• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5250 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير

خبر

بورل:
بحران انرژي اروپا بهاي «دفاع از دموكراسي» است

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد بحران انرژي در اتحاديه اروپا بهايي است كه اين بلوك بايد براي «دفاع از دموكراسي» و پايان دادن به نفوذي كه روسيه بر تصميم‌گيري سياسي بروكسل دارد، پرداخت كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري تاس، جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مقاله‌اي در روزنامه ايتاليايي «لا استامپا» نوشت: تا پايان سال ۲۰۲۲ ميلادي، واردات نفت روسيه را تا ۹۰ درصد كاهش خواهيم داد و به سرعت واردات گاز را نيز كاهش مي‌دهيم. اين تصميمات به تدريج ما را از وابستگي‌اي كه سال‌ها بر تصميمات سياسي ما تاثير داشتند، رها و آزاد خواهد كرد. بدون شك اين كاهش سريع وابستگي به انرژي روسيه مشكلات جدي را نيز براي بسياري از كشورهاي اتحاديه اروپا و بخش‌هاي مختلف فعاليت‌هاي اقتصادي به وجود مي‌آورد. اما اين بهايي است كه بايد براي دفاع از دموكراسي‌هاي‌مان و قوانين بين‌المللي پرداخت كنيم و ما دست در دست يكديگر در حال اتخاذ اقدامات لازم براي حل اين مشكلات هستيم. وي افزود: اطمينان دارم كه اين تحريم‌ها نهايتا مسكو را به زانو درمي‌آورند و آن را مجبور مي‌كنند تا محاسبات استراتژيكش را تغيير دهد، حتي اگر بعيد باشد كه اين اتفاق در آينده نزديك رخ دهد. بورل تصريح كرد: روسيه مجبور است بسياري از محصولاتي را كه توليد نمي‌كند، با ارزش افزوده بسيار بالا وارد كند. روسيه براي تكنولوژي‌هاي پيشرفته ۴۵ درصد به اروپا، ۲۱ درصد به امريكا و تنها ۱۱ درصد به آسيا وابسته است. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: در بخش نظامي كه در زمينه جنگ اوكراين بسيار مهم و حياتي است، تحريم‌ها توانايي روسيه براي توليد موشك‌هاي نقطه‌زن همچون اسكندر و KH-101 را محدود مي‌كنند. تقريبا تمامي توليدكنندگان خارجي خودرو تصميم گرفته‌اند تا از روسيه خارج شوند و خودروهاي اندكي كه توسط كمپاني‌هاي روسي توليد مي‌شوند بدون كيسه‌هاي هوا يا گيربكس‌هاي اتوماتيك فروخته مي‌شوند. صنعت نفت نيز نه تنها از خروج اپراتورهاي خارجي بلكه از دشواري دسترسي به تكنولوژي‌هاي پيشرفته مانند حفاري افقي رنج مي‌برد. از همه مهم‌تر، روسيه از عدم دسترسي به هواپيماهاي مسافربري غربي، جدا شدن از شبكه‌هاي تحقيقاتي جهاني و مواجه با «فرار گسترده مغزها» رنج مي‌برد. بورل افزود: از آنجايي كه نمي‌خواهيم وارد جنگ با روسيه شويم، تحريم‌هاي اقتصادي بهترين و اصلي‌ترين پاسخ اتحاديه اروپا به بحران اوكراين هستند. اتحاديه اروپا در حال حاضر نشان داده كه اروپا مي‌تواند به يك بحران نه تنها در «حرف» بلكه در «عمل» نيز پاسخ دهد.


پروتكل‌هاي الحاق سوئد و فنلاند به ناتو امضا شد
بر اساس اعلام ناتو مذاكرات درباره عضويت فنلاند و سوئد در يك دور پايان يافت و پروتكل‌هاي الحاق روز سه‌شنبه امضا شدند. به گزارش رويترز، ناتو در بيانيه‌اي تاكيد كرد: فنلاند و سوئد طبق توافق هفته گذشته رهبران ناتو در نشست اخيرشان در مادريد، روز دوشنبه مذاكرات درباره پيوستن به اين بلوك را در مقر ناتو در بروكسل آغاز و در يك دور جمع‌بندي كردند. هر دو كشور رسما تمايل و توانايي خود براي اجراي تعهدات و الزامات سياسي، حقوقي و نظامي عضويت در ناتو را تاييد كردند. حالا با امضاي اين پروتكل‌ها از سوي فنلاند و سوئد، آنها براي تاييد به تمام كشورهاي عضو ناتو ارسال مي‌شوند تا آنها اين پروتكل‌ها را طبق روال‌هاي ملي خود تاييد كنند. فنلاند و سوئد ۱۸ مه سال جاري ميلادي براي پيوستن به ناتو درخواست دادند. قرار بود آنها دعوتنامه‌اي را براي پيوستن به نشست اخير ناتو در مادريد دريافت كنند اما تركيه اين اقدام را وتو كرد. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه، سائولي نينيسته، رييس‌جمهور فنلاند، ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزير سوئد و ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو ۲۸ ژوئن سال جاري ميلادي مذاكراتي را در اين مورد در مادريد برگزار كردند. در نتيجه اين مذاكرات، تركيه وتوي خود را فسخ كرد و متعاقبا سه طرف يادداشت تفاهمي را كه راه را براي پيوستن سوئد و فنلاند به ناتو بار مي‌كند، امضا كردند. در مقابل ممنوعيت فروش تسليحات به آنكارا برداشته شد و طرفين متعهد شدند تا با «تروريسم» مبارزه كنند.


ترامپ: 

اگر رييس‌جمهور بودم جنگ اوكراين و تورم رخ نمي‌داد

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا ادعا كرد، اگر او رييس‌جمهور بود، رويدادهاي اخير مانند جنگ در اوكراين و تورم سرسام‌آور در كشورش رخ نمي‌دادند. به گزارش اكسيوس، اين اظهارات مطرح‌شده درباره وضعيت امريكا از سوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا در مناسبت روز استقلال اين كشور در چهارم ژوييه در حالي ارايه شده‌اند كه او براي اعلام نامزدي احتمالي‌اش براي رياست‌جمهوري امريكا در سال ۲۰۲۴ آماده مي‌شود. ترامپ بيان داشت، وضعيت براي امريكا به دليل «جنگ بزرگي است كه در اروپا از كنترل خارج شده است» و «بروز بالاترين تورم ثبت‌شده در حافظه تاريخي امريكا» در حال حاضر خوب به نظر نمي‌رسد. او گفت كه شروع سخت امسال براي بازار بورس وال‌استريت و قيمت‌هاي بالاي انرژي در امريكا بايد در مقايسه با ساير مشكلات جاري در اين كشور «خبر خوب» تلقي شوند. ترامپ در يك پست در رسانه اجتماعي‌اش تحت عنوان «تروث سوشال» گفت كه «اگر من رييس‌جمهور امريكا بودم هيچ‌يك از اين اتفاقات وحشتناك رخ نمي‌دادند!!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون