• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5259 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۹ تير

بايدها و نبايدهاي قانون جواني جمعيت به آزمون‌هاي استخدامي هم رسيد

«تاهل» و «داشتن فرزند» هر كدام ۲۰۰ امتياز

گروه اجتماعي|اولويت‌دهي «تاهل» و «داشتن فرزند» به عنوان امتياز استخدام، پس از هيات علمي دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش، به دستگاه‌هاي اجرايي دولتي رسيد. 
ايجاد امتياز جداگانه براي افراد متاهل و داراي فرزند هنگام استخدام در دواير دولتي، آموزش و پرورش و همچنين هيات علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي، از جزييات مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه در راستاي اجراي قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت به تصويب رسيده است. در حالي كه از روز گذشته، توزيع كارت شركت در نهمين آزمون استخدامي متمركز دستگاه‌هاي اجرايي كشور (ويژه رشته‌هاي شغلي دستگاه‌هاي اجرايي به جز آموزش و پرورش) آغاز شده، معاون امور آزمون‌هاي سازمان سنجش كشور اعلام كرد كه «تاهل» و «داشتن فرزند» هر كدام ۲۰۰ امتياز به نمره آزمون كتبي داوطلبان آزمون استخدامي اضافه مي‌كند. 
اين اولويت‌بندي و ايجاد امتياز براي تاهل يا فرزند داشتن، در راستاي اجراي قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت اجرا مي‌شود. دو هفته قبل هم كه ثبت‌نام متقاضيان جذب هيات علمي دانشگاه‌ها آغاز شد، آن تعداد از متقاضيان كه داراي فرزند يا متاهل بودند در اولويت جذب قرار گرفتند. تغيير در نحوه جذب متقاضيان عضويت در هيات علمي دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم مستند به مصوبه روز 22 خرداد شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. در متن اين مصوبه درباره شرايط جديد جذب هيات علمي دانشگاه‌ها آمده است: «هيات عالي جذب شوراي عالي انقلاب فرهنگي امتياز فرزند در جذب اعضاي هيات علمي را براساس ابلاغيه جمعيتي رييس‌جمهور مصوب كرد. همچنين براساس اين مصوبه در صورت تساوي امتيازات طبق فرم بررسي صلاحيت عمومي، اولويت با فرد متاهل است. در بررسي صلاحيت عمومي متقاضيان عضويت هيات علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي، در ازاي تاهل ۵ امتياز و در صورت داشتن هر فرزند ۳ امتياز به امتيازات صلاحيت عمومي افزوده مي‌شود. همچنين براساس اين مصوبه در صورت تساوي امتيازات طبق فرم بررسي صلاحيت عمومي، اولويت با فرد متاهل است.»
به دنبال انتشار اين مصوبه، سيدمختار موسوي؛ معاون تاييد صلاحيت مركز جذب اعضاي هيات علمي وزارت علوم اعلام كرد كه وزارت علوم، ملزم به رعايت اين شروط در بررسي صلاحيت متقاضيان عضويت در هيات علمي دانشگاه‌هاست و محمدعلي كي‌نژاد؛ رييس هيات عالي جذب هيات علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم در گفت‌وگوهاي رسانه‌اي گفت: «امتيازات تاهل و فرزند داشتن، زماني براي متقاضيان جذب در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي لحاظ خواهد شد كه افراد از نظر علمي و عمومي حداقل شرايط و امتيازات قبولي و هيات علمي شدن در اين مراكز را كسب كرده باشند و در مرحله رقابت امتيازات فرزندي براي آنها لحاظ خواهد شد. امتيازات تاهل و فرزند داشتن براي جذب اعضاي هيات علمي در صلاحيت عمومي متقاضيان لحاظ خواهد شد و هيچ تاثيري در مباحث علمي نخواهد داشت. با مصوبه جديد وقتي فرد حداقل شرايط عمومي را داشته باشد تعداد فرزندان متقاضي نيز در روند جذب تاثير دارد و امتيازاتي به فرد داده مي‌شود.» 
به دنبال اين مصوبه، خبر رسيد كه در آزمون استخدامي آموزش و پرورش هم تاهل و داشتن فرزند براي معلمان مشمول امتيازات ويژه خواهد بود. عليرضا كريميان؛ مشاور رييس سازمان سنجش كشور در توضيح اين اولويت‌دهي گفته بود: «به استناد قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت و براساس مندرجات صفحه ۵ دفترچه راهنماي ثبت‌نام نهمين دوره آزمون استخدامي و به تبع آن آزمون استخدامي ارديبهشت ۱۴۰۱ وزارت آموزش و پرورش، مقرر شده است به ازاي تاهل و نيز هر فرزند ۲درصد و مجموعا حداكثر تا ۱۰درصد به امتياز مكتسبه آزمون كتبي داوطلب اضافه شود. اختصاص اين امتياز مشروط به اين مساله است كه نرخ باروري شهرستان محل زادگاه داوطلب يا فرزند وي، بالاي دو و نيم درصد نباشد.» حالا شركت‌كنندگان در آزمون‌هاي استخدامي دستگاه‌هاي اجرايي هم بايد از فيلتر «تاهل» و «داشتن فرزند» رد شوند كه به نظر مي‌رسد اين امتيازات ويژه، حتي نسبت به صلاحيت، كارداني و ميزان تعهد و دانش متقاضيان هم ارجح است. ديروز حسن مروتي؛ معاون امور آزمون‌هاي سازمان سنجش كشور در گفت‌وگو با ايلنا در توضيح تخصيص امتيازات ويژه به شركت‌كنندگاني كه داراي فرزند يا متاهل باشند، گفت: «نمره آزمون استخدام حداكثر ۱۰ هزار است و امتياز مربوط به تاهل و قانون جواني جمعيت نيز هزار نمره در كل به داوطلب مشمول اضافه مي‌كند به اين نحو كه ۲۰۰ نمره به ازاي تاهل و ۲۰۰ نمره به ازاي هر فرزند به نمره داوطلب مشمول اين شرايط اضافه خواهد شد.»
تأسي به قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت براي استخدام در هر دايره و بخش دولتي از آنجا فراگير شده كه در ماده ۱۵ قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت آمده است: «كليه دستگاه‌هاي دولتي موظف هستند در به‌كارگيري، جذب و استخدام به ازاي تاهل و نيز داشتن هر فرزند دو درصد و مجموعا حداكثر تا ده درصد به امتياز هر فرد اضافه كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون