• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5251 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۶ تير

خبرخوان

درگذشت دبيركل اوپك
محمد سانوسي باركيندو، دبيركل اوپك در سن ۶۳سالگي به‌طور ناگهاني درگذشت. ‌محمد سانوسي باركيندو ۶۳ ساله كه روز دوشنبه با محمدو بوهاري، رييس‌جمهور نيجريه ديدار كرده بود و سپس در كنفرانس نفت و گاز نيجريه (NOG) سخنراني كرد، حدود ساعت ۱۱ شب سه‌شنبه در گذشت. ملام مله كياري، مديرعامل شركت نفت ملي نيجريه NNPC صبح چهارشنبه در توييتي مرگ ناگهاني او را تاييد كرد. كياري نوشت: ما دكتر محترم محمد سانوسي باركيندو را از دست داديم. او حدود ساعت ۱۱ شب ديروز ۵ جولاي ۲۰۲۲ درگذشت. مطمئنا ضايعه بزرگي براي خانواده او، NNPC، كشور ما نيجريه، اوپك و جامعه جهاني انرژي است. جزييات تدفين وي به زودي اعلام خواهد شد.


خودكفايي  برنج  با  كاهش  سرانه مصرف آن!
قيمت برنج همچنان روند صعودي را طي مي‌كند. اين افزايش قيمت هم در برند‌هاي ايراني قابل مشاهده است و هم در برند‌هاي خارجي. اين در حالي است در بهمن ۱۴۰۰ زماني كه نرخ اين محصول به مرز ۹۵ هزار تومان رسيد؛ دولت ابتدا آن را تكذيب كرد و سپس با قيمت‌گذاري دستوري و تعيين نرخ ۶۵ هزار تومان از كنترل بازار خبر داد. اما حالا برنج مرغوب ايراني در مرز ركوردشكني و رسيدن به قيمت ۱۵۰هزار تومان قرار دارد. روند صعودي نرخ برنج در حالي ادامه دارد كه اولويت وزارت كشاورزي از زماني كه دولت سيزدهم روي كار آمد، خودكفايي در عرصه برنج است. اما نه‌تنها تاكنون خودكفايي رخ نداده است، بلكه برنج در حال حذف شدن از سفره خانوار است. حتي برخي از فعالان بازار از استفاده نان به جاي برنج به دليل گراني برنج خبر مي‌دهند. شايد دولت قصد دارد به جاي رساندن ميزان توليد به سرانه مصرف، سرانه را كاهش دهد و بدين روش خودكفايي رخ دهد. در اين بين بسياري از مسوولان علت گراني برنج را به جنگ روسيه و اوكراين نسبت مي‌دهند. در گذشته نيز تحريم‌ها را عامل اصلي گراني برنج اعلام مي‌كردند. هرچند جنگ روسيه و اوكراين و نيز تحريم‌ها روي بازار كالاي خارجي، اثر مستقيم دارد اما واضح است كه حتي اگر اين جنگ هم اتفاق نمي‌افتاد، به احتمال زياد قيمت‌ها در بازار برنج ايران تفاوت چنداني نمي‌كرد.


چالش فاضلاب و زباله در شاليزارها
حسن محمدياري، نماينده مجلس اظهار داشت: نتوانستيم حوزه پسماند در استان گيلان را سر و سامان دهيم و گاهي شيرابه‌هايي كه از زباله‌ها سرازير مي‌شود در سطح اراضي رهاست كه اين موضوع موجب نگراني مردم شده است. وي درباره آبياري برخي شاليزارها با فاضلاب اظهار داشت: امسال در شروع فصل كشاورزي با كمبود آب مواجه نبوديم و مزارع پرآب بود، در بخش‌هايي نياز به حفر يا تجهيز چاه‌هاي موجود بود براي اينكه بتوانيم به تامين آب كشاورزان استان گيلان كمك كنيم كه اين كار انجام شد‌. سردهنه‌ها كه بخش اعظم آب بخش كشاورزي را تامين مي‌كنند ابتداي سال و قبل از فصل كشاورزي ترميم و آماده بهره‌برداري شد، اما ممكن است برخي مزارع كشت برنج با فاضلاب تصفيه نشده آبياري شوند كه ناشي از اين است. ما نتوانسته‌ايم حوزه پسماند را در استان گيلان سرو سامان دهيم و گاهي شيرابه‌هايي كه از زباله‌ها سرازير مي‌شود در سطح اراضي رها است و اين موضوع دغدغه و نگراني مردم را زياد كرده است.


مردم  مجبورند  براي  خريد لوازم خانگي  وام  بگيرند

اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي اظهار داشت: مردم ديگر نمي‌توانند لوازم خانگي بخرند و مجبورند براي خريد لوازم زندگي مورد نيازشان از بانك وام بگيرند. بانك به جاي اينكه سرمايه‌هاي مردم را صرف توليد و توسعه صنايع كند به مردم وام‌هاي كوچك با بهره‌هاي بالا مي‌دهد و قسطي‌فروشي را باب مي‌كند. به گفته وي اكثريت كسبه و توزيع‌كنندگان امكان عرضه همه اقلام لوازم خانگي را به‌طور يكجا ندارند چون مغازه‌ها معمولا ۲۰ تا ۵۰ متري است و قاعدتا امكان عرضه همه اقلام لوازم خانگي را ندارند، اگر فروشگاهي چنين محدوديتي براي مشتري‌ها قائل مي‌شود قطعا توليد‌كننده است و با اين اقدام در پي منفعت‌طلبي هستند. فروشگاه‌هاي بزرگ كه در دست توليد‌كننده‌هاي بزرگ هستند به دو صورت فروش دارند نقد يا اقساط كه تكليفش مشخص است اما اگر مشتري با كارت خريد به فروشگاهي خاص مراجعه مي‌كند فقط مي‌تواند  از آن  فروشگاه  خريد كند  ولاغير. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون