• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5250 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير

شماره‌هاي آيكونيك دنياي فوتبال

كاري كه فقط رونالدو مي‌توانست بكند

گروه ورزش

 

برخي از شماره‌ها فقط به اين خاطر كه يك بازيكن خاص آن را پوشيده جاودانه شده‌اند. در ادامه برخي از اين شماره‌ها را مرور مي‌كنيم.

ايوان زامورنا ۱+۸!
بله او واقعا اين كار را انجام داد. مهاجم شيليايي اينتر شماره ۹ را مي‌خواست اما اين شماره را رونالدوي برزيلي گرفته بود. پس او لباسي با شماره ۱۸ به تن كرد و يك علامت به اضافه كوچك بين يك و هشت گذاشت. هنوز خيلي‌ها فكر مي‌كنند اين كار احمقانه بوده اما آيا واقعا اين طور است؟
ويتور بايا و شماره ۹۹
زماني كه ويتور بايا در سال ۱۹۹۹ از بارسلونا راهي پورتو شد شماره پيراهن سال ۹۹ را انتخاب كرد. اين پيراهن فروش چشمگيري هم داشت. در سال ۲۰۰۴ او اولين بازيكني شد كه اين شماره را در فينال يك رقابت بزرگ اروپايي بر تن كرد. بنابراين وقتي رونالدو راهي ميلان شد و شماره ۹۹ را گرفت و او را R99 كرد هواداران همچنان به ويتور بايا فكر مي‌كردند. 
رونالدينهو و مضربي از ۱۰
اين ستاره برزيلي وقتي راهي ميلان شد قانون پوشيدن پيراهني با شماره مضربي از ده را پذيرفت و شماره ۸۰ را به تن كرد. متئو فلاميني هنگام پيوستن به ميلان شماره ۸۴ را گرفت چون سال تولدش بود. آندري شوچنكو وقتي دوباره به ميلان برگشت شماره ۷۶ را پوشيد چون شماره ۷ سابق او بر تن بازيكن ديگري بود. همه اينها شماره‌هايي خاص هستند ولي تنها كسي كه خيلي خوب در يادها مانده رونالدينهو با شماره ۸۰ است. 
بالوتللي و معماي ۴۵
ظاهرا سوپرماريو شماره ۴۵ را گرفت تا به عدد ۹ برسد. اين شماره‌اي بود كه او واقعا مي‌خواست اما چرا شماره‌هاي ۳۶ يا ۷۲ يا ۸۱ و ۱۸ و چند شماره ديگر را انتخاب نكرد؟ كسي نمي‌داند ولي شماره ۴۵ به طرز عجيبي براي او مناسب بود. پيراهن را تصور كنيد و بالوتللي را ببينيد كه آن را در اينتر، منچسترسيتي و ليورپول پوشيده است. حيف كه او هرگز نتوانست آن را براي تيم ملي ايتاليا به تن كند.
يايا ۴۲
شماره ۴۲ در مجموعه Hitchhiker’s Guide To The Galaxy (مجموعه راهنماي مسافران مجاني كهكشان) به عنوان پاسخي براي معناي زندگي به كار برده شد. براي هواداران منچسترسيتي هم حتما همين‌طور است. ياياتوره وقتي براي اولين‌بار در ايست لندز به ميدان رفت شماره ۲۴ را مي‌خواست در من‌سيتي به ميدان برود شماره ۲۴ را مي‌خواست ولي هم‌پست او يعني پاتريك ويرا اين شماره را پوشيده بود. در عوض يايا گزينه معكوس را انتخاب و آن را افسانه‌اي كرد. 
مسي و ياد كودكي
اگر هنگام امضاي قرارداد مسي با پاري‌سن‌ژرمن تعجب كرديد كه چرا شماره ۳۰ را انتخاب كرده بدانيد كه مسي در ابتدا شماره ۳۰ را در بارسا داشت چون رونالدينهو شماره ۱۰ را مي‌پوشيد و دكو شماره ۲۰. سه بازيكن بزرگ همگي مضربي از ۱۰ بودند. دو شماره ۱۰ و ۲۰ در پي‌اس‌جي رزرو شده بودند و تنها يك عدد بود كه مسي مي‌توانست بگيرد و او آن عدد را همانطور كه دفعه قبل به تن داشت به خوبي تشخيص داد. 
۲۲ جادويي كاكا
كاكا تنها به يك دليل نتوانست به يك اسطوره در رئال مادريد تبديل شود: آنها شماره ۲۲ يعني شماره‌اي كه كاكا نمادينش كرده بود به او ندادند و در عوض شماره ۸ را به او پوشاندند. هيچ توضيح ديگري براي عدم درخشش كاكا در رئال وجود ندارد. جود بلينگهام فعلا با اين شماره در دورتموند در حال پيشرفت است و ممكن است روزي تبديل به نمادين‌ترين بازيكني شود كه ۲۲ پوشيده اما تا آن روز اين كاكاست كه شماره ۲۲ را به نام خود سند زده است. هرچند او در جام جهاني ۲۰۰۲ شماره ۲۳ پوشيد!
هانري و ۱۴ خاطره‌انگيز
تيري آنري در طول هشت سال حضورش در شمال لندن پيراهن شماره ۱۴ را در آرسنال تبديل به يك پيراهن تاريخي كرد. از آن روز هر كس اين شماره را پوشيده زير سايه او قرار گرفته است. اين شماره با ستاره فرانسوي درگير شده و هركس در ليگ برتر آن را مي‌پوشد ياد او زنده مي‌شود. اما نخستين كسي كه شماره ۱۴ را پوشيد يوهان كرايوف بود. اما او اغلب نمي‌توانست اين پيراهن را بپوشد چون در آن زمان قوانين مي‌گفت بازيكنان بارسا بايد از شماره يك تا يازده به تن كنند. 
سي‌آر سون
سخت‌ترين كار دنيا تبديل كردن شماره ۷ به يك شماره شخصي است. شماره‌اي پراستفاده كه فوق ستاره‌هاي زيادي در طول تاريخ آن را به تن كرده‌اند. جرج بست، كانتونا  و ديويد‌بكهام فقط در منچستر اين شماره را پوشيدند. رونالدو هنگام ورود به منچستر نمي‌خواست زير بار فشار اين شماره برود و از شماره ۲۸ خود در اسپورتينگ استفاده كرد. اما اكنون اين شماره متعلق به اوست. با اينكه شماره ۷هاي زيادي در تاريخ وجود داشته‌اند. رائول، فيگو، كني داگليش و بسياري از ستاره‌ها مي‌توانستند در اين ليست باشند اما سي‌آرسون يك چيز ديگر است. 
پنج زيزو
شايعه شده بود كه امباپه در صورت امضاي قرارداد با رئال شماره ۵ را به تن خواهد كرد. همه اينها به اين دليل بود كه زين‌الدين زيدان اين شماره را براي لوس‌بلانكوس به تن كرده بود. تعداد زيادي از مدافعات مياني اين شماره را پوشيده بودند. در امريكاي جنوبي هافبك‌هاي دفاعي بزرگ شماره ۵ را انتخاب مي‌كنند. اما بازي‌سازها تا قبل از زيزو  هيچ‌وقت سمت اين شماره نرفته بودند ولي حالا انتخاب شماره ۵ به خاطر زيزو بسيار محتمل است. 
شماره ۳ ميلان
اشلي كول، روبرتو كارلوس و جرارد پيكه بخشي از مدافعين سمت چپي هستند كه مي‌توانستند اين شماره را مال خود كنند. اما شما اين طور در نظر بگيريد كه اين شماره در ميلان بازنشسته شده و به بازيكن ديگري داده نخواهد شد مگر اينكه او يك مالديني باشد. ولي از موفقيت پائولو و چزاره در سن‌سيرو چنين چيزي منطقي است. پائولو يكي از بزرگ‌ترين مدافعيني است كه تا به حال زندگي كرده است.
ياشين شماره يك ابدي
شما با هر كسي كه بزرگ شويد پيراهن شماره ۱ را با او تعريف مي‌كنيد. چه گوردون بنكس باشد چه پيتر اشمايكل يا بوفون و نوير. از آنجايي كه اكثر گلرها شماره يك مي‌پوشند برجسته شدن با آن بسيار سخت است. آرژانتين در جام‌هاي جهاني رسم داشت شماره يك را به گلر ذخيره مي‌داد اما دنبال يك شماره تاريخي گشتيم و به ياشين رسيديم. عنكبوت سياه كه بدون شماره يك هم نمادين است. اما شماره يك در پشت او خيلي باحال‌تر است. او براي ساير دروازه‌بان‌ها هم الهام‌بخش بوده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون