• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5264 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ مرداد

خبرخوان

تقاضاي نان افزايش يافت

محمد سليماني، رييس اتحاديه نانوايان سنگكي گفت: اگر دولت آرد را مجاني در اختيار نانوايان قرار بدهد باز هم كفاف تامين هزينه‌هاي نانوايان را نمي‌دهد از اين‌رو نانوايان مجبورند يا كم‌فروشي يا گران‌فروشي كنند اما از سوي ديگر تعزيرات جريمه نانوايان را 5 تا 10 برابر كرده است. اين فعال صنفي آزادسازي نرخ آرد نانوايان فانتزي و ارزان بودن نان سنتي را بخشي از دلايل صف‌هاي طولاني نانوايان سنتي معرفي كرد و افزود: عده‌اي از مردم بخشي از نياز خود را با نان‌هاي فانتزي تامين مي‌كردند قيمت اين نان‌ها گران شده است از اين‌رو مردم به نان سنتي روي آوردند.


سرعت رشد بازار مسكن كم شد

بررسي‌ها گوياي آن است كه تيرماه امسال سرعت رشد ماهيانه قيمت در بازار مسكن شهر تهران دچار افت شده و از ۸ درصد به ۶ درصد رسيده است؛ اين نزول پس از آن رخ داد كه گزارش‌هاي ميداني از كسادي معاملات نسبت به ماه قبل حكايت داشت. براساس داده‌هاي سامانه كيليد سرعت رشد ماهيانه نرخ‌هاي پيشنهادي مسكن شهر تهران از ۱۰ درصد در خردادماه به ۶ درصد در تيرماه رسيده است. اين رقم نسبت به افزايش ۸ درصدي قيمت در معاملات قطعي نيز ۲ واحد درصد افت نشان مي‌دهد. در واقع با وجود افزايش قيمت، سرعت تورم بازار مسكن شهر تهران ۴۰ درصد كاهش يافته است.


شمارش معكوس  براي ورود خودرو به بورس كالا
مديران عامل ايران‌خودرو و سايپا به تازگي در مجمع عمومي سالانه شركت‌هاي خود از عرضه برخي از محصولات اين دو گروه خودروسازي در بورس كالا خبر داده‌اند؛ وزارت صمت نيز اعلام كرده است در مرحله اول آن دسته از خودروهايي كه از روند قرعه‌كشي خارج مي‌شوند قابليت عرضه در بورس كالا را دارند و از سوي ديگر شوراي عالي بورس نيز اين طرح را تصويب كرده است؛ با اين اوصاف به نظر مي‌رسد كه خيلي زود بايد در انتظار انتشار اطلاعيه عرضه خودرو در بورس كالا باشيم.


محدوديت در سقف ثبت سفارش كالا‌هاي آي‌تي 

واردات كالا‌هاي آي‌تي ازجمله لپ‌تاپ در حالي در سال گذشته آزاد بود كه سقفي براي واردات آن اعمال نشده بود. اين در حالي است كه وزارت صمت از چند روز گذشته محدوديتي براي واردكنندگان كالا‌هاي آي‌تي در سامانه ثبت سفارش ايجاد كرده به اين صورت كه آنها بايد نصف سال‌هاي گذشته كالا‌هايي مانند لپ‌تاپ، تبلت، پرينتر و... وارد كنند. به اين ترتيب بسياري از واردكنندگان قادر به واردات كالا‌هاي آي‌تي نخواهند بود و اين تصميم موجب نوسان قيمت‌ها و باز شدن پاي قاچاقچيان جديد به اين بازار خواهد شد. رييس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران در تشريح محدوديت جديد وزارت صمت براي واردكنندگان كالا‌هاي آي‌تي گفت: به‌طور مثال، ميزان واردات لپ‌تاپ واردكننده‌اي كه در سال ۱۳۹۹ واردات لپ‌تاپ داشته، جمع شده و تقسيم بر ۲ مي‌شود. اين در حالي است كه سال گذشته سقف واردات كالا‌هاي آي‌تي باز بود؛ بنابراين بسياري از واردكنندگان به جاي واردات در سال گذشته، تصميم داشتند در ماه‌هاي آينده اقدام به واردات كالا‌هاي آي‌تي كنند، اما به دليل محدوديت تازه وزارت صمت ديگر قادر به اين كار نخواهند بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون