• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5264 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ مرداد

خبر

محمد شياع السوداني نامزد نخست‌وزيري عراق مي‌شود
چارچوب هماهنگي احزاب شيعي قصد دارد محمد شياع السوداني را با اجماع اعضاي چارچوب هماهنگي شيعه به عنوان نامزد نخست‌وزيري عراق معرفي كند. به گزارش ايرنا، منابع سياسي آگاه در چارچوب هماهنگي گفته‌اند اين نهاد تصميم گرفت محمد شياع السوداني را به عنوان نامزد نخست‌وزيري معرفي كند. سعد السعدي عضو دفتر سياسي عصائب اهل الحق عراق (يكي از گروه‌هاي چارچوب هماهنگي) به خبرنگار ايرنا گفت: «محمد شياع السوداني با اجماع و نظر اعضاي چارچوب هماهنگي دقايقي پيش به عنوان نامزد نخست‌وزيري آينده عراق معرفي شد.» حيدر البرزنجي يكي از آگاهان سياسي و از چهره‌هاي نزديك به چارچوب هماهنگي شيعي عراق در گفت‌وگويي با ايرنا اين خبر را تاييد كرد و گفت: «آقاي السوداني مورد اجماع چارچوب هماهنگي قرار گرفته و اكنون نوبت كردها است كه تكليف نامزد رياست‌جمهوري عراق را مشخص كنند.»


محمد بن سلمان پس از يونان  به فرانسه سفر مي‌كند
يك منبع ديپلماتيك در سفارت فرانسه در رياض كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان سعودي روز چهارشنبه از يونان به پاريس سفر مي‌كند. پاريس به تازگي ميزبان محمد بن زايد، رييس امارات متحده عربي نيز بود. به گزارش خبرگزاري فارس، اين منبع افزود: تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي، مقابله با چالش‌هاي مشترك، حفظ امنيت و ثبات در منطقه و مبارزه با تروريسم محور گفت‌وگوهاي بن سلمان در ديدار با «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه در كاخ اليزه خواهد بود. اين دومين سفر بن سلمان به يك كشور عضو اتحاديه اروپا پس از قتل «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار سعودي منتقد آل سعود در كنسولگري عربستان در استانبول (۲۰۱۸) خواهد بود. خبرگزاري آلمان به نقل از منبع مذكور گزارش كرد كه بن سلمان و ماكرون قرار است چندين پرونده مهم و اصلي از جمله جنگ در اوكراين، بحران انرژي، پرونده هسته‌اي ايران، اوضاع يمن در سايه آنچه «مداخله ايران از طريق قاچاق سلاح و مهمات و اعزام كارشناسان نظامي براي حوثي‌ها» خوانده شد و نيز انتخابات رياست‌جمهوري لبنان، اجراي اصلاحات سياسي و اقتصادي در اين كشور به عنوان خواسته بين‌المللي براي تحقق امنيت و ثبات شكوفايي آن و تقويت روابط دوجانبه را بررسي خواهند كرد. به نوشته روزنامه «راي اليوم»، ناظران معتقدند كه طرف فرانسوي به پرونده گاز و نفت اهتمام ويژه‌اي دارد به خصوص اينكه تعدادي از كشورهاي اروپايي نيز در جست‌وجوي جايگزيني براي منابع انرژي روسيه هستند. اين منبع همچنين گفت كه طرح‌هاي مربوط به تشكيل شوراي شراكت راهبردي سعودي‌-فرانسوي و تقويت همكاري‌ها در زمينه‌هاي انرژي و همكاري در زمينه ساخت كشتي‌ها و ناوچه‌ها در عربستان در پرتو يادداشت تفاهم امضا شده بين شركت صنايع نظامي سعودي و شركت «نافال» فرانسه در فوريه ۲۰۱۹ بررسي خواهد شد.


بولسونارو رسما براي انتخابات آينده برزيل اعلام نامزدي كرد
ژاير بولسونارو رسما اعلام كرد كه قصد دارد در انتخابات رياست‌جمهوري برزيل شركت كند و وزير دفاع سابق اين كشور را معاون انتخابي خود خواند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري شينهوا، ژاير بولسونارو، رييس‌جمهوري برزيل، نقش خود را در بهبود بخش كشاورزي و رشد زيرساخت‌ها به همراه ساخت بزرگراه‌ها و راه‌آهن برجسته كرد. اما اين درحالي است كه نتايج نظرسنجي اخير (Datafolha) نشان مي‌دهد كه ۴۷درصد از شركت‌كنندگان از لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا، رييس‌جمهوري سابق برزيل حمايت كردند و تنها ۲۸درصد به بولسونارو راي مثبت دادند. اگر هيچ كدام از نامزدها در انتخابات رياست‌جمهوري ۲ اكتبر بيش از ۵۰درصد آرا را كسب نكنند، انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد و بدين‌ترتيب در روز ۳۰ اكتبر برگزار مي‌شود.


طالبان: انتظار داريم در نشست تاشكند واقعيت‌هاي افغانستان درك شود
 وزير خارجه امارت اسلامي [حكومت خودخوانده گروه شبه‌نظامي طالبان در افغانستان] اظهار داشت هيات حاكمه افغانستان توقع دارد در نشست تاشكند واقعيت‌هاي افغانستان درك شده و كشورها براساس اين واقعيت‌ها تصميم بگيرند. به گزارش تسنيم، اميرخان متقي، وزير خارجه طالبان در جمع خبرنگاران درباره محورهاي كنفرانس بين‌المللي تاشكند گفت: «در اين نشست درباره مسائل اقتصادي، چگونگي تبديل افغانستان به مركز ترانزيت و اقتصاد و نقطه اتصال بين آسياي جنوبي و آسياي مركزي گفت‌وگو خواهد شد.» وي افزود: در ديدار با مقامات ازبكستاني درباره احداث راه‌آهن ترمذ-مزارشريف-كابل-پيشاور و اتصال آن به جنوب آسيا صحبت شد و در آينده نيز گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت. متقي ادامه داد: «از اين كنفرانس توقع داريم درباره اقتصاد افغانستان و ازبكستان و منطقه اثر و نقش بسيار مثبت داشته باشد. ما حاضر هستيم با همه كشورهاي جهان تعامل داشته باشيم، هم در بخش مسائل سياسي و ديپلماتيك و هم در بخش اقتصاد.» وزير خارجه دولت موقت طالبان با اظهار اينكه هيات حاكمه كنوني بر همه خاك افغانستان مسلط است، تاكيد نمود: «به اين خاطر اميدواريم كشورهاي منطقه و جهان از اين فرصت به خوبي استفاده كنند، چون زمينه سرمايه‌گذاري در افغانستان مساعد و امنيت تامين است.» وي اضافه كرد: «انتظار ما از كنفرانس اين است حقايقي را كه در افغانستان وجود دارد درك كنند، پيشرفت‌هايي را كه ما در بخش اقتصاد، امنيت، روابط با كشورهاي همسايه و منطقه و جهان داريم، درك كنند و در روشنايي آن تصميم بگيرند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون