• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5251 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۶ تير

خبر

كرزاي: نشست كابل، همايش داخلي طالبان بود نه لويي‌جرگه

حامد كرزاي رييس‌جمهوري پيشين افغانستان، نشست اخير «علماي ديني» طالبان با عنوان «نشست بزرگ علماي افغانستان» را نشست داخلي طالبان توصيف كرده و گفت كه شركت‌كنندگان اين نشست، بيشتر اعضا و مقامات طالبان بوده‌اند. به گزارش ايسنا، حامد كرزاي، رييس‌جمهوري سابق افغانستان در گفت‌وگو با العربيه گفت: اين اقدام بيشتر يك نشست و گردهم‌آيي بين اعضاي طالبان افغانستان بود. كرزاي همچنين نگراني خود را بابت مسدود شدن دارايي‌هاي بانك مركزي افغانستان ابراز داشت و افزود: خروج اشرف غني، رييس‌جمهوري پيشين افغانستان از كشور باعث فروپاشي دولت شد. ارتش از بين رفت، پليس نابود شد و نهادها فروپاشيدند. با اين حال، اين مساله همچنين باعث شد تا ديگر كشورها و دولت‌ها فرصت همكاري با ما را پيدا كنند آن‌هم به همان روشي كه خودشان دوست دارند. وي گفت كه او و عبدالله عبدالله در نامه‌اي به طالبان خواستار برگزاري لويه جرگه شده‌ بودند، لويه جرگه‌اي‌ كه در آن نمايندگان تمام مردم افغانستان شامل مرد و زن حضور داشته‌ باشند. به گفته او، در جرگه‌ها معمولا تصميمات مهم از جمله درباره‌ به ‌رسميت ‌شناختن حكومت و تغييرات در قانون اساسي گرفته مي‌شود. اين در حالي‌ است كه نشست علماي طالبان روز پنجشنبه براي سه روز برگزار شد و در نهايت با صدور قطعنامه‌اي‌ ۱۱ ماده‌اي و تجديد «بيعت» با ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان پايان يافت. حامد كرزاي همچنين گفته است، تا زماني كه مردم افغانستان حكومت طالبان را مي‌پذيرند، نياز به تقسيم قدرت يا حكومت مشاركتي نيست. كرزاي بازگشت دختران به مدرسه را يكي از راه‌هاي پذيرش حكومت طالبان از سوي مردم عنوان كرده و افزوده كه بايد درهاي مدارس به روي دختران هرچه زودتر باز شود و افغانستان جايي نباشد كه مردم از آن فرار كنند. او گفته است: «طالبان بايد اين احساس را به وجود آورند كه افغانستان متعلق به همه مردم‌ است و حكومت نماينده همه مردم افغانستان است و در مسيري حركت كند كه خواسته‌هاي مردم برآورده شود.» كرزاي در ادامه گفته است كه حكومت طالبان بايد سياست‌هايي در جهت خودكفايي و پيشرفت اقتصادي افغانستان در پيش‌ بگيرد تا حس وحدت ميان مردم به وجود آيد. به گفته كرزاي زنان در همه جوامع اسلامي آموزش مي‌بينند و اين حق اسلامي زنان است و افغانستان نمي‌تواند استثنا باشد. به گفته او هيچ حكومتي بدون حضور زنان نمي‌تواند سبب پيشرفت كشور شود. كرزاي كه از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ رييس‌جمهوري افغانستان بود همچنين اين مساله را عنوان داشت كه تمايلي ندارد بار ديگر رهبري اين كشور را به دست بگيرد. وي ادامه داد: من ۱۴ سال كارم را به عنوان رييس‌جمهوري افغانستان انجام دادم و همان‌طوركه قانون اساسي افغانستان مي‌گويد، من از طريق انتخابات قدرت را به رييس‌جمهوري بعدي منتقل كردم. من براي يك‌بار ديگر نمي‌خواهم به قدرت برسم.


پليس هلند به كشاورزان معترض تيراندازي كرد
نيروهاي امنيتي هلند به سمت كشاورزان معترض به اصلاحات جديد تيراندازي كرد و با استقرار خودروهاي نظامي، تلاش كرد تا تراكتورهاي آنها را از خيابان‌ها خارج كند. ويديويي روز چهارشنبه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است كه نيروهاي پليس هلند را در حال تيراندازي به سمت كشاورزان معترض به اصلاحات زيست‌ محيطي نشان مي‌دهد. شبكه روسي «راشاتودي» در اين خصوص گزارش كرد، نيروهاي پليس در هلند با سلاح‌هاي خود به سمت كشاورزان معترض به اصلاحات جديد زيست‌‌محيطي تيراندازي كردند و خودروهاي نظامي را براي از صحنه خارج كردن تراكتورهايي كه كشاورزان در اقدامي اعتراضي در خيابان‌ها پارك كرده بودند، مستقر كردند. طبق اين گزارش، تصاويري كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است، سوراخ‌هايي را روي وسايل نقليه كشاورزان نشان مي‌دهد كه ناشي از شليك گلوله نيروهاي امنيتي هلند است. نيروهاي امنيتي محلي در توجيه اين امر با تاكيد بر اينكه هيچ‌كس در اين تيراندازي‌ها زخمي نشده است، در بيانيه‌اي اعلام كرد: «وضعيت تهديدآميزي به وجود آمده است. شليك هشدار انجام گرفته است و گلوله‌هايي به صورت هدفمند شليك شده است.»


انتقال نفت قزاقستان به اروپا متوقف مي‌شود؟

خبرگزاري اسپوتنيك گزارش داد، دادگاهي در روسيه امروز حكم تعليق 30 روزه فعاليت كنسرسيوم خط لوله خزر (CPC) را صادر كرد؛ اين خط لوله، نفت را از قزاقستان از طريق يكي از بزرگ‌ترين خطوط لوله جهان به درياي سياه مي‌رساند. مسائل فني شناسايي‌شده توسط ناظر حمايت از مصرف‌كنندگان روسيه (Rospotrebnadzor) دليل اين توقف عنوان شده است. اما خبرگزاري رويترز در اين رابطه نوشت، اپراتور CPCاعلام كرده است كه حكم تعليق فعاليت مربوط به كاغذبازي در مورد نشت نفت است كه كنسرسيوم بايد آن را رعايت مي‌كرد. اين شركت همچنين اعلام كرد، درخواست تجديدنظر به دادگاه شهر نووروسيسك روسيه ارايه داده و از اين دادگاه خواسته است تا اجراي حكم را براي جلوگيري از عواقب غيرقابل بازگشت براي تجهيزات خط لوله به تعويق بيندازد. CPC، يك درصد نفت جهان را انتقال مي‌دهد. شركت‌هاي شورون و ايكسون امريكا فعال در اين خط لوله مجبور به تبعيت از اين حكم هستند. دو منبع آگاه آشنا به فعاليت اين پايانه به رويترز گفتند، صادرات نفت از پايانه CPC در درياي سياه تا صبح روز چهارشنبه ادامه دارد. سه منبع صنعتي ديگر گفتند، عرضه نفت از ميادين به خط لوله CPC از صبح چهارشنبه بدون وقفه ادامه داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون