• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5248 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه در نشست خبري در دمشق:

اقدام نظامي در خاك سوريه را عامل ناامني بيشتر در منطقه مي‌دانيم

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه كه به دمشق سفر كرده بود شامگاه شنبه در نشست خبري مشترك با فيصل المقداد، وزير خارجه سوريه به سفر هفته گذشته‌اش به آنكارا و ديدار با مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه اشاره كرد و گفت: چند روز پيش با مقامات عالي جمهوري تركيه كشور همسايه ايران و سوريه در آنكارا گفت‌وگو داشتم. تاكيد كردم كه راه‌حل گفت‌وگو بين مقامات امنيتي تركيه و سوريه است. در گفت‌وگوها با مقامات تركيه دريافتم كه تركيه نيز راه‌حل سياسي را راه‌حل داراي اولويت مي‌داند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزير خارجه افزود: امروز در دمشق به مقامات عاليرتبه سوريه منتقل كردم كه ايران آمادگي دارد مساعي جميله خود را براي جلوگيري از وقوع درگيري نظامي و تمركز بر راه‌حل سياسي به كار بگيرد.
ما بر تماميت ارضي سوريه قويا تاكيد مي‌كنيم. سوريه در خط مقدم مبارزه با رژيم جعلي و اشغالگر اسراييل قرار دارد.
دولت، رهبري و مردم ايران اجازه نخواهند داد صهيونيست‌ها امنيت منطقه و امنيت سوريه را به بازي بگيرند. ما به حمايت‌هاي قاطع خودمان از مقاومت براي تضمين وجود امنيت پايدار در منطقه در مقابل تهديدات رژيم جعلي اسراييل ادامه مي‌دهيم.
جمهوري اسلامي ايران هرگونه دخالت خارجي را در سوريه نادرست و عاملي براي پيچيده‌تر شدن اوضاع مي‌داند. ما نگراني‌هاي تركيه را درخصوص مسائل امنيت مرزي اين كشور درك مي‌كنيم. اقدام نظامي در خاك سوريه را عامل ناامني بيشتر در منطقه و پيچيدگي بيشتر اوضاع مي‌دانيم.
 خون‌هاي ايراني و سوريه‌اي در سال‌هاي مبارزه با تروريسم در‌هم آميخته است. ما با قدرت در كنار سوريه در مبارزه با تروريسم و صهيونيسم مي‌ايستيم. ياد و خاطره همه شهداي مقاوم سوري و شهداي ايراني و مدافع حرم را گرامي‌ مي‌داريم. به همه شهداي سوري و شهداي ايراني و به ويژه شهيد بزرگ مبارزه با تروريسم، شهيد سردار سليماني اداي احترام مي‌كنيم.
اميرعبداللهيان با اشاره به ديدارهاي امروزش با بشار اسد و علي مملوك و همچنين فيصل المقداد گفت: بيش از دو ساعت با بشار اسد درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو داشتم. آقاي بشار اسد ديدگاه‌هاي مهمي را درخصوص ضرورت صلح و برقراري ثبات، آرامش و امنيت در منطقه بيان كرد.
علاوه بر مناسبات دوجانبه درخصوص چگونگي استقرار امنيت هر چه بيشتر در منطقه از مسير گفت‌وگو و ديپلماسي صحبت كرديم. درباره اوضاع منطقه و همچنين ليبي به گفت‌وگو پرداختيم و ابعاد مختلف همكاري‌هاي دوجانبه را مورد گفت‌وگو قرار داده و درخصوص موانع احتمالي موجود در مسير همكاري‌ها نيز راهكارهايي را مورد توافق و مشورت قرار داديم. ترديدي نيست كه روابط ايران و سوريه روابطي استراتژيك و راهبردي است. با افتخار اعلام مي‌كنيم كه جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه دوستان و متحدان خود را در روزهاي سخت تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت.


ورود نفتكش ايراني به بندر بانياس در سوريه
منابع رسانه‌اي از ورود يك نفتكش جديد جمهوري اسلامي ايران به بندر «بانياس» سوريه همزمان با سفر وزير خارجه ايران به دمشق خبر دادند. روز گذشته خبرگزاري يونيوز به نقل از منابع آگاه نوشت كه مواد نفتي كه از طريق اين نفتكش در عصر روز شنبه وارد بندر بانياس شد، حاصل فعال‌سازي خط اعتباري جديد ميان دمشق و تهران است. به گزارش خبرگزاري فارس، اين سومين نفتكشي است كه در چند هفته اخير وارد آب‌هاي سوريه مي‌شود و ورود آن همزمان با سفر «حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه ايران به دمشق است. پيش‌تر روزنامه سوري الوطن به نقل از منابع آگاه از پهلو گرفتن دو نفتكش ايراني در سواحل سوريه در روز ۱۲ ژوئن گذشته خبر داده بود و اين اقدام را اولين نشانه‌هاي فعال شدن خط اعتباري جديد بين ايران و سوريه اعلام كرده بود. اين روزنامه به نقل از منابع آگاه در تهران نوشت كه وصول نفتكش‌ها به صورت طبيعي، طبق جدول‌هاي زمان‌بندي ‌شده مشخص و بدون تاخير ادامه خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون