• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5253 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۱ تير

خبر

سخنگوي سازمان انرژي اتمي: 

راه‌اندازي IR6 جديد نيست 

بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي در رابطه با خبر منتشرشده درباره برداشت اورانيوم ۲۰ درصد گفت: در راستاي قانون مجلس، سازمان تكاليفي دارد و براي رسيدن ظرفيت ۱۹۰ هزار سو در بازه‌هاي زماني بايد تعدادي ماشين به راه مي‌انداختيم. راه‌اندازي تعداد زيادي ماشين در همين راستاست و بنابراين در تكليف كوتاه‌مدت بايد اين تعداد ماشين را راه‌اندازي مي‌كرديم. اين مساله جديد نيست و در زمينه ماشين‌هاي آي‌آر۶ نيز از مدت‌ها قبل به آژانس اطلاع‌رساني كرده بوديم.
به گفته معاون سازمان انرژي اتمي، اطلاعات اوليه كلي ارايه مي‌شود و سپس در پرسشنامه تكميلي، آژانس مي‌تواند در ميان اعضا اطلاع‌رساني محدود نمايد و براي اطلاع‌رساني رسانه‌اي منتشر نمي‌شود. البته بر اساس تجربه‌هاي قبل، اين اطلاعات به سرعت در سطح بين‌الملل انتشار مي‌يابد؛ البته نه بدين شكل كه بگويند سه آبشار آي‌آر۶ راه‌اندازي شد؛ بلكه اين رسانه‌ها هر يك از آبشارها را به صورت جداگانه اطلاع‌رساني كرده و براي هر يك گزارشي از سوي آژانس و رسانه‌هاي غربي منتشر مي‌شود.
كمالوندي افزود: غربي‌ها با سوءاستفاده، يك مقوله را در چندين مرحله اطلاع‌رساني مي‌كنند كه شامل مراحل نصب و راه‌اندازي و برداشت مي‌شود ولي در اصل، همه اين فرآيندها بايد در يك خبر جاي گيرد كه غرب با شيطنت رسانه‌اي روندي سوءاستفاده‌گرايانه را پي گرفته است.
وي با بيان اينكه ماشين پيشرفته آي‌آر۶ در فردو راه‌اندازي شده است و اورانيوم ۵ درصد به آن تزريق شده و محصول ۲۰درصد برداشت مي‌شود، اظهار داشت: بر اساس برجام هر يك از ماشين‌ها مي‌توانند در دوره زماني خاص وارد مدار شوند ولي با توجه به عدم تكليف‌محوري طرف مقابل - بر اساس پاراگراف‌هاي ۲۶ و ۳۶ توافق- ايران اين حق را دارد كه به صورت جزيي يا كلي تعهدات خود را براي مدتي تعليق نمايد و ايران بر همين اساس چنين كاري را انجام داده است.
به گفته سخنگوي سازمان انرژي اتمي، هرگاه طرف مقابل به تعهدات باز گشته و همه را اجرايي كنند، ايران نيز بلافاصله همه تعهدات خود را دقيقا انجام خواهد داد.
كمالوندي در زمينه روند همكاري‌هاي ايران با آژانس تصريح كرد: يك مرحله پادماني، ديگري پروتكلي و نظارت ديگر نيز بر اساس برجام است. مثل نظارت بر معدن كه مرحله قبل از رسيدن به كيك زرد است.
وي تعليق نظارت‌هاي فراپادماني نظير استفاده از دوربين‌ها را متذكر شد و خاطرنشان كرد: از اين سه مرحله نظارت، دو رقم را انجام نمي‌دهيم كه شامل نظارت‌هاي برجامي يا پروتكلي است و تنها نظارت آژانس بر مواد اجرايي مي‌گردد.


اميرعبداللهيان به ايتاليا رفت 

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران صبح روز دوشنبه ۲۰ تير ماه در راس هياتي به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ايتاليا و واتيكان تهران را به مقصد رم ترك كرد. وي در اين سفر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌اي به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت. به گزارش خبرگزاري فارس، اميرعبداللهيان در گفت‌وگويي پيش از اين سفر اعلام كرد: «سفر به ايتاليا براساس دعوت وزير خارجه اين كشور انجام مي‌شود. تاكنون دو بار در نيويورك و مونيخ باهم گفت‌وگو و رايزني داشتيم. پيگيري مناسبات دوجانبه به خصوص در حوزه‌هاي همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي و بازرگاني از اهداف اصلي اين سفر است. برنامه‌هاي متنوعي براي پيگيري اين اهداف در دستوركار قرار گرفته است. در ادامه ملاقات‌ها و رايزني‌‌ها با مقامات ايتاليا كه برنامه‌ها در سطح سياسي، اقتصادي و پارلماني تنظيم شده است، با نخست‌وزير و وزير خارجه واتيكان هم ديدار و گفت‌وگو خواهم داشت.» اين نخستين سفر اميرعبداللهيان به ايتاليا پس از تصدي اين سمت است.


رواديد سفر ايرانيان به قزاقستان لغو شد
روابط عمومي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه‌اي، از لغو رواديد سفر ايرانيان به قزاقستان خبر داد. براساس اين اطلاعيه، در پي توافق سفر ۲۹ خردادماه «قاسم ژومارت توكايف» رييس‌جمهور قزاقستان به تهران و گفت‌وگوهاي انجام‌شده درباره لغو رواديد سفر ايرانيان به قزاقستان، دولت قزاقستان اعلام كرد از تاريخ ۱۷ تير ۱۴۰۱ اتباع ايران براي سفر به قزاقستان نيازمند رواديد نخواهند بود. بر اين اساس، ايرانيان مي‌توانند بدون رواديد وارد قلمرو قزاقستان شوند و در هر بار ورود، حداكثر به مدت ۱۴ روز در اين كشور اقامت كنند. براساس اين فرمان، ايرانيان مي‌توانند در بازه زماني ۱۸۰ روزه، مجموعا ۴۲ روز (در چند سفر ۱۴ روزه) در قزاقستان اقامت داشته باشند. روابط عمومي وزارت امور خارجه در اين اطلاعيه اضافه كرده است: پيش‌بيني مي‌شود با اين اقدام، مناسبات تجاري، اقتصادي و گردشگري دو كشور وارد مرحله جديدي شود. روابط عمومي وزارت امور خارجه در اين اطلاعيه از قابل مشاهده بودن جزييات مقررات سفر بدون رواديد به قزاقستان در سايت سفارت كشورمان در نورسلطان، در آينده نزديك خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون