• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5256 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۵ تير

كوين اسپيسي باز هم اخراج شد

درگذشت بازيگر دايي جان ناپلئون

گروه هنر و ادبيات

درگذشت روح‌الله مفيدي

روح‌الله مفيدي بازيگر قديمي سينما و تلويزيون كه نقش‌هاي متعدد و متنوعي را در فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني ايفا كرد، روز جمعه ۲۴ تير ماه در ۹۳ سالگي درگذشت. مرحوم روح‌الله مفيدي بيشتر نقش‌هايش را در كسوت مردان ديندار و متعبد، شخصيت‌هايي را به تصوير درآورد كه نمونه‌هاي متنوع آنها را در فيلم‌ها و سريال‌هاي قبل و پس از انقلاب شاهد بوديم؛ از حاج ابوالقاسم واعظ سريال «دايي‌جان ناپلئون» ناصر تقوايي تا دايي مذهبي سريال «خانه‌ به دوش» (مراد برقي) پرويز كاردان و كدخدايي «آينه عبرت» محسن شاه‌محمدي‌.
او لهجه يزدي‌اش را همچنان در ارايه شخصيت‌هاي مختلف حفظ مي‌كرد به شكلي كه در ايفاي نقش‌ها به او كمك مي‌كرد .اين بازيگر پشت دوربين هم از فعالان حوزه گريم و چهره‌پردازي بود. زنده‌ياد مفيدي طي چند سال اخير درگير بيماري سرطان بود و روز جمعه ۲۴ تير ماه به دليل ابتلا به سرطان و كهولت سن در منزل خود درگذشت. با توجه به اينكه متولد يزد بود، به خواسته خود اين هنرمند پيكرش روز يكشنبه ۲۶ تير ماه ساعت ۹ صبح در قطعه نام‌آوران يزد به خاك سپرده مي‌شود. روح‌الله مفيدي در سال ۱۳۰۸ در شهر يزد به دنيا آمده و در پروژه‌هاي مختلف تلويزيوني و سينمايي از جمله «گل پامچال»، «آب پريا»، «يك حبه قند»، «يك مرد، يك خرس» و... حضور داشته است.

ساخت فيلم چنگيزخان بدون بازيگر متهم
در حالي كه پس از مدت‌ها كناره‌گيري، پروژه «چنگيزخان» يكي از پروژه‌هايي بود كه كوين اسپيسي را به دنياي سينما بازمي‌گرداند، وي به دليل اتهامات جديد در بريتانيا از اين فيلم اخراج شد.به گزارش مهر و به نقل از ورايتي، كوين اسپيسي به دنبال طرح چند مورد اتهام جديد آزار جنسي -اين‌بار در بريتانيا- از فيلمي درباره چنگيزخان كنار گذاشته شد.اسپيسي قرار بود بازيگر اصلي اين فيلم باشد و در نقش يك مرد مقدس ظاهر شود. امتياز اين فيلم در جشنواره كن ارايه شده بود، اما طرح اتهامات جديد موجب اين تصميم‌گيري شده است.فيلم «۱۲۴۲: دروازه غرب» درامي تاريخي درباره مردي مقدس است كه سعي دارد يكي از لشكرهاي چنگيزخان را از هجوم به اروپا باز دارد.اكنون بيل چمبرلين، تهيه‌كننده فيلم گفته است اتهام ۴ مورد آزار جنسي به كوين اسپيسي در بريتانيا موجب شده تا وي از اين نقش كنار گذاشته شود و بررسي براي انتخاب فرد جايگزين وي شروع شده است.اسپيسي پنجشنبه با حضور در دادگاه عالي لندن در جايگاه شهود دادگاه قرار گرفت و اعلام كرد بي‌گناه است. قاضي ۶ ژوئن ۲۰۲۳ را براي بررسي موارد تعيين كرد.«دروازه‌اي به غرب» فيلمي انگليسي‌زبان به كارگرداني پيتر سوس كارگردان مجار است كه با بودجه‌اي بين ۱۰ تا ۲۵ ميليون دلار قرار است ساخته شود و فيلمبرداري آن ظرف ۲ ماه آينده از ۱۷ اكتبر شروع مي‌شود. اريك رابرتز و كريستوفر لمبرت ديگر بازيگران فيلم هستند. در خلاصه داستان فيلم آمده است: وقتي سلطنت مجارستان با حمله مغول‌ها در نبرد «موهي» فرو ريخت، تنها قلعه استرگوم به ايستادگي ادامه داد و راه آنها را براي ورود به اروپا سد كرد. باتو نوه چنگيزخان به ديوارهاي اين قلعه رسيد. اوسبيوس رهبر مدافعان قلعه در نبرد نهايي با وي، از حمايت معنوي كاردينال سزارياني (با بازي اسپيسي) برخوردار است.اسپيسي به تازگي در فيلم «پيتر پنج هشت» مقابل دوربين رفت و پس از طرح اتهامات جديد، تهيه‌كنندگان اين فيلم از وي حمايت كردند.شكايت شاكيان جديد اسپيسي مربوط به زماني است كه وي از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ مديريت هنري تئاتر «اولد ويك» لندن را برعهده داشت. ۲۰ نفر مدعي شدند كه وي در آن زمان رفتار نامناسبي با آنها داشته است.

ليلا حاتمي داور جشنواره ونيز شد
ليلا حاتمي به عنوان يكي از داوران بخش مسابقه اصلي هفتاد و نهمين جشنواره بين‌المللي ونيز انتخاب شد.
به گزارش ايسنا، هفتاد و نهمين جشنواره فيلم ونيز فهرست داوران بخش اصلي مسابقه بين‌الملل خود را اعلام كرد و ليلا حاتمي بازيگر ايراني در كنار چهره‌هاي سرشناسي فيلم‌هاي قديمي‌ترين جشنواره سينمايي جهان را داوري مي‌كند.امسال «جولين مور» بازيگر امريكايي رياست هيات داوران بخش مسابقه بين‌الملل جشواره فيلم ونيز را بر‌عهده دارد و در كنار ليلا حاتمي، «كازوئو ايشي‌گورو» نويسنده برنده نوبل ادبيات ژاپني، «ماريانو كان» (كارگردان، فيلمنامه‌نويس و تهيه‌كننده آرژانتيني)، «لئوناردو دي‌كاستانزو» (كارگردان و فيلمنامه‌نويس ايتاليايي) و «رودريگو سوروگوين» (كارگردان، فيلمنامه‌نويس و تهيه‌كننده اسپانيايي) ديگر اعضاي هيات داوران را تشكيل مي‌دهند.هيات داوران جشنواره ونيز مسووليت انتخاب شير طلايي بهترين فيلم، شير نقره‌اي (جايزه بزرگ هيات داوران)، شير نقره‌اي (بهترين كارگرداني)، جام ولپي براي بهترين بازيگر زن و بهترين بازيگر مرد، جايزه هيات داوران، جايزه بهترين فيلمنامه، جايزه «مارچلو ماستروياني» براي بهترين بازيگر نوظهور جشنواره را بر عهده دارند.ليلا حاتمي پيش از اين در سال ۲۰۱۴ يكي از داوران بخش رقابتي اصلي جشنواره فيلم كن بود و جايزه خرس نقره‌اي بهترين بازيگر جشنواره برلين (جدايي) و جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره فيلم كارلووي واري (پله آخر) را نيز در كارنامه دارد.هفتاد و نهمين جشنواره فيلم ونيز، قديمي‌ترين جشنواره سينمايي جهان، از تاريخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهريور) در ايتاليا برگزار مي‌شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون