبان کنکور ضایع می‌شود و هم حق سلامت مردم}.
 شما تا کی می‌خواهید این بحث را ادامه دهید. من عرض کردم افراد به ما مراجعه می‌کنند و ما وظیفه‌مان است که مشکلات مردم را به دستگاه‌های قانونی ارجاع دهیم و آنها رسیدگی می‌کنند. {اگر} رسیدن به اینکه حقی ضایع شد احقاق حق می‌کنند و رسیدن به اینکه حقی ضایع نشده وظیفه‌شان را انجام می‌دهند. تمام شد رفت. والسلام.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون