• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5259 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۹ تير

خبر

اميرعبداللهيان خطاب به بورل: 

كاخ سفيد زياده‌خواهي‌ها و ترديدها را كنار بگذارد 

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه و جوزب پورل مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا شامگاه دوشنبه تلفني گفت‌وگو كردند. در اين گفت‌وگوي تلفني درخصوص آخرين وضعيت گفت‌وگوها براي رفع تحريم‌ها و همچنين برخي موضوعات مهم منطقه‌اي و بين‌المللي مورد اهتمام مشترك بحث و تبادل‌نظر شد. وزير امور خارجه در اين گفت‌وگوي تلفني گفت: هيچ ترديدي در اراده دولت جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به يك توافق خوب، قوي و پايدار وجود ندارد.
او با قدرداني از تلاش‌هاي بي‌وقفه جوزپ بورل و انريكه مورا (معاون بورل و هماهنگ‌كننده گفت‌وگوها) و با اشاره به گفت‌وگوهاي اخير خود با وزراي خارجه ايتاليا و فرانسه تاكيد كرد: كاخ سفيد بايد زياده‌خواهي‌ها و ترديدها را كنار گذاشته و با واقع‌بيني در مسير دستيابي به راه‌حل و حصول توافق گام بردارد و از تكرار رويكرد ناكارآمد گذشته و رفتار غيرسازنده و توسل به اهرم‌ فشار و تحريم دست بردارد.

وندي شرمن: جهان به نفت ايران نياز دارد

«وندي شرمن» نفر دوم وزارت امور خارجه ايالات متحده امريكا در مراسمي در «خانه بين‌المللي دانشجويان» (ISH) تصريح كرد كه توافق هسته‌اي ايران موسوم به برجام هنوز از بين نرفته است. به گزارش خبرگزاري فارس وبه نقل از وبگاه «واشنگتن ديپلمات»، به‌رغم آنكه مذاكرات براي احياي توافق هسته‌اي ايران از ماه فوريه در جريان بوده است و نشانه‌هاي اندكي از احتمال رسيدن به توافق جديد وجود دارد اما وندي شرمن بر اين باور است كه همچنان شانس رسيدن به توافق وجود دارد. شرمن در اين خصوص گفت: «فكر مي‌كنم كه يك توافق بسيار عملي وجود داشته باشد و ايران بايد به آن پاسخ «آري» دهد. به بهترين شكلي كه مي‌توانيم بگوييم اين است كه آنها نمي‌توانند به يك تصميم برسند.» قائم‌مقام وزارت خارجه امريكا همچون ديگر مقام‌هاي امريكايي توپ را در زمين ايران انداخت و گفت كه رسيدن به توافق به نفع ايران است و گفت: «آنها كاهش تحريم‌ها دريافت مي‌كنند. اقتصاد آنها بهبود پيدا مي‌كند و بار ديگر نفت خود را به فروش مي‌رسانند و جهان به نفت ايران نياز دارد، بنابراين مي‌توانند قيمت خوبي براي آن تعيين كنند. به نفع ايران است كه اين كار را انجام دهد اما آنها در رسيدن به اجماع مشكل دارند. اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان و انگليس كه درخصوص اين توافق مذاكره كرده‌اند به همراه چين و روسيه همگي خواهان اين توافق هستند.»
وندي شرمن درخصوص سفر «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا به عربستان سعودي كه انتقادات زيادي را به همراه داشت، گفت كه هدف اين سفر افزايش پتانسيل ثبات در يك بخش بي‌ثبات از جهان بوده است. وي افزود: «وقتي خاورميانه (غرب آسيا)، بي‌ثبات است، به نوعي به ديگر بخش منطقه و به جهان نيز نفوذ مي‌كند.»

 مقام امريكايي: ايران به برجام بازنگردد، فشارها ادامه مي‌يابد

«جان كربي»، هماهنگ‌كننده ارتباطات استراتژيك در شوراي امنيت ملي كاخ سفيد بامداد سه‌شنبه تهديد كرد اگر ايران به پايبندي به توافق هسته‌اي بازنگردد، واشنگتن به اعمال فشارها بر تهران ادامه خواهد داد. كربي در مصاحبه با شبكه «نيوز نِيشِن» مدعي شد: «ايران بايد با توافق پيشنهادي [امريكا و اروپا] موافقت كند، اما تمايلي به اين كار نشان نداده است. مذاكرات توافق هسته‌اي [در وين] كامل شده و توافق روي ميز وجود دارد.» وي همچنين با جالب توصيف كردن سفر «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه به تهران بعد از سفر «جو بايدن» همتاي امريكايي به غرب آسيا ادعا كرد: «اين سفر نشان مي‌دهد كه ايران و روسيه چقدر از جامعه بين‌المللي منزوي شده‌اند.» اين مقام امريكايي در گفت‌وگو با «كلي مِير» مجري اين شبكه گفت: پوتين اكنون بايد براي به دست آوردن توانمندي‌هاي نظامي پيشرفته‌اي مانند پهپاد به ايران برود و البته بايد ديد كه چه تعداد خريداري كرده و با آنها چه خواهد كرد. كربي با ادعاي اينكه تمايل روسيه براي خريد پهپاد از ايران، فشاري كه پوتين در «پايگاه صنعت دفاعي خودش» با آن مواجه است را نشان مي‌دهد، اظهار داشت: «مهم نيست كه آنها (روسيه) چه چيزي مي‌خرند سوال اينجاست كه آيا اين كار، جريان جنگ [اوكراين] را تغيير مي‌دهد يا اينكه به او (پوتين) مقداري برتري مي‌دهد.» وي همچنين اذعان كرد كه امريكايي‌ها نگران آنچه روسيه ممكن است از ايران دريافت كند، هستند و مباحثات بين تهران و مسكو را ناديده نمي‌گيرند. هماهنگ‌كننده ارتباطات استراتژيك در شوراي امنيت ملي كاخ سفيد اما افزود كه اين امر، ارسال سلاح به اوكراين براي دفاع از خود را براي امريكا و متحدانش مهم‌تر مي‌كند.


دفاع سناتور دموكرات امريكايي از برجام 

سناتور «كريس مورفي» از تصميم دونالد ترامپ رييس‌جمهور سابق امريكا براي خروج از برجام انتقاد كرد. مورفي در مصاحبه با شبكه الجزيره گفت: ما در لحظه خطرناكي با تهران به دليل اقدامات ترامپ و تصميم او براي خروج از برجام، قرار داريم. اميدوارم همچنان فرصت براي احياي برجام وجود داشته باشد و اين بهترين چيز براي واشنگتن و منطقه خواهد بود.
عضو دموكرات كميته روابط خارجي سناي امريكا درباره مصر نيز گفت كه چنانچه اين كشور زندانيان سياسي را آزاد نكند، كنگره امريكا ممكن است تصميم به قطع كمك‌هاي اعطايي به مصر بگيرد.كريس مورفي همچنين گفت كه ما از دولت امريكا درخواست كرديم اطلاعات بيشتري را درباره تحقيقات مربوط به قتل «شيرين ابوعاقله» خبرنگار فلسطيني شبكه الجزيره در اختيار ما قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون