• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5259 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۹ تير

آغاز مرحله نهايي ليگ ملت‌هاي واليبال از امروز

ستاره‌هاي ايران با بزرگان دنيا سرشاخ مي‌شوند

گروه ورزش

مرحله نهايي ليگ ملت‌هاي واليبال از امشب آغاز مي‌شود و هيجان‌انگيزترين قسمت ماجرا حضور تيم ملي واليبال ايران در جمع هشت تيم برتر نهايي تورنمنت است. ايران بعد از شروع نااميدكننده در هفته‌ اول و بازي متوسط در هفته دوم به يك باره با سوختي موشكي هفته سوم رقابت‌ها را پشت سر گذاشت و با شكست لهستان در خانه حريف و همچنين اسلووني و صربستان و كسب رتبه هفتم در جمع هشت تيم برتر دنيا قرار گرفت و راهي بولونياي ايتاليا شد تا مرحله نهايي را آغاز كند. 

در نخستين شب از مرحله نهايي امشب ابتدا برزيل و امريكا به مصاف هم مي‌روند. ديداري كه از نظر علاقه‌مندان به واليبال يك فينال زودرس است. اتفاقات هفته سوم باعث شد امريكا كه مدت زيادي صدرنشين جدول بود تا رتبه سوم پايين بيايد و برزيل به رتبه‌اي بهتر از ششمي دست پيدا نكند. تقابل اين دو تيم مطرح كه كوله‌باري از مدال و افتخار در سطح جهان و المپيك دارند مي‌تواند يك افتتاحيه فوق‌العاده براي مرحله حذفي ليگ ملت‌هاي امسال باشد. اين دو تيم در هفته نخست مسابقات به مصاف هم رفتند كه در آن ديدار ايالات متحده موفق شد با حساب سه بر يك به برتري دست پيدا كند. 
در بازي دوم امشب ايتالياي ميزبان برابر هلند قرار مي‌گيرد. ايتاليا با وجود اينكه ميزبان دور نهايي مسابقات بود و با به دست آوردن هر رتبه‌اي در مرحله نهايي حضور مي‌داشت و قطعا به مصاف تيم هشتم جدول مي‌رفت، خودش توانست صدرنشيني جدول رده‌بندي دور مقدماتي را به دست آورد. عملكرد فوق‌العاده يكي از مدعيان كسب عنوان قهرماني در هفته نهايي در حالي كه زايتسف را هم در سه بازي پاياني در تركيب خود مي‌ديد باعث كنار زدن مدعيان شد. آنها حالا به مصاف هلندي مي‌روند كه مسابقات را عالي شروع كرد اما رفته‌رفته دچار افت شد و اگر مسابقات يكي- دو بازي ديگر ادامه پيدا مي‌كرد حتي ممكن بود جايگاه هشتم را هم از دست بدهد. با اين حال هلند با داشتن ستاره‌اي به نام نمير عبدالعزيز كه بالاتر از امين اسماعيل‌نژاد ستاره تيم ملي واليبال ايران توانسته عنوان امتيازآورترين بازيكن دور مقدماتي را كسب كند، اميدوار به درخشش در بولونياست. عبدالعزيز در ۱۲ بازي دور گروهي آمار درخشان ۲۳۱ امتياز را به نام خود ثبت كرد. او همچنين عنوان بهترين سرويس‌زن مسابقات در دور مقدماتي را هم يدك مي‌كشد. 
دو بازي ديگر مرحله يك چهارم نهايي پنجشنبه شب برگزار مي‌شود. ابتدا ژاپن شگفتي‌ساز دور مقدماتي مقابل فرانسه قهرمان المپيك توكيو به ميدان مي‌رود. فرانسه و ژاپن دور مقدماتي را با ايستادن در رتبه‌هاي چهارم و پنجم به پايان رساندند. نكته قابل توجه در مورد تيم ملي ژاپن قرار گرفتن بسياري از بازيكنان اين تيم در جمع بهترين‌هاي دور مقدماتي است. يوجي نيشيدا در جمع امتيازآورترين بازيكنان رتبه سوم را به دست آورد. همين بازيكن به همراه يوكي ايشيكاوا بعد از عبدالعزيز دو سرويس‌زن برتر دور مقدماتي لقب گرفتند. همچنين توموهيرو ياماموتو عنوان دومين ليبروي برتر و چهارمين دريافت كننده قدرتي برتر دور مقدماتي را تصاحب كرد. با اين حال رقيب سامورايي‌ها تيمي است كه از ستاره‌هاي بزرگي نظير اروين انگاپت بهره مي‌برد. اگرچه هيچ كدام از ستاره‌هاي فرانسه عملكرد فردي قابل توجهي در دور مقدماتي نداشتند اما همه مي‌دانند داستان دور حذفي چيز ديگري است و احتمالا علاقه‌مندان، فرانسه متفاوتي را مقابل شگفتي‌ساز اين دوره از مسابقات خواهند ديد. 
آخرين بازي دور يك چهارم كلاسيك‌ترين تقابل اين مرحله است. جايي كه ايران براي سومين بار پياپي در تقريبا يك سال گذشته مقابل لهستان قرار مي‌گيرد. دو تقابل قبلي دو تيم با حساب سه بر دو به نفع ايران پايان يافته. يكي در المپيك توكيو و دومي همين يك ماه پيش در هفته سوم دور گروهي آن هم مقابل چشمان ده هزار لهستاني حاضر در شهر گدانسك لهستان. كري‌هاي هميشگي واليباليست‌هاي ايران و لهستان و دو بازي اخير دو تيم باعث شده اين بازي در يك جو فوق‌العاده هيجان‌انگيز فرو برود. لهستان بي‌صبرانه منتظر اين رقابت است تا انتقام دو شكست قبلي را بگيرد و ايران مي‌خواهد ثابت كند راه بردن بهترين تيم حال حاضر جهان را به خوبي بلد است. 
بسياري از ملي‌پوشان واليبال ايران در پايان دور مقدماتي جزو بهترين‌ها دسته‌بندي شدند. امين اسماعيل‌نژاد ستاره كار دربيار تيم ملي در نخستين تجربه حضورش در چنين سطحي از مسابقات توانست با كسب ۱۹۳ امتياز بعد از نمير عبدالعزيز عنوان دومين بازيكن امتيازآور را به دست آورد. امين در بخش بهترن مهاجم در رتبه دوم ايستاد. ستاره خوش‌استايل كشورمان در بخش سرويس هم عملكرد قابل قبولي ارايه داد و رتبه يازدهم را با كسب ۱۳ امتياز مستقيم از سرويس تصاحب كرد. در همين بخش اميرحسين اسفنديار و ميلاد عبادي‌پور در بين ده سرويس‌زن برتر مسابقات جا گرفتند؛ ميلاد ششم و اميرحسين هفتم. در بخش بهترين مدافع وسط مهدي جلوه در رتبه هشتم ايستاد. اين قسمت از آن جهت براي ايراني‌ها اهميت داشت كه تا سال‌ها نام محمد موسوي را در صدر آن مي‌ديدند اما امسال اين عنوان به بازيكني از بلغارستان رسيد. جلوه در شروع مسابقات در اين بخش عملكرد قابل توجهي نداشت و اين باعث شده بود يكي از ضعف‌هاي ايران دفاع روي تور عنوان شود. با اين حال جلوه روند رو به رشدي را در ادامه پيش گرفت و جزو ده بازيكن برتر در اين زمينه شد. در بخش بهترين پاسور يعني همان جايي كه هميشه نام سعيد معروف در بين سه نفر اول آن به چشم مي‌خورد خبري از پاسور تيم ايران نبود. وادي هم مانند جلوه شروع خوبي نداشت ولي رفته‌رفته بهتر شد و در نهايت رتبه دهم بهترين پاسور دور مقدماتي را كسب كرد. در دو بخش ليبرو و دريافت كننده قدرتي تيم ايران در بين ده نفر اول نماينده‌اي نداشت. محمدرضا حضرت‌پور رتبه چهاردهم بهترين ليبرو و همين بازيكن به اضافه اسفنديار رتبه‌هاي هفدهم و هجدهم بخش بهترين دريافت‌كننده‌هاي قدرتي را كسب كردند. 
تيم ايران يكشنبه شب به بولونياي ايتاليا رسيده و خودش را براي مسابقه فرداشب آماده مي‌كند. هرچند ورود تيم ملي به كشور ايتاليا چندان خوشايند نبود و ميزبان استقابل مناسبي از ملي‌پوشان كشورمان صورت نداد،به شكلي كه بچه‌ها مجبور شدند شب نخست گرسنه به تختخواب بروند اما همه اميدوارند اين تيم بتواند روند رو به رشدش را در دور حذفي نيز ادامه دهد و به جمع چهار تيم برتر مسابقات برسد. هرچند كه اگر اين اتفاق هم رخ ندهد بايد گفت بچه‌ها فوق‌العاده بوده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون