• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5260 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۰ تير

خبرخوان

كيسه‌دوزي تعاوني‌ها  براي سرمايه مردم بي‌سرپناه
با تغييرات قيمتي در بازار مسكن فضاي سوءاستفاده براي عده‌اي ارتقا پيدا كرده است؛ به‌طوري‌ كه تخلفات گسترده در مناطقي از شهر تهران واكنش‌هاي زيادي را به همراه داشته است. اين افراد با رشد افسارگسيخته تبليغات وعده خريد خانه در بهترين منطقه پايتخت با تبليغ وسوسه‌كننده مبلغ پيش‌فروش 4۰۰- 3۰۰ ميليوني، براي جيب مردم تهران كيسه دوخته‌اند. برخي شركت‌ها با نام تعاوني با تبليغات گسترده پايتخت‌نشينان را تشويق به سرمايه‌گذاري در برخي مناطق آن هم بامبالغ پيش‌فروش بسيار كم كرده‌اند كه هر روز پرونده تخلفات اين تعاوني‌ها در مراكز قضايي از سوي مال‌باختگان قطور‌تر مي‌شود.حالا همزمان با موج تبليغات اين شركت‌ها و متضرر شدن مردم سرمايه‌گذار در اين بخش، اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا جلوي چنين تخلف‌هايي گرفته نمي‌شود؟


برنج ارزان مي‌شود؟

حسن تقي‌زاده، عضو انجمن صنفي برنج‌فروشان استان مازندران در خصوص وضعيت بازار برنج در شمال كشور با بيان اينكه اكنون برداشت برنج در برخي مناطق شروع شده است، افزود: در هفته‌هاي گذشته قيمت هر كيلوگرم برنج هاشمي و طارم در شمال كشور به ۱۲۰ هزار تومان نيز رسيده بود كه با افزايش فرآيند برداشت از هفته آينده، مي‌توانيم شاهد افت قيمت‌ها در شمال كشور و بازار باشيم. تقي‌زاده گفت: همچنين قيمت هر كيلوگرم برنج سال گذشته فجر ۶۷ هزار تومان، شيرودي ۵۵ هزار تومان و ندا ۵۰ هزار تومان با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد شكسته است كه به ترتيب با نرخ‌هاي ۷۵ هزار تومان، ۶۲ هزار تومان و ۵۸ هزار تومان در بازار شمال كشور به فروش مي‌رسد. بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد در بازار تهران قيمت هركيلوگرم برنج درجه يك همچنان بين ۱۱۰ تا ۱۸۵ هزار تومان به فروش مي‌رسد.


افزايش صادرات نفت ايران به ونزوئلا
ايران عرضه يك گريد نفتي كه ونزوئلا از آن جهت افزايش بهره‌وري پالايشگاه‌هاي فرسوده خود و اختصاص نفت بيشتر براي صادرات استفاده مي‌كند را افزايش داد. طبق اسناد مشاهده شده توسط رويترز، شركت نفت دولتي PDVSA ونزوئلا، قرار است چهار ميليون بشكه نفت سنگين ايران را ماه ميلادي جاري دريافت كند كه بالاتر از ۱.۰۷ ميليون بشكه وارد شده در ژوئن و حجم مشابه در ماه مه است كه يك قرارداد تامين با شركت دولتي نفت ايران اينترتريد امضا شد. بر اساس گزارش رويترز، صادرات نفت ونزوئلا در ژوئن به دليل تعميرات در بندر نفتي اصلي اين كشور و تاخير در صدور مجوز صادرات به دليل تغييرات صورت گرفته در شرايط پرداخت پول، به پايين‌ترين حد از اكتبر سال ۲۰۲۰ نزول كرد.


دولت چگونه سبب افزايش تورم شد؟
معين‌الدين سعيدي، نماينده دوره يازدهم مجلس گفت: قطع به يقين مهم‌ترين مشكل كشور تورم است كه دولت براي كنترل آن دست به جراحي اقتصادي زد و ارز ۴۲۰۰ توماني را از اقتصاد كشور حذف كرد كه اصل پذيرفته‌اي بود، همگان معتقديم كه ارز ۴۲۰۰ توماني منبع رانت گسترده و فساد بود، اما روشش ابدا مبتني بر آنچه مي‌توانست باعث كنترل تورم شود، نشد.نماينده مردم چابهار در مجلس اظهار كرد: دولت به جاي آنكه بيايد بر اساس مصوبه مجلس يعني دادن كالاهاي اساسي از طريق كالابرگ با قيمت شهريور اقدام كند، آمد يارانه‌هايي با ارزش ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار توماني به مردم داد كه اين كار سبب افزايش نقدينگي و سپس افزايش نرخ تورم شد. قطعا اگر دولت بنايي بر كنترل تورم دارد طبيعتا بايد تغييراتي در اين حوزه ايجاد كند.


قيمت توافقي دلار: 30 هزار تومان
معاملات توافقي دلار ساعت ۹ و ۱۵ دقيقه صبح ديروز در كانال ۳۰ هزار تومان معاملات خود را شروع كرد. اواخر خردادماه بود كه بانك مركزي براي ساماندهي بازار ارز در تعامل با كانون صرافي‌ها، صرافي‌هاي معتبر و صادركنندگان به اين جمع‌بندي رسيد كه بازار توافقي عرضه و تقاضا راه‌اندازي شود. سپس امكان معاملات توافقي ارز در صرافي‌ها و بازار متشكل ارزي فراهم شد. معاملات توافقي دلار در روز گذشته كار خود را با ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان شروع و با ۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان به پايان رساند. حجم معاملات دلار توافقي در پايان پنج ميليون و ۳۴۱ هزار و ۳۰۰ بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها