• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5253 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۱ تير

تيرماهيانِ خنياگر

حسين ملك| 16 تيرماه 1304 زادروز حسين ملك، نوازنده شهير سنتور است. او هنرآموخته اساتيدي چون صبا و نورعلي خان برومند است كه چون ساخت ساز را هم نزد صبا آموخته بود، توانست تغييراتي اساسي در ساختمان ساز سنتور ايجاد كند و گستره نوازندگي آن را افزايش دهد. ملك كه به نقش تكنوازي در موسيقي ايراني تاكيد بسياري داشت، چندين سال در راديو و تلويزيون وقت، به عنوان سوليست هنرنمايي كرد و براي شناساندن موسيقي اصيل ايران به جهان، در بسياري از كشورهاي ديگر به نوازندگي و ارايه هنرش پرداخت.
 احمد پژمان| احمد پژمان، آهنگساز و موسيقيدان است كه در زمينه موسيقي فيلم نيز سابقه خلق اثر دارد. او ‌زاده 18 تير 1314 در شهر لار است. موسيقي را با نوازندگي ويولن شروع كرد و پس از آموزش نزد اساتيدي چون حشمت سنجري، پرويز منصوري و حسين ناصحي با دريافت بورس تحصيلي به خارج از كشور سفر كرد و در مراكز آموزشي چون آكادمي موسيقي وين اتريش و دانشگاه كلمبيا نيويورك، تحصيلات خود را در زمينه موسيقي كلاسيك و الكترونيك ادامه داد. علي رهبري، رهبر اركستر و آهنگساز آخرين قسمت از پوئم سمفونيك مادرم ايران، ساخته خود را به احمد پژمان تقديم كرده و درباره او گفته ‌است: «احمد پژمان را هنوز در ايران درك نكرده‌اند.»
 مليحه سعيدي| مليحه سعيدي متولد 17 تيرماه 1327 در تهران، يادگيري موسيقي را با ساز ويولن در هنرستان موسيقي ملي آغاز كرد و بعدها علاوه بر تدريس ساز قانون در همين هنرستان، براي مدتي مدير هنرستان موسيقي دختران شد. وي آموزش‌هاي خود را در مركز حفظ و اشاعه موسيقي ملي ادامه داد. با ابتكار مليحه سعيدي شيوه نوازندگي ده انگشتي ساز قانون در سال‌هاي اخير رونق گرفت. او كه داراي مدرك درجه يك هنري از وزارت ارشاد است، در سال 1369 كتاب «آموزش ساز قانون» را با نظر و همكاري حسين دهلوي منتشر كرده است.
 محسن افتاده| 29 تيرماه زادروز محسن افتاده، عضو اركستر سمفونيك تهران و بنيانگذار اركستر مجلسي رودكي است كه در سال 1325 در تهران متولد شد و ضمن تحصيل در هنرستان عالي موسيقي به نوازنده اول فاگوت و همكار ثابت اركستر سمفونيك تهران بدل شد. افتاده كه در طول دوره فعاليتش با بسياري از آهنگسازان برجسته ايراني همكاري داشت تاكنون چند مقاله نيز در نشريات تخصصي موسيقي به چاپ رسانيده است.
 بيژن بيژني| بيژن بيژني ‌زاده 20 تيرماه 1332 در روستاي فكچال بابل است. او كار هنر را با خوشنويسي و شاگردي نزد اساتيدي چون سيدحسن و سيدحسين ميرخاني آغاز كرد. از نوجواني به موسيقي نيز علاقه‌مند بود. بيژني خوانندگي را نزد زنده‌ياد رضوي‌سروستاني و نصرالله ناصح‌پور آموزش ديد و در تهيه آلبوم‌هايش با هنرمنداني چون ارسلان كامكار، كامبيز روشن‌روان، اسماعيل تهراني، محمد سرير و اسماعيل واثقي همكاري داشته است.
 مينا افتاده| مينا افتاده از فارغ‌التحصيلان هنرستان موسيقي ملي در رشته نوازندگي سنتور، متولد 16 تير 1333 است كه مدتي را هم در همان هنرستان به تدريس پرداخت.
 او كه شيوه اجراي رديف موسيقي ايران را نزد فرامرز پايور آموخته است، سابقه همكاري با اركسترها و گروه‌هاي مختلفي همچون اركستر صبا، اركستر بانوان و گروه شيدا را در كارنامه فعاليت خود دارد و كتاب‌هاي متعددي را هم در زمينه موسيقي منتشر كرده است. مينا افتاده داراي نشان درجه يك هنري است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون