• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5251 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۶ تير

گفت‌وگوي «اعتماد» با برخي مالباختگان «يونيك فاينانس» كه هيچ مشخصاتي از مالكان و آدرس شركت در اينترنت ثبت نشده است

كلاهبرداري از ۴۰ هزار نفر در ايران

به گفته مالباختگان شهرستان اميديه دو نفر از ليدرهاي اين شركت به قيد وثيقه آزاد هستند

بهاره شبانكارئيان

وعده كسب درآمد و سود بيشتر آن هم به دلار باعث شد از ۴۰ هزار نفر در ايران كلاهبرداري شود. عاملان اين كلاهبرداري تحت عنوان شركت هرمي يونيك فاينانس در ايران فعاليت كردند و برخي افراد با اعتماد به آنها اموال‌شان را از دست دادند. 

«توضيح «اعتماد» در خصوص شركت هرمي يونيك فاينانس: سال‌ها پيش ورشكست شد به همين دليل با استفاده از ابزارهاي تكنولوژي شروع به شبكه‌سازي و راهي جديد براي كلاهبرداري كرد. در همين راستا رمزارز خود را با عنوان UNQT معرفي كرد. يونيك فاينانس يك شركت سرمايه‌گذاري و مديريت مالي است كه به دنبال استفاده از شبكه‌هاي كارگزاري و معاملات جهاني است. اين شركت در كارگزاري وب‌سايت خود از سهام‌هاي منتخب شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي نام برده است. يونيك فاينانس ادعا مي‌كرد كه شركتي فعال در زمينه بورس بين‌المللي است كه در سوييس مستقر است و با كمك ابزارهاي تحليلي مي‌تواند سود تضميني ۳ درصدي را براي سرمايه‌گذاران خود تضمين كند. در وب‌سايت يونيك فاينانس هيچ رد و اثري از مالكان اين شركت و آدرس آن در اينترنت ثبت نشده است. سازمان نظارت بر بانكداري و بازار مالي كشور سوييس اسم يونيك فاينانس را در ليست هشدار خود قرار داده بود.»
شبكه خبر در خصوص كلاهبرداران اين شركت در ايران اعلام كرده بود: «از 40 هزار نفر در ايران توسط ليدرهاي مربوط به شركت يونيك فاينانس كلاهبرداري شده است. اين شركت در فاصله سال‌هاي 95 تا 97 در ايران فعاليت داشته و فردي به نام «فرزين» موسس اصلي اين شبكه هرمي است كه در حال حاضر متواري است. او در سال‌هاي 95 تا 97 از كشور امارات اين مجموعه جعلي را مديريت و براي آن تبليغات مي‌كرده است. يونيك فاينانس با جعل اطلاعات بورسي برخي شركت‌هاي مشهور امريكايي در سايت اصلي با دريافت 1000 دلار عضوگيري مي‌كرده و اين وعده را به مشتريان خود مي‌داده كه اگر 5 نفر جديد را وارد كنند 5000 دلار سود خواهند كرد. «نيما» هم يكي ديگر از سرشبكه‌هاي اصلي اين شركت هرمي است كه او هم در خارج از كشور از طريق شبكه‌هاي مجازي با برگزاري برنامه‌هاي آموزشي زنده براي اعضا و ليدرهاي اصلي در ايران فعاليت مي‌كرده. نمايش خودروهاي لوكس و ويلاهاي مجلل يكي از شگردهاي اين شركت هرمي براي جذب مشتري بوده است. با شكايت مالباختگان در 19 استان كشور بيش از 150 نفر از سرشبكه‌ها و سركرده‎هاي اصلي شركت هرمي يونيك فاينانس شناسايي و با هماهنگي مرجع قضايي دستگير شدند.»
پليس فتا خوزستان نيز با اطلاع از موضوع كلاهبرداري تحت عنوان سرمايه‌گذاري در ارز ديجيتال هشدار داده و اعلام كرده بود: «مجرمان با راه‌اندازي حساب كيف پول براي قربانيان و سرمايه‌گذاري در ارز ديجيتال رمز آنها را در اختيار گرفته و كيف پول آنها را خالي و اقدام به كلاهبرداري مي‌كنند.»
حدود دو سال پيش در شهرستان اميديه خوزستان از برخي افراد توسط دو نفر از ليدرهاي مربوط به شركت يونيك فاينانس كلاهبرداري شد. مالباختگان اين شهرستان شكايتي را تحت عنوان كلاهبرداري و تحصيل مال نامشروع عليه اين دو ليدر در دادسرا ثبت كردند. به گفته برخي مالباختگان آنها از سوي دادسرا با اعلام قرار نهايي منع تعقيب روبه‌رو شدند و اين دو ليدر نيز پس از احضار در دادسرا به دلايلي نامشخص آزاد شدند. يكي از اين ليدرها خانمي به نام «بهار» است كه حدود 35 سال دارد و در اداره آموزش و پرورش شهرستان اميديه فعاليت مي‌كند و ديگري نيز «اميد» مرد جواني است كه در همين شهرستان يك مغازه دارد.
«اميد» در پاسخ به سوال «اعتماد» در خصوص اينكه برخي افراد شما را يكي از ليدرهاي مربوط به شركت يونيك فاينانس مي‌دانند و ادعا مي‌كنند كه شما از آنها كلاهبرداري كرديد و بر همين اساس از شما و يكي ديگر از ليدرهاي اين شهرستان تحت عنوان كلاهبرداري و تحصيل مال نامشروع شكايتي ثبت كردند، موضوع شكايت چيست و شما اموال اين مالباختگان را چه كرديد، مي‌گويد: «خب بله من در همين راستا چند شاكي داشتم براي همين وكيل گرفتم و در آخر هم راي به نفع من صادر شد. دو، سه سال پيش از طريق پسرخاله‌ام در اين شركت ثبت‌نام كردم و وقتي متوجه سوددهي زياد آن شدم، طلاهاي همسرم را هم فروختم تا به سرمايه‌ام اضافه كنم. بعد هم روش ثبت‌نام در سايت مربوط به اين شركت را ياد گرفتم. برخي افراد هم وقتي موضوع سوددهي از طريق سرمايه‌گذاري در اين شركت را متوجه شدند به مغازه‌ام آمدند و كارت كشيدند. من هم با پول آنها ارز خريدم و آنها را در سايت مربوط به اين شركت ثبت‌نام كردم. مثل همه سرمايه‌گذاري‌ها برخي افراد سود كردند و برخي ديگر نه. آنهايي كه سود نكردند از من شاكي شدند و گفتند ما در مغازه شما كارت كشيديم. پول اين افراد به حساب شخصي من واريز نشده و براي آنها ارز ديجيتالي خريدم و ثبت نام‌شان كردم. من هيچ كاره بودم و باقي مسائل به خود اين شركت ارتباط دارد. خود من يازده سهم در اين شركت دارم و نزديك 300 ميليون تومان به خاطر سرمايه‌گذاري در اين شركت از دست دادم. مشخص هم نيست عاملان اصلي كجا هستند. يكي مي‌گويد امريكا زندگي مي‌كند، يكي ديگر مي‌گويد دوبي. افرادي هم كه به من مراجعه كردند نه به زور بوده نه اجبار.»
اما اظهارات اين مرد كه از ليدرهاي مربوط به شركت يونيك فاينانس در اين شهرستان است با صحبت‌هاي مالباختگان در تناقض به سر مي‌برد و اين در حالي است كه برخي از اين مالباختگان در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويند: «اولين فعاليت‌ها و تبليغات براي سرمايه‌گذاري در شركت يونيك فاينانس در اين شهرستان توسط «اميد» و يك خانم جوان صورت گرفته است و اين دو نفر براي تبليغات به محل كار برخي از اين مالباختگان رجوع مي‌كردند.»

18 ميليارد تومان واريزي در عرض يك‌سال 
«حسن.ت» يكي از اين مالباختگان است. او حدود يك ميليارد تومان از سرمايه‌اش را از طريق خانمي كه يكي از ليدرهاي اين شركت بوده، از دست داده است. اولين طرح شكايت عليه اين دو ليدر در شهرستان اميديه توسط او در دادسرا ثبت شد. اين مالباخته مي‌گويد: «سال 99 خانمي كه در اداره آموزش و پرورش مشغول به كار بود به محل كارم مراجعه كرد و حدود يك ساعت براي من در خصوص سرمايه‌گذاري در شركت يونيك فاينانس صحبت كرد و بعد هم مرا به دفترش دعوت كرد تا توضيحات بيشتري برايم ارايه بدهد. اين خانم به من گفت تضمين اين كار با خودم است و بابت هر 1000 دلاري كه در اين شركت سرمايه‌گذاري كنيد 60 دلار ماهيانه سود به حسابت واريز مي‌شود. بعد هم گفت كه اين شركت بيمه دارد و چون خودش جزو ليدرهاي اين شركت است با افرادي كه اين شركت را در خارج از كشور اداره مي‌كنند در ارتباط است. به من گفت كه پس از 4 ماه برگه سهام شما از شركت اپل صادر مي‌شود. تا اينكه شش ماه از وعده‌اي كه بابت دريافت برگه سهام به من داده بود، گذشت و من وقتي ديدم هيچ خبري از اين مدارك نيست و در اين چند ماه مبلغي كه از سود سرمايه‌ام بايد واريز مي‌شد نه تنها از حساب شركت واريز نشده، بلكه از حساب شخصي اين خانم به حسابم واريز شده شك كردم و همان زمان از اين خانم شكايت كردم. سودي كه قرار بود هر ماه به حسابم واريز شود فقط يك ماه از آن واريز شد.»
اين مالباخته در ادامه مي‌گويد: «تمام ويس‌هاي اين خانم به اضافه ويديوهاي شخصي به نام «نيما» كه خارج از كشور بود را مي‌توانم براي‌تان ارسال كنم. من از طريق بازپرس شكايت كردم و دادستان هم براي اين خانم كيفرخواست صادر كرد، اما الان كه به تعداد شاكيان اضافه شده پرونده‌ها را رد مي‌كنند و مي‌گويند تعداد شاكيان زياد شده است. چهار روز ديگر جلسه دادگاه دارم. نمي‌دانم در پرونده من هم براي اين خانم قرار منع تعقيب صادر مي‌كنند يا نه، اما در جلسه قبلي دادگاه قاضي گفت كه اين خانم هم يك كاربر بوده و كاره‌اي نيست. در حالي كه وقتي پيگيري كرديم، مشخص شد مبالغي را كه افراد به حساب اين خانم واريز كردند او هم به حساب برادر، خواهر و افرادي كه در زيرمجموعه‌اش بودند، واريز كرده است. مورد ديگر اين است كه دادگاه نامه‌اي براي پرينت حساب اين خانم صادر كرد كه باز مشخص شد اين خانم در عرض يك‌سال 18 ميليارد تومان به حسابش واريز شده است. ببخشيد يك معلم مگر چقدر مي‌تواند دريافتي حقوقش باشد؟»
 «دانيال.پ» يكي ديگر از مالباختگان است كه حدود 180 ميليون تومان به دليل اعتماد به همين خانم كه يكي از ليدرهاي اين شركت است از دست داده. او مي‌گويد: «به واسطه يكي از دوستانم با اين خانم آشنا شدم. وقتي هم به دفترش رفتم در خصوص سرمايه‌گذاري در اين شركت برايم توضيح داد و گفت هر قدر قيمت دلار بالا برود سود من هم بيشتر خواهد شد. بعد 180 ميليون تومان به او دادم تا ماهيانه سودش را كه حدود 10 ميليون تومان مي‌شد برايم واريز كند. بعد از مدتي متوجه شدم سودي در كار نيست و اين خانم پول مرا به عنوان سود به افراد ديگر اين مجموعه مي‌دهد به دفترش مراجعه كردم تا پولم را از او بگيرم كه به من گفت پولي وجود ندارد و سرمايه شما اصلا داخل كشور نيست. بعد هم از او به عنوان كلاهبردار شكايت كردم ولي متاسفانه توجهي به پرونده‌هاي ما در اين خصوص نمي‌شود و هر فردي هم كه از اين خانم و آقا كه از ليدرهاي اين شركت بودند، شكايت مي‌كند در پرونده‌اش از سوي دادگاه با قرار منع تعقيب مواجه مي‌شود. در صورتي كه از طريق شبكه خبر، پليس و وزارت اطلاعات عنوان شده كه اين افراد از طريق اين شركت كلاهبرداري مي‌كنند و از مردم خواسته شد كه اگر شخصي اين ليدرها را مي‌شناسد، معرفي كند اما همان‌طور كه گفتم رسيدگي نمي‌شود. شايد باور نكنيد مبلغي كه به اين خانم دادم كل‌ دار و ندارم بود كه در اين چند سال جمع كرده بودم. شنيدم اين خانم از يكي، دو شهرستان ديگر نيز با همين روش كلاهبرداري كرده ولي چون مالباخته‌هاي ديگر شنيدند كه شكايت‌ها به جايي نمي‌رسد آنها هم پيگيري نمي‌كنند. يك‌سال پيش كه من و چند نفر ديگر شكايت كرديم دادستان دو ماه حكم تعليق براي اين خانم صادر كرد. يك وثيقه 700 ميليون توماني از اين خانم گرفتند و او در حال حاضر در همان اداره آموزش و پرورش مشغول به كار است.»

ليدرها با قيد وثيقه آزاد هستند
«ايرج.ر» يكي ديگر از مالباختگان است. او در خصوص 200 ميليون توماني كه از اين طريق از دست داده مي‌گويد: «من در بازار اميديه مغازه پوشاك دارم. آقايي به نام «اميد» دو سال پيش به مغازه‌ام آمد و گفت كه نماينده و صراف شركت يونيك فاينانس است و يكسري مدارك هم به من نشان و توضيح داد كه در ازاي هر 1000 دلاري كه در اين شركت سرمايه‌گذاري كنيد ماهي 55 تا 60 دلار از طريق اكانتي كه براي‌تان ساخته مي‌شود، مي‌توانيد دريافت كنيد. رفت و آمد اين آقا هم براي اين تبليغات يكي، دو بار نبود و شايد به جرات بگويم بالاي 20 بار به مغازه من آمد و بالاخره با هر ترفندي بود مرا جذب كرد. قرار بود بابت اين 200 ميليون توماني كه گذاشتم ماهي 12 ميليون تومان به حسابم واريز شود كه من فقط يك ماه 12 ميليون تومان دريافت كردم و ديگر پولي به حسابم واريز نشد. تمام اين مبالغي كه به ما گفته بودند فقط يك رقم و عدد بود كه در همان اكانت گذاشته مي‌شد و ما ديگر دسترسي به آن نداشتيم. اولين فعاليت‌ها و تبليغات براي سرمايه‌گذاري در شركت يونيك فاينانس در اين شهرستان توسط «اميد» و يك خانم جوان صورت گرفته است. در حال حاضر هر دو اين ليدرها با قيد وثيقه آزاد هستند.»
او درباره روند شكايتش در خصوص اين نوع كلاهبرداري مي‌گويد: «شكايت‌ها در اين باره پذيرفته نمي‌شود. دادگاه فقط براي دو نفر از اين مالباختگان كه بالاي يك ميليارد تومان سرمايه از دست دادند، كيفرخواست صادر كرد. كارشناسي هم كه در جلسه دادگاه حضور داشت اين دو نفر را بازخواست كرد و گفت كه اين كار شما كلاهبرداري بوده است، اما پس از يك هفته راي اين كارشناس عوض شد. خود شبكه خبر هم در خصوص نحوه كلاهبرداري اين شركت و ليدرهاي آن اطلاع‌رساني كرده بود.»
يكي ديگر از اين مالباختگان سرهنگ بازنشسته‌اي است كه 70 ميليون تومان بابت سرمايه‌گذاري در اين شركت از دست داده است. او مي‌گويد: «دستگاه كارتخوان در مغازه آقاي «اميد» بود ما هم به حساب او مبلغي را واريز كرديم. پس تكليف اين پول‌هايي كه به حساب ايشان واريز شد چه مي‌شود؟ 70 ميليون تومان وام گرفتم كه بتوانم براي سرمايه‌گذاري در اين شركت به اين آقا بدهم كه هنوز هم در حال پرداخت قسط آن هستم. از زماني كه اين هفتاد ميليون تومان را به كارت اين آقا واريز كردم يكي، دو ماه سود آن را گرفتم. تكليف كل پول ما هنوز مشخص نشده است.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون