• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5257 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۶ تير

خبر

آغاز روند انتخاب رييس‌جمهوري جديد در پارلمان سريلانكا

پارلمان سريلانكا ديروز  شنبه روند انتخاب رييس‌جمهوري جديد را درحالي آغاز كرد كه يك محموله سوخت به اين كشور رسيد. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري «رويترز» روز گذشته استعفاي «گوتابايا راجاپاكسا» رييس‌جمهوري پيشين سريلانكا كه پس از اشغال محل اقامت رسمي‌ توسط معترضان ضد دولتي به سنگاپور گريخته بود، از سوي پارلمان اين كشور پذيرفته شد. امروز بيش از ۱۰۰ پليس و نيروي امنيتي مجهز به جاده‌هاي منتهي به پارلمان اين كشور اعزام شدند و براي جلوگيري از هرگونه آشوب و ناآرامي آمادگي دارند. از سوي ديگر باوجود اينكه نشانه‌اي از ناآرامي ديده نمي‌شود، نيروهاي امنيتي كلومبو به گشت‌زني در جاده‌ها مشغولند. قرار است نمايندگان پارلمان طي يك هفته رييس‌جمهوري جديد را انتخاب كنند و تا آن زمان رانيل ويكرمسينگ، نخست‌وزير اين كشور به شكل موقت به عنوان رييس‌جمهور سوگند خورده است. باوجود اين معترضان خواستار استعفاي ويكرمسينگ هستند. ساجيت پريماداسا، نامزد مخالفان دولت است، اين درحالي است كه يكي از نمايندگان حزب حاكم به نام دولاس آلاهاپريوما، احتمال برنده شدن بيشتري دارد. اعتراضات خياباني كه به دليل بحران اقتصادي از ماه‌ها پيش در اين كشور شكل گرفت به تدريج با فروپاشي اقتصادي هفته گذشته در اين كشور به اوج رسيد و صدها هزار نفر در برابر ساختمان‌هاي دولتي در كلومبو به سرزنش خانواده رييس‌جمهوري پيشين و شخص رييس‌جمهوري به دليل تورم، كمبود اقلام اساسي و مورد نياز زندگي و فساد دست زدند. براساس اطلاعات كانچانا ويجيسيكرا، وزير انرژي امروز سريلانكا نخستين محموله از ۳ محموله سوخت را پس از ۳ هفته دريافت كرد و دومين محموله گازوييل نيز ديروز به كشور رسيد. برپايه سخنان وزير انرژي پرداخت اين محموله‌ها كامل شده است.

تعليق بخشي از كمك امريكا  به سودان جنوبي

وزارت خارجه امريكا اعلام كرد كه واشنگتن حمايت خود از دو سازمان نظارت بر روند صلح در سودان جنوبي را به دليل عدم تحقق پيشرفت در روند انتقالي و نبود اراده سياسي از سوي رهبران اين كشور متوقف كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از القدس العربي، ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كرد كه واشنگتن تصميم گرفته است به كمك‌هاي امريكا از مكانيزم‌هاي نظارت بر روند صلح در سودان جنوبي از ۱۵ جولاي پايان دهد. وي نسبت به شكست رهبران سودان جنوبي در اجراي تعهداتي كه براي برقراري صلح در اين كشور داده بودند ابراز تاسف كرد. ند پرايس عنوان داشت: ما ارزيابي از گام‌هاي آتي به عمل مي‌آوريم. دو كميته‌اي كه امريكا حمايت خود را از آنها متوقف كرده كميته مشترك رصد و ارزيابي و مكانيزم تحقيقات و رصد آتش‌بس و پيگيري اجراي امنيتي انتقالي هستند. پرايس تصريح كرد رهبران سودان جنوبي به صورت كامل از حمايت فراهم شده توسط اين مكانيزم‌هاي نظارتي استفاده نكردند و در مديريت سياسي براي اجراي اصلاحات سياسي اهمال كردند. واشنگتن از سودان جنوبي به دليل اينكه تا به الان قانون انتخابات را تصويب نكرده و اعضايي از جامعه مدني و روزنامه‌نگاران در معرض ارعاب بوده و اجازه بيان نظرشان را ندارند انتقاد كرد. با اين وجود امريكا به ارايه كمك به سودان جنوبي از جمله حدود يك ميليارد دلار كمك انساني و توسعه محور و حمايت هيات سازمان ملل در سودان جنوبي ادامه مي‌دهد. 

سفر وزير دفاع روسيه به مناطق اشغال شده در خاك اوكراين

وزارت دفاع روسيه روز شنبه اعلام كرد، سرگئي شويگو، وزير دفاع اين كشور در سفري از پيش اعلام نشده، از نيروهاي حاضر در اوكراين بازديد كرده است. به گزارش فارس به نقل از نشنال نيوز، شويگو با سرگئي ساروويكين، فرمانده نيروهاي روس حاضر در جنوب و الكساندر لاپين، فرمانده نيروهاي روس مركزي در اوكراين و چند مقام نظامي ارشد ديگر ديدار كرد. در بيانيه وزارت دفاع روسيه در اين ‌زمينه آمده است: «رياست وزارت دفاع روسيه دستورالعمل‌هاي لازم به منظور تشديد اقدامات يگان‌هاي حاضر در تمام نواحي [اوكراين] را به‌ منظور ممانعت از احتمال انجام حملات راكتي و توپخانه‌اي سنگين كي‌يف عليه زيرساخت‌ها و سكونتگاه‌هاي غيرنظامي در سراسر دونباس و ساير نواحي صادر كرد.» شويگو تيرماه امسال براي اولين‌بار از زمان شروع جنگ اوكراين به خاك اين كشور وارد شد. در آن زمان وزارت دفاع روسيه اعلام كرد: «در پست‌هاي فرماندهي يگان‌هاي روسي، ژنرال ارتش سرگئي شويگو گزارش‌هايي از فرماندهان درباره وضعيت فعلي و اقدامات نيروهاي مسلح روسيه در مناطق عملياتي اصلي شنيد.»


علي‌اف: روسيه به تعهد خود درقبال قره‌باغ عمل نمي‌كند

رييس‌جمهور آذربايجان گفت كه روسيه به‌رغم تعهدش به خارج كردن نيروهاي نظامي ارمنستان از قره‌باغ، به تعهدش عمل نمي‌كند. به گزارش تسنيم، الهام علي اف رييس‌جمهور آذربايجان ديروز شنبه با اشاره به وضعيت قره‌باغ گفت: وزارت دفاع روسيه به ما قول داده بود كه تا ماه ژوئن نيروهاي نظامي ارمنستان از قره‌باغ عقب‌نشيني مي‌كنند اما اكنون در ماه جولاي هستيم و اين مساله هنوز حل نشده است. وي مدعي شد كه ارمنستان بر خلاف بيانيه 10 نوامبر رفتار مي‌كند و بايد مسووليت خود را به جاي بياورد. همچنين از سوي روسيه كه ضلع سوم اين بيانيه بود نيز شاهد فشار به ارمنستان نيستيم. البته كه اين وضعيتي غيرقابل قبول است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون