• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5251 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۶ تير

خبر

گفت‌وگوي تلفني اميرعبداللهيان و بورل
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به گفت‌وگوي تلفني اخير با «جوزف بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مورد مذاكرات لغو تحريم‌ها گفت: توافق تنها بر مبناي درك مشترك و رعايت منافع متقابل ممكن است. ‏به گزارش ايسنا، اميرعبداللهيان در صفحه توييتر خود در اين ارتباط نوشت: «با جوزف بورل گفت‌وگوي تلفني داشتم. توافق تنها بر مبناي درك مشترك و رعايت منافع متقابل ممكن است. براي رسيدن به يك توافق قوي و پايدار، مسير مذاكرات را ادامه مي‌دهيم. امريكا بايد مشخص كند خواهان توافق است يا به دنبال تكرار يك‌طرفه خواسته‌هاي خود است. هر دو، همزمان باهم ممكن نيست.»

 

ايران، روسيه و چين در امريكاي لاتين رزمايش برگزار مي‌كنند
ايران، روسيه و چين در نمايش قدرت نظامي به امريكا قصد برگزاري رزمايشي را در امريكاي لاتين و درياي كاراييب دارند. به گزارش فارس، منابع خبري بعدازظهر چهارشنبه به وقت تهران از برگزاري رزمايش سه جانبه ايران، روسيه و چين در امريكاي لاتين خبر دادند. به نوشته وبگاه «واشنگتن فري بيكن» ايران، روسيه و چين در نمايش قدرت به امريكا قصد برگزاري يك رزمايش سه‌جانبه در امريكاي لاتين تحت عنوان «تك‌تيراندازي مرز» را دارند. براساس اين گزارش، ونزوئلا ميزبان اين رزمايش است كه قرار است اوايل ماه آگوست برگزار شود و نظاميان ايران، روسيه و چين قصد دارند براي برگزاري اين رزمايش عازم امريكاي لاتين و كاراييب شوند. به نوشته اين منبع خبري، اين رزمايش يكي از واضح‌ترين نشانه‌ها تا به امروز از شكل‌گيري يك ائتلاف در امريكاي لاتين ضد ايالات متحده است. جوزف هومير، تحليلگر امنيت ملي به واشنگتن فري‌بيكن گفت كه روسيه و متحدانش ايران و چين با حضور در اين رزمايش در ونزوئلا در آستانه نمايش قدرت بزرگي هستند. با عادي‌سازي تحركات نظامي دشمنان ايالات متحده در درياي كاراييب، ما در معرض خطر در امريكاي لاتين هستيم.


گمانه‌زني در مورد ديدار وزراي خارجه ايران و عربستان در بغداد
يك روزنامه عراقي با اشاره به پيشرفت مذاكرات ميان ايران و عربستان اعلام كرد كه بغداد آماده ميزباني از نشست مهم ميان تهران و رياض مي‌شود و انتظار مي‌رود كه در اين نشست وزيران خارجه دو كشور حضور يابند و از خاك عراق از سرگيري روابط ميان دو كشور را اعلام كنند. به گزارش ايسنا، روزنامه عراقي المدي اعلام كرد كه بغداد آماده برگزاري نشستي مهم ميان ايران و عربستان مي‌شود و قرار است كه طي آن از سرگيري روابط ميان دو كشور اعلان شود و برخي تحليلگران بر اين باورند كه وساطت عراق نقش بسيار زيادي در نرم شدن روابط تهران و رياض و عبور از اختلافات داشته است. يك منبع دولتي در گفت‌وگو با المدي اعلام كرد كه مرحله نشست‌هاي امنيتي ميان ايران و عربستان به پايان رسيده است و امروز وارد مرحله نشست‌هاي ديپلماتيك شديم و انتظار مي‌رود كه وزيران خارجه ايران و عربستان به بغداد بيايند و از سرگيري روابط تهران- رياض را اعلام كنند.


شمخاني امروز به ارمنستان مي‌رود
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان امروز (پنجشنبه) به ارمنستان سفر مي‌كند. به گزارش گروه سياست خارجي ايرنا، دريابان علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در چارچوب سفرهاي برنامه‌ريزي‌شده به كشورهاي منطقه قفقاز، امروز پنجشنبه به دعوت رسمي آرمن گريگوريان دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان به جمهوري ارمنستان مي‌رود. شمخاني در اين سفر علاوه بر ديدار و گفت‌وگو با همتاي ارمنستاني خود با نيكول پاشينيان نخست‌وزير ارمنستان نيز ديدار و پيرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو خواهد كرد. دريابان شمخاني پس از ارمنستان به برخي كشورهاي ديگر در منطقه قفقاز نيز سفر خواهد كرد.


تصويب طرح تبادل زنداني با ايران دركميسيون روابط خارجي پارلمان بلژيك
رسانه‌هاي محلي گزارش كردند كه لايحه تبادل زنداني ميان ايران و بلژيك در كميسيون روابط خارجي پارلمان بلژيك به تصويب درآمد و قرار است امروز در پارلمان بلژيك به راي گذاشته شود. روزنامه استاندارد گزارش كرد، كميته روابط خارجي پارلمان بلژيك لايحه‌اي را كه امكان تبادل زنداني ميان دو كشور بلژيك و ايران را فراهم مي‌آورد به تصويب درآورد. اكثريت اعضاي اين كميته به نفع اين لايحه راي دادند. اين لايحه در حالي به تصويب درآمده است كه گروه‌هاي مخالف و حتي نمايندگان كنگره امريكا تمامي تلاش خود را به كار گرفتند تا با مداخله در روند پيشبرد اين طرح انسان‌دوستانه اخلال ايجاد كنند. صبح ديروز اخباري منتشر شد مبني بر اينكه 13 نماينده دموكرات و جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان امريكا در نامه‌اي از پارلمان بلژيك درخواست كردند كه طرح تبادل زنداني با ايران را به تصويب درنياورد. وبگاه «بروكسل تايمز» در اين خصوص گزارش كرد، پيش‌نويس قانون تبادل زندانيان بين بلژيك و ايران با هدف آزادي يكي ديگر از كارمندان غير دولتي بلژيكي كه در ايران بازداشت است، تهيه شده است. پيش از اين، «كاظم غريب‌آبادي»، معاون امور بين‌الملل قوه قضاييه و دبير ستاد حقوق بشر در خصوص بي‌گناهي «اسدالله اسدي» ديپلمات ايراني تصريح كرده بود: «ايشان از مصونيت ديپلماتيك برخوردار است؛ بازداشت ايشان در آلمان و نگهداري ۱۰۱ روزه‌اش در وضعيت نامناسب مغاير با حقوق بين‌الملل، حقوق بشر و كنوانسيون ۱۹۶۳ وين ناظر بر روابط كنسولي بود.» وي سپس در ادامه افزود: «انتقال آقاي اسدي به بلژيك و حكمي كه عليه وي در اين كشور صادر شد، نيز چنين شرايطي داشت و ما آن دادگاه را دادگاهي كاملا غيرقانوني و ناعادلانه در اين زمينه مي‌دانيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون