• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5263 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳ مرداد

خبرخوان

رشد ۱،۴ برابري اجاره‌بها  نسبت به قيمت مسكن
نرخ رشد قيمت اجاره‌بها براي نخستين بار در چند سال اخير از نرخ رشد قيمت فروش مسكن در تهران پيشي گرفته است. آمار بانك مركزي نشان مي‌دهد در يك سال گذشته نرخ رشد قيمت اجاره‌بها براي نخستين بار در چند سال اخير از نرخ رشد قيمت فروش مسكن در تهران پيشي گرفته است و نرخ رشد آن 1.4 برابر بيشتر از قيمت مسكن شده است. به عبارتي برخلاف برخي توجيهات در خصوص افزايش اجاره‌بها و ارتباط دادن آن به رشد قيمت فروش، بازار اجاره‌‌ در كشور درگير دلال‌بازي شده است.


صف طويل فروشندگان دلار  در ميدان فردوسي
مشاهدات ميداني حاكي از آن است كه فروشندگان دلار در ميدان فردوسي تهران، مقابل صرافي‌هاي مجاز صف بسته و مشغول فروش ارز هستند. اين گزارش حاكي از آن است كه دلالان ارز نيز در ميدان فردوسي حضور دارند اما كمتر فروشنده‌اي به سمت دلالان متمايل مي‌شود. بر اساس اين گزارش، عرضه دلار در بازار توافقي به ‌شدت افزايش يافته به ‌طوري كه رصد بازار نشان مي‌دهد امروز عرضه‌هاي ميليوني دلار وجود داشته اما خريداري براي آن نيست و اين مساله نشان‌دهنده آن است كه در روزهاي آينده احتمال كاهش نرخ ارز وجود دارد. مشاهدات خبرنگار ما حاكي از اين است كه قيمت دلار توافقي به ميزان۳۰ هزار و ۲۴۶ تومان است و قيمت دلار آزاد نيز حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.


دخل و خرج كارگران  با هم نمي‌خواند
ناصرچمني، نماينده كارگران با بيان اينكه معيشت و مسكن مشكل اصلي كارگران است، گفت: حقوق و درآمد كارگران جوابگوي هزينه‌ها نيست. وي با بيان اينكه اكثر كارگران قادر به تامين اجاره‌ بهاي خود نيستند، گفت: بيش از 50 درصد درآمد كارگران صرف اجاره‌ بها مي‌شود. با توجه به اينكه اين قشر قادر به تامين مسكن در شهرها نيستند، مجبور به مهاجرت در حاشيه شهرها هستند. صحبت درباره معيشت فايده‌اي ندارد. بايد راهكارهايي براي حل مشكلات مردم و كارگران تدبير شود. چمني بيان كرد: كارگران قشر ضعيفي هستند و اين مساله باعث مي‌شود تورم بر سفره آنها اثر مستقيم بگذارد. تورم به نوعي كمر جامعه كارگري را شكسته است. تورم خوراكي‌ها سفره كارگران را كوچك كرده است. اينكه مي‌گويند حقوق 57 درصد افزايش يافت، در حل مشكلات كارگران راهگشا نبوده است چرا كه تورم بيشتر از افزايش حقوق‌ها بود. معيشت كارگران بايد به گونه‌اي باشد كه حقوق يك كارگر بتواند جوابگوي يك ماه هزينه خانواده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون