• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5253 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۱ تير

تنيسور صربستاني براي هفتمين‌بار فاتح ويمبلدون شد

قدم زدن جوكو روي ماه

گروه ورزش

نواك جوكوويچ گفت هفتمين قهرماني او در ويمبلدون به عنوان يكي از احساسي‌ترين پيروزي‌هاي دوران حرفه‌اي‌اش در تاريخ ثبت خواهد شد. جوكوويچ روز يكشنبه در فينال اين رقابت‌ها نيك كيرگيوس را با حساب ۳ بر يك از پيش رو برداشت. 

جوكوويچ در ژانويه به دليل امتناع از واكسينه شدن عليه كوويد-۱۹ از استراليا به خانه فرستاده شد. با اين حال او اكنون با پيت سمپراس در كسب هفت عنوان قهرماني ويمبلدون برابري كرده و تعداد گرانداسلم‌هاي خود را به عدد ۲۱ رسانده است. يكي بيشتر از راجر فدرر و يكي كمتر از رافائل نادال. 
جوكوويچ گفت: «اين بديهي است كه من چنان احساس شادي مي‌كنم كه گويا روي ماه هستم.» او ادامه داد: «بارها گفته‌ام اين تورنمنت براي من فوق‌العاده ويژه است زيرا اولين مسابقاتي است كه در كودكي تماشا كرده‌ام و باعث شد من بازي تنيس را شروع كنم. تصادفي نيست كه اين مكان چنين ارتباطي با زندگي و حرفه من دارد. با توجه به آنچه امسال از سر گذراندم اين يك آرامش است.»
كيرگيوس كه نخستين فينال گرانداسلم خود را تجربه مي‌كرد اعتراف نمود كه از باخت در اين مسابقه «دلش به هم ريخته» اما گفت در صورت پيروزي مي‌ترسيد انگيزه خود را براي دستيابي به هدف نهايي يعني برنده شدن در بزرگ‌ترين تورنمنت تنيس از دست بدهد. او گفت: «احساس مي‌كنم اين جام امروز قابل دستيابي بود اما صادقانه بگويم احساس مي‌كنم اگر ويمبلدون را مي‌بردم فكر مي‌كنم انگيزه‌ام  براي بازگشت به مسابقات ديگر مانند تور جهاني تنيس سري ۲۵۰ كمتر مي‌شد و واقعا با مشكل مواجه مي‌شدم. من به نوعي به اوج آنچه از تنيس مي‌توان رسيد دست يافته‌ام.»
جوكوويچ گفت اخراج او از استراليا تاثير زيادي بر سلامت روان او داشته است. او گفت: «قطعا امسال مانند سال‌هاي گذشته نبوده است. اين به همان شكلي كه همه مي‌دانيم شروع شده و در چند ماه اول سال روي من تاثير گذاشته است. به‌طور كلي احساس خوبي نداشتم يعني از نظر روحي و رواني در حالت خوبي نبودم.»
جوكو افزود: «دوست داشتم بازي كنم اما وقتي به دوبي رفتم تا در اولين تورنمنت سال شركت كنم فشار زيادي روي من بود. من خودم را در زمين بازي حس نمي‌كردم. در آن لحظه متوجه شدم كه مدتي طول مي‌كشد و بايد صبور باشم. مي‌دانستم دير يا زود خودم را به وضع مطلوبي خواهم رساند كه دوست دارم، باشم.»
جوكوويچ در يك‌چهارم نهايي مسابقات تنيس آزاد فرانسه مقابل نادال شكست خورد و بدون تمرين در زمين چمن به ويمبلدون رسيد. اما توانست براي چهارمين بار متوالي و پس از اينكه كيرگيوس ست اول را گرفت از توفان عبور كند. 
شماره يك سابق جهان گفت كه آرام ماندن تحت فشار مانند زماني كه نتيجه گيم ۴۰ بر هيچ بود و در ست شماري نتيجه ۵ بر ۳، خيلي سخت است. جوكوويچ گفت، مي‌دانستم آن لحظه يكي از عناصر كليدي براي پيروزي در بازي مقابل رقيب بود. نه اينكه او توانايي‌اش را نداشته باشد اما مي‌دانستم رقيبم هرگز در فينال ويمبلدون بازي نكرده است و مي‌دانستم او نيز به نوعي فراز و نشيب‌هاي خاص خودش را در مسابقه خواهد داشت. 
جوكوويچ اظهار داشت: «تجربه من از بازي در اين موقعيت‌ها كه از گذشته به دست آمده، مي‌تواند تاثيرگذار باشد. واقعا هم همين اتفاق افتاد. رقيبم از اينكه فرصت خوبي را از دست داد بسيار از دست خودش ناراحت شد. من بازي را برنده نشدم. نيك بازي را با اشتباهات خود واگذار كرد. من فقط همان‌جا ماندم و او را به آن نقطه هدايت كردم و برنده جايزه شدم.»
كيرگيوس كه هنوز به عملكرد خود افتخار مي‌كرد گفت: «سطح من بالاست. احساس مي‌كنم شما به كارهايي كه نواك يا برخي ديگر از حريفان انجام مي‌دهند نگاه مي‌كنيد. من هم همانجا بودم. من در فينال يك گرانداسلم مقابل يكي از بهترين‌هاي تمام دوران بازي كردم و درست همانجا بودم.» جوكوويچ ممكن است به دليل عدم واكسينه شدن نتواند در اوپن امريكا بازي كند. اما او گفت در صورت امكان همچنان دوست دارد اين اتفاق بيفتد. «من واقعا دوست دارم بروم اما من واكسينه نشدم و قصد هم ندارم واكسن بزنم. بنابراين تنها خبر خوبي كه مي‌توانم داشته باشم اين است كه كارت سبز واكسن اجباري يا هرچيزي كه شما آن را براي ورود به ايالات متحده مي‌ناميد با معافيت مواجه يا حذف شود. البته من فكر مي‌كنم معافيتي در كار نخواهد بود و تنها راه اين است كه آنها قوانين را به موقع براي رسيدن به ايالات متحده بردارند.»
اگر جوكوويچ نتواند در ژانويه آينده در نيويورك يا استراليا بازي كند، جايي كه او به مدت سه سال از حضور در آنجا محروم مانده، ممكن است تا سال آينده نتواند در گرانداسلم ديگري به ميدان برود. آن زمان او ۳۶ ساله خواهد بود. جوكوويچ در اين رابطه گفت اشتياقش مثل هميشه قوي خواهد ماند. «احساس نمي‌كنم واقعا عجله‌اي براي پايان دادن به حرفه‌ام در يك سال يا دو سال يا هرچيز ديگري داشته باشم. من به آن فكر نمي‌كنم. مي‌خواهم بدنم را سالم نگه دارم زيرا واضح است كه براي ادامه دادن در اين سطح، اين سلامت به همراه ذهني سالم و با انگيزه براي رقابت با تنيسورهاي جوان لازم باشد.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون