• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5263 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳ مرداد

شاه اردن:

همه كشورها خواهان روابط خوب با تهران هستند

«عبدالله دوم» شاه اردن در گفت‌وگويي با روزنامه «الرأي» اين كشور به سوالاتي درباره آخرين تحولات منطقه پاسخ داد.
-اظهارات شما مبني بر تشكيل «ناتوي عربي» سر و صداي بسياري به راه انداخت. اردن چه مي‌خواهد؟
اردن همواره دنبال تقويت كار مشترك عربي 
در راستاي خدمت به مسائل و منافع بوده، اردن هميشه با ائتلاف امت عربي و منافع و قضاياي آن بوده و خواهد بود. امان در صدر طرف‌هاي مقابله‌كننده با تهديدات تروريستي و امنيتي كشورهاي عربي قرار داشته است. «ما از نياز به يك سيستم دفاعي عربي صحبت مي‌كنيم و اين مشورت، هماهنگي و كار طولاني با برادران را مي‌طلبد به نحوي كه مقدمات و اهداف مشخص باشد. بايد يادآور شوم كه اين طرح بخشي اساسي از اصولي است كه كشورهاي اتحاديه عرب بر آن بنا شده‌اند؛ با اين وجود موضوع ائتلاف (ناتوي عربي) در حال حاضر مطرح نيست.»
-اما كساني هستند كه اين موضوع را در سياق منطقه‌اي به ايران و اينكه اين مساله به حساب آرمان فلسطين تمام مي‌شود، مرتبط مي‌كنند.
ما خواهان تنش در منطقه نيستيم، همه كشورها خواهان روابط خوب با تهران براساس احترام متقابل، حسن همجواري، احترام به حاكميت كشورها و عدم مداخله هستند. مي‌بينيم كه گفت‌وگو بهترين راه‌حل براي حل اختلافات است.
 (عبدالله دوم در ادامه شروع به اتهام‌زني به ايران كرد و مدعي شد): اما پيش‌تر در موارد متعدد تاكيد كرده‌ام كه ايران در كشورهاي عربي دخالت مي‌كند، ما امروز با حملات منظم شبه‌نظامياني روبه‌رو هستيم كه مرتبط با ايران هستند، بنابراين اميدواريم كه شاهد تغيير رفتار ايران باشيم، اين موضوع بايد در واقعيت محقق شود، زيرا به نفع همه در منطقه از جمله ايران و ملت ايران است. اما درخصوص مساله فلسطين بايد صريح باشيم، نمي‌توان از آن عبور كرد، اين مساله اول ما و كليد صلح و ثبات دايمي و فراگير است. همان‌طور كه بارها گفته‌ام در صورتي كه ظلم از ملت برادر فلسطين برداشته نشود و اين ملت به حقش در آزادي و كشور مستقل داراي حاكميت در مرزهاي ۱۹۶۷ با مركز قدس شرقي نرسد صلح و ثباتي در منطقه نخواهد بود. توانمندسازي اقتصادي فلسطيني‌ها جايگزين راه‌حل سياسي نيست و روند سياسي ميان فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها (مذاكرات سازش) بايد از سر گرفته شود.
-شما در نشست جده شركت كرديد از كشورهاي شركت‌كننده از جمله امريكا در رابطه با موضوع فلسطين چه انتظاري مي‌رود؟
مي‌دانيد كه جو بايدن رييس‌جمهور امريكا قبل از نشست با فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها ديدار كرد و اين پيامي مهم از امريكا مبني بر توجه به منطقه است همان‌طور كه مشاركت امريكا در نشست، اهميت اقتصادي و سياسي براي مابقي كشورهاي شركت‌كننده را برجسته مي‌كند. اميدواريم نتايج اين نشست به تبلور چشم‌اندازي جديد براي منطقه مبتني بر تكامل اقتصادي و رفتن به سمت راه‌حل‌هاي سياسي براي بحران‌هاي منطقه بينجامد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون