• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5265 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ مرداد

جوزپ بورل از آخرین وضعیت مذاکرات برجامی نوشت

فضا براي مصالحه مهم به پايان رسيد

جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در يادداشتي در روزنامه فايننشال‌تايمز درباره مذاكرات رفع تحريم‌هاي ايران اظهارنظر كرده است. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، بورل در اين يادداشت تصريح كرده كه اجراي كامل توافق هسته‌اي برجام به‌شدت تحت‌تاثير خروج «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور سابق امريكا از برجام و پيگيري سياست يكجانبه «كمپين فشار حداكثري» قرار گرفته است.
او در بخش ديگري از اين يادداشت يادآوري كرده كه فشار حداكثري شكست خورد. بورل مي‌نويسد: «فشار حداكثري شكست خورد. همزمان، به‌رغم حداكثر تلاش از سوي اعضاي باقي‌مانده [در برجام] مردم ايران از عوايد كامل رفع تحريم‌ها محروم ماندند.»
او در ادامه نوشته است: «بعد از ۱۵ ماه مذاكرات فشرده و سازنده در وين و تعاملات بي‌شمار با طرف‌هاي برجام و امريكا من به اين جمع‌بندي رسيده‌ام كه فضا براي مصالحه‌هاي مهم اضافي به پايان رسيده است. من اكنون روي ميز متني گذاشته‌ام كه در آن، رفع تحريم‌ها و گام‌هاي هسته‌اي براي احياي برجام به تفصيل شرح داده شده‌اند. اين متن، بهترين توافقي است كه من به عنوان تسهيل‌كننده مذاكرات آن را ممكن مي‌بينم. توافق بي‌نقصي نيست اما در آن به همه عناصر ضروري پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌هاي سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.»
جوزپ بورل در ادامه از همه طرف‌ها خواسته اين فرصت را غنيمت شمرده و به مذاكرات اجازه موفق شدن بدهند. او نوشته است: «لازم است براي مغتنم شمردن اين فرصت براي موفقيت، تصميم‌هاي لازم گرفته شوند. من هيچ جايگزين جامع يا موثر ديگري را در دسترس نمي‌بينم.»
مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به كشمكش‌هاي داخلي سياسي در داخل امريكا در خصوص برجام هم اشاره كرده و نوشته است: «مي‌دانيم كه برجام با توجه به نزديك شدن انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره همچنان در واشنگتن از لحاظ سياسي مساله‌اي قطبي است. اين توافق ممكن است به همه نگراني‌هاي امريكا در خصوص ايران نپرداخته باشد. اتحاديه اروپا در خصوص نگراني‌هايي كه فراتر از مساله هسته‌اي هستند نظير مسائل حقوق بشر و فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران [با امريكا] هم‌نظر است. ما مدام اين مسائل را در رايزني‌هاي دوجانبه با ايران مطرح مي‌كنيم. برجام به اين مسائل نمي‌پردازد و قرار هم نبود اين كار را انجام دهد. با وجود اين، اين توافق اين مزيت را داشت كه برنامه هسته‌اي رو به توسعه ايران را تعديل كرد و آن را به روي بازرسي‌ها و نظارت‌هاي موشكافانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گشود.»
جوزپ بورل درباره حساسيت‌ها در تهران درباره برجام نوشته است: «اين را هم مي‌دانيم كه در تهران بعد از تجارب منفي سال‌هاي اخير تحفظ‌هاي مهمي بر سر اجراي كامل توافق وجود دارد. با وجود اين، توافقِ روي ميز، عزم همه طرف‌هاي برجام براي اطمينان از دوام‌پذيري آن را نشان مي‌دهد و از جمله شامل تعهد جو بايدن و امريكا در اين زمينه است. در نتيجه، اين توافق از حفاظ‌هاي بهتري در برابر اقدامات يكجانبه براي تضعيف آن برخوردار است.»
وي در ادامه مدعي شده است: «به سرانجام رساندن توافق، مزاياي اقتصادي و مالي قابل توجهي به همراه خواهد داشت، ضمن آنكه امنيت منطقه‌ و جهان را هم تقويت خواهد كرد. رد كردن آن، موجب زيان از اين دو لحاظ خواهد بود. اكنون وقت اتخاذ تصميم‌هاي سريع براي به سرانجام رساندن مذاكرات وين بر مبناي متن پيشنهاد شده من و بازگشت فوري به اجراي كامل برجام است.»
مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا مدعي شده چنانچه توافق مورد قبول واقع شود «يك بحران هسته‌اي خطرناك» در انتظار خواهد بود. او گفته است: «مسووليت مشترك ما است كه توافق را به سرانجام برسانيم.»

 


نبايد تاوان ناتواني و سوءمديريت خودمان را از جوانان بگيريم
 ايلنا| در روزهايي كه واكنش‌ها به برخوردهاي تند با حجاب زنان ابعاد وسيع‌تري پيدا كرده، نماينده تبريز در مجلس مي‌گويد: در حوزه‌هاي ديگر مديريت‌هاي بيروني بد بود، مديريت مذهبي و ديني ما چرا اينگونه شده است؟ جوابش زدن و گرفتن و برخورد كردن است؟ كه بدتر جماعت را نسبت به دين بدبين كنند؟ بهتر است آن روي ديگر سكه را كه منطق، عقل و خير و بركت جامعه است، به مردم منتقل كنيم. مسعود پزشكيان در پاسخ به سوالي درخصوص سختگيري‌هاي اخير در حوزه حجاب، موضوعاتي كه مطرح مي‌شود يا تصاويري كه از برخوردهاي گشت ارشاد منتشر مي‌شود، گفت: به نظر من آقاياني كه مي‌نشينند و چنين دستورهايي صادر مي‌كنند به‌ جاي اينكه به مردم فشار بياورند، به خودشان فشار بياورند كه چه كار كردند كه بچه‌اي كه ما تربيت كرديم الان كه جوان شده حرف ما را نمي‌پذيرد، حكومتي كه ۴۰ سال دست خودشان بوده، صداوسيما، مدرسه، راديو و منبرها را چگونه تربيت كرديم كه جوانان‌مان اينطور شدند؟ ما مي‌خواهيم تاوان ناتواني و سوءمديريت خودمان را از بچه‌هايي بگيريم كه در اين جامعه و در مملكتي كه ما انقلاب كرده‌ايم به دنيا آمدند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون